حجم ویدیو: ۴۱.۵۴M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۰۷ دانلود ویدیو

علی روحانی، معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد:

نرخ ارز عامل تورم نیست

سهیل بانی سهیل بانی

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد، تورم را پیامد ناترازی‌های موجود در اقتصاد کشور و به طور خاص، ناترازی در محورهای بودجه، بانک‌ها و نرخ ارز دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز شنبه، 19 اسفند ماه، کنگره علمی «بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران؛ با رویکرد بررسی سیاست کنترل ترازنامه‌ای بانک‌ها» با کوشش انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه‌ تهران، صنعتی شریف و علامه طباطبایی برگزار شد و در این نشست، اعضای هیئت علمی این دانشگاه‌ها، نمایندگان بخش خصوصی و همچنین مقامات دولت و بانک مرکزی با بررسی دیدگاه‌های مختلف اقتصادی، به تورم و علت و معلول‌های آن پرداختند.

علی روحانی، معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد، در بخشی از این نشست، در رابطه با علل تورم و راه‌های مهار آن گفت: «تورم را می‌توان معادل ناترازی در نظر گرفت و در واقع تورم پیامد ناترازی‌های موجود در اقتصاد کلان کشور و به طور خاص، ناترازی در محورهای بودجه، بانک‌ها و ارز است. در واقع تورم پیامد مازاد خرج نسبت به دخل است که در نهایت این موضوع به تورم می‌انجامد. شوک ارزی، ظرف کمتر از یک سال خودش را در تورم تخلیه می‌کند. بنابراین ممکن است در کوتاه‌مدت بگوییم عامل تورم نرخ ارز است؛ اما در بلندمدت اینطور نیست. جهش نرخ ارز به اتفاقاتی در خود ارز و موضوع نقدینگی برمی‌گردد.»

برای خواندن گزارش کامل این کنگره روی اینجا کلیک کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.