حجم ویدیو: ۳۴.۹۶M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۵۹ دانلود ویدیو

چکیده| علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در آلمان، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

اروپا بیش از هر کشور دیگر خاورمیانه‌ای خواهان روابط اقتصادی با ایران است + ویدئو

علی ماجدی گفت: یکی از مشکلات کشور ما این است که همیشه نگاه خودمان به خودمان را برای ارزیابی نگاه کشورهای دیگر به ایران مدنظر قرار می‌دهیم؛ یعنی می‌خواهیم کشورهای دیگر ایران را از نگاه ما ببینند. این در حالی است که ما هیچ وقت اطلاعات کافی از نگاه کشورها به کشور خودمان نداشته‌ایم.

به گزارش تجارت نیوز،

علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در ژاپن و آلمان، در گفت‌وگوی تصویری با تجارت‌نیوز درباره وضعیت سیاست و تجارت خارجی ایران صحبت کرده است.

یکی از مشکلات ما این است که همیشه نگاه خودمان به خودمان را برای ارزیابی نگاه کشورهای دیگر به ایران مدنظر قرار می‌دهیم

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید و می‌بینید:

*یکی از مشکلات کشور ما این است که همیشه نگاه خودمان به خودمان را برای ارزیابی نگاه کشورهای دیگر به ایران مدنظر قرار می‌دهیم؛ یعنی می‌خواهیم کشورهای دیگر ایران را از نگاه ما ببینند. این در حالی است که ما هیچ وقت اطلاعات کافی از نگاه کشورها به کشور خودمان نداشته‌ایم.

*اجازه بدهید تجربه ای را برایتان عنوان کنم. در زمان حضورم در کشور آلمان با آقای «جو کایزر» مدیر عامل اجرایی شرکت زیمنس صحبتی داشتم. آقای کایزر گفت جهان الان در واقع تک‌قطبی نیست؛ آمریکا یک قطب است، چین قطب دیگری است و اتحادیه اروپا می‌خواهد قطب سوم باشد. ایشان مولفه‌های قدرت را برای من تشریح و چهار مولفه را ذکر کرد و گفت: «این مولفه‌ها یکی پول بین‌الملل است که آمریکا دلار دارد و ما یورو داریم. مولفه دوم تکنولوژی و صنعت است که هم ما داریم، هم آمریکا و هم چین. مولفه سوم را جمعیت به عنوان بازار مصرف نام برد و مولفه چهارم را انرژی».

آلمانی‌ها می‌گفتند برای اینکه بتوانیم قدرت سوم شویم هم باید به روسیه توجه کنیم و هم به خاورمیانه

*در این رابطه من با خانم مرکل هم صحبت کردم- آن زمان چهارمین دوره صدراعظمی مرکل بود- من به خانم مرکل و مدیرعامل دویچه بانک و شرکت‌های بزرگ گفتم که اگر ما می‌خواهیم قدرت سوم در جهان باشیم، باید نگاهمان به خاورمیانه و روسیه باشد. در میان کشورهای خاورمیانه دو کشور را مهم‌تر از بقیه کشورها می‌دانیم، ابتدا ایران و بعد هم مصر. در همان زمان آلمانی‌ها ۱۰ میلیارد Soft Loan (وام کم بهره) به مصر دادند، این در حالی است که این پول سهم ایران بود. شما می‌دانید که بِیس اصلی اقتصاد اتحادیه اروپا، آلمان است. البته فرانسه هم هست، آن زمان انگلستان هم بود که از اتحادیه اروپا خارج شد. اما به هر حال اگر بخواهیم در مورد نگاه اقتصادی‌ اتحادیه اروپا و از زبان آلمانی‌ها سخن بگوییم چنین نگاهی به ما داشتند و می‌گفتند برای اینکه بتوانیم قدرت سوم شویم هم به روسیه باید توجه کنیم و هم به خاورمیانه و در خاورمیانه به این دو کشوری که به نام آنها اشاره شد.

می‌گفتند چون شما با آمریکا وضعیت عادی ندارید همکاری با شما مشکل است/ آلمانی‌ها گفتند اگر شما وضعیت غیرعادی با آمریکا نداشته باشید، انتخاب اروپا برای شریک اقتصادی در خاورمیانه ایران و مصر است

*آنها گفتند اما شما (ایران) مشکل دارید و با آمریکا وضعیت عادی ندارید و چون روابط عادی ندارید و از نظر روابط فراآتلانتیکی بین اروپا و آمریکا روابط مستحکمی برقرار است- اگر چه در زمان ترامپ این روابط تا حدودی از بین رفت- یعنی بِیس روابط اروپا با واشنگتن بسیار قوی‌تر است، بنابراین همکاری با شما مشکل است. اگر شما این مشکل را نداشته باشید، انتخاب اروپا برای شریک اقتصادی در خاورمیانه ایران و مصر است، چون شما هم انرژی دارید، هم نیروی انسانی قوی دارید و هم از نظر سوق‌الجیشی و پولیتیکال و البته از نظر ژئوپولوتیکال منطقه‌ای، در جایی قرار گرفتید که می‌توانید مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب باشید.

*لذا ایران چنین شرایطی دارد و ما باید آن را قدر بدانیم. توجه کنید که این موضوع را از زبان خودم نگفتم، از زبان کسی گفتم که مدیر اجرایی قوی‌ترین شرکت آلمانی است. در نظر داشته باشید که شرکت‌های بزرگ آلمانی با هم مجموعه‌ای هستند که گاهی اوقات مبادلات گفتمانی دارند که چگونه بتوانند جایگاه خودشان را در جهان را ارتقا دهند. آنها می‌توانند جایگاه ما را هم ارتقا بدهند.

مشروح گفت‌وگو با علی ماجدی را اینجا ببینید و بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

فراتر از خبر

سردبیر تجارت نیوز پیشنهاد می‌کند