خبر فوری:

خبر مهم:

حجم ویدیو: ۲۷.۵۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۵:۰۷ دانلود ویدیو

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر اسبق صمت، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

توسعه سواحل مکران متناسب با ظرفیت این منطقه نیست

مستانه پیرمند مستانه پیرمند

توسعه سواحل مکران که طی ۱۵ سال اخیر مورد تأکید حاکمیت قرار دارد، در بند یازدهم برنامه هفتم توسعه هم به آن اشاره شده است. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صمت دولت اول حسن روحانی، معتقد است که تا کنون سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه سواحل مکران اتفاق نیفتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، توسعه سواحل مکران یکی از دغدغه‌های اصلی حاکمیت طی 15 سال اخیر بوده است. سال ۱۳۸۷ بود که برای اولین بار اهمیت منطقه مکران توسط مقام معظم رهبری مطرح شد. از آن زمان توسعه سواحل مکران همواره مطرح بوده و تمام مسئولان هم به این موضوع پرداختند ‌و نقش آن در توسعه اقتصاد ملی و اثرات آن مورد بررسی قرار گرفته است.

با این حال برخی از مسئولان گذشته و حال و کارشناسان معتقدند که توسعه سواحل مکران متناسب با ظرفیت‌های آن اتفاق نیفتاده و دولت باید تمرکز بیشتری روی سرمایه‌گذاری این منطقه داشته باشد. 

محمدرضا نعمت‌زاده‌‌‌‌، وزیر اسبق صمت، در رابطه با توسعه سواحل مکران در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز بیان کرد: برنامه تولید باید اجرا شود تا صادرات تحقق یابد. وقتی در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ شهرک صنعتی و پتروشیمی چابهار طراحی شد، برداشتمان این بود که مانند عسلویه به 10 میلیارد دلار می‌رسد و 80 درصد تولیدات هم صادر می‌شود. 

او افزود: این پروژه چند سالی با وقفه روبه‌رو شد، اما اکنون بار دیگر فعال شده است. علاوه بر این، چند پروژه ازجمله پروژه‌های گردشگری، باغ درخت‌های گرمسیری، پرورش میگو در کنار کنارک در حال راه‌اندازی و توسعه هستند. اگر این پروژه‌ها به مرحله تولید برسد، صادرات نیز تحقق می‌یابد. اما باید سرمایه‌گذاری هم روی پروژه‌ها اتفاق بیفتد؛ زیرا هم به نفع کشور و هم به نفع صادرات است.

دولت توان مالی زیادی ندارد و بهتر است سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مکران انجام شود

وی همچنین در پاسخ به اینکه تا چه حد این برنامه‌ها کارساز است و می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز‌های این منطقه باشد، تشریح کرد: این برنامه‌ها به هیچ عنوان پاسخ‌گوی این منطقه نیست؛ در کشور‌های غربی سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه می‌شود که برای صنعت و گردشگری برای شیلات، ماهی‌گیری و کشاورزی مناسب است. بنده دو مرتبه فاصله بین جاسک و مرز پاکستان را به شکل زمینی تردد داشتم؛ این منطقه به شدت زیباست و باید سراسر آباد شود. دولت به‌ویژه در زمینه راه سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده است ولی با توجه به اینکه دولت توان مالی زیادی ندارد بهتر است سرمایه‌گذاری‌ها گسترش پیدا کند و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز ایجاد شود.

در صورتی که سرمایه‌گذاری در مکران صورت گیرد اشتغال ایجاد و عمران و آبادانی بیشتر می‌شود

نعمت‌زاده ادامه داد: ما پیشنهاداتی ارائه کردیم که دولت چگونه بخش خصوصی داخلی و خارجی را برای سرمایه‌گذاری جذب کند. در صورتی که سرمایه‌گذاری صورت گیرد اشتغال ایجاد و عمران و آبادانی بیشتر می‌شود و صادرات هم در پی آن به وجود می‌آید.

نعمت‌زاده درباره نامگذاری مکران نیز توضیح داد: وقتی می‌خواستیم اسم مکران را نهایی کنیم متوجه شدیم تا زمان قاجار نام دریای عمان، دریای مکران بوده است. بعد‌ها به دلایل سیاسی دریای مکران به دریای عمان تغییر نام داد. 

مبلغ سرمایه‌گذاری هندی‌ها در سواحل مکران رقم خاصی نیست

وزیر اسبق صمت همچنین در رابطه با قرارداد ۱۰ ساله‌ای که بین ایران و هند بسته شده است و حضور هندی‌ها در سواحل دریای مکران بیان کرد: حضور هندی‌ها در سواحل مکران برای تجهیز بندر چابهار است که تنها ۳۷۰ میلیون دلار از کل مبلغ سرمایه‌گذاری را در برمی‌گیرد که رقم خاصی نیست. درصورتی که در صنایع پتروشیمی بالای 10 میلیارد‌ دلار سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.