حجم ویدیو: ۱۵.۸۰M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۵۰ دانلود ویدیو

سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» بررسی کرد:

سناریوهای دلاری بازار مسکن در سال ۱۴۰۳/ قیمت مسکن پرواز می‌کند؟

مینا علیزاده مینا علیزاده

قیمت دلار بار دیگر بر مسیر افزایشی قرار گرفته و مردم در انتظار هستند تا ببیند با توجه به سناریوی قیمت دلار در سال ۱۴۰۳، قیمت مسکن چه روندی را می‌پیماید. دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» به این سوال پاسخ داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت سال 1402 با استفاده از سیاست‌های انقباضی و خبردرمانی قیمت دلار را در یک محدوده مشخص ثابت نگه داشت، به‌گونه‌ای که این اسکناس آمریکایی در سال گذشته، به‌ویژه از ابتدای تابستان، نوسان بسیار محدودی را تجربه کرد. 

در راستای ثبات نسبی قیمت دلار، قیمت‌ها در بازارهای موازی مانند مسکن روند کاهشی و نسبتا باثباتی را در پیش گرفته بود. اما اکنون که قیمت دلار بار دیگر بر مسیر افزایشی قرار گرفته، قیمت مسکن به کدام سو حرکت خواهد کرد؟

سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در مورد روند قیمت مسکن در سال 1403 در صورت افزایش قیمت دلار به «تجارت‌نیوز» گفت: «اگر قیمت دلار افزایش یابد، افزایش قیمت مسکن را نیز شاهد خواهیم بود، البته نه با آن سرعتی که نوسانات دلار اتفاق خواهد افتد. معمولا تغییرات قیمت مسکن کندتر از دلار، ولی تاثیرگذار است.»

لطفی سناریوی دیگری در مورد ثبات قیمت دلار مطرح کرد و توضیح داد: «اگر دولت بتواند با سیاستی قیمت دلار را پایین آورد و معاملات را نیز رونق دهد ایده‌آل‌ترین حالت است، ولی اگر سوداگران از این افزایش قیمت دلار سواستفاده کنند و دولت کنترلی نداشته باشد فاجعه به بار می‌آید.»

وی افزود: «به‌ویژه اینکه سال گشته قیمت را پایین نگه داشته بودند و از سوی دیگر قیمت نهاده‌های ساختمانی با افزایش مواجه شده بود و مردم توان خرید نداشتند، فنر قیمت مسکن جمع شده بود و دولت باید حواس خود  را به این جمع‌شدگی فنر باشد که رها نشود.»

گفت‌وگوی دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران با تجارت‌نیوز در ویدئوی همین گزارش قابل مشاهده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.