خبر فوری:

محمد ایرانی، مدیرکل اسبق حوزه خاورمیانه عربی و شمال آفریقا وزارت خارجه، در گفت‌وگوی ویدئویی با «تجارت‌نیوز» پاسخ داد:

حمله به سفارت عربستان و صدمات واردشده به روابط تهران و ریاض چه شد؟

مدیرکل اسبق حوزه خاورمیانه عربی و شمال آفریقا وزارت خارجه گفت: بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان در تهران که هیچ طرفی (در ایران) آن را تایید نکرد به هر حال اتفاق نامیمون و نامبارکی بود که لطمات بسیاری به روابط ما نه‌فقط با عربستان بلکه با سایر کشورهای عربی وارد کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

محمد ایرانی، مدیرکل اسبق حوزه خاورمیانه عربی و شمال آفریقا وزارت خارجه، در گفت‌وگو با برنامه صدای دیپلمات در پاسخ به این سوال که حمله به سفارت عربستان و صدمات واردشده به روابط تهران و ریاض چه شد گفت:

*بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان در تهران که هیچ طرفی (در ایران) آن را تایید نکرد به هر حال اتفاق نامیمون و نامبارکی بود که لطمات بسیاری به روابط ما نه‌فقط با عربستان بلکه با سایر کشورهای عربی وارد کرد.

*تقریباً تا مدت زیادی روابط ما را حتی با دوستان‌مان در کشورهای عربی تحت‌الشعاع قرار داد و کار به جایی رسید که حتی افرادی هم که در داخل کشور اقدام به این کار کردند یا به اشتباه بسیار بزرگی که مرتکب شدند پی بردند یا تظاهر می‌کنند که ما نبودیم و جهت دیگری بوده است یا مشکل مثلاً آقای روحانی یا فلان دولت بوده است. اینها از جمله صحبت‌هایی است که شنیده شد و متاسفانه در روزهای اخیر هم که مشکل را گردن دیگران می‌اندازند. ولی این اتفاق رخ داد و به روابط دو کشور بسیار لطمه زد.

*آقایان فکر می‌کردند با ایجاد چنین فضایی که به سمت تندروی بیشتر برود، می‌توانند به برخی از خواسته‌های خودشان برسند، ولی فضای منطقه در حال رفتن به سمت دیگری است؛ ما از نظر داخلی در شرایطی هستیم که حتماً نیاز به تفاهم و گفت‌وگو با طرف‌های مقابل داریم، چه همسایگان خودمان و کشورهای عربی چه فراتر از آن با اروپا و ایالات متحده آمریکا.

*وضعیت کشور ما مطلوب نیست و نمی‌دانم چه کسی را می‌توان در کشور پیدا کرد که شرایط را بسیار خوب، طبیعی و مناسب برای رشد اقتصادی و توسعه ابعاد مختلف کشور بداند آن هم با وضعیتی که برای ما پیش آمده است.

*تحریم‌ها لطمه بسیار زیادی به جمهوری اسلامی ایران زده است، هم در حوزه بانکی که انتقال پول به‌سختی صورت می‌گیرد و هم در فروش نفت. دقت کنید که چرا باید سال‌ها نفت‌مان را ارزان‌قیمت در اختیار یک طرف قرار بدهیم؟

*کشورهای دنیا حاضر نیستند از ما نفت بخرند، جز از طریق واسطه‌ها آن هم با قیمت پایین‌تر. خب این کار تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند؟ آیا به نفع ما، مصلحت مردم یا مصلحت اقتصاد ماست؟ آیا به مصلحت وضعیت اقتصادی و سفره‌های مردم است؟ اینها از معضلات سیاست خارجی‌مان است که حتماً باید حل شود و حل‌شدنی هم هست، زیرا در دنیا این موارد مسبوق به سابقه بوده که که با گفت‌وگو و مذاکرات حل شده است.

*من فکر می‌کنم حتی اگر آقای ترامپ در دوره جدید روی کار بیاید، برخلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند روابط‌مان به طرف بن‌بست بیشتر می‌رود، این‌طور نیست.

متن و ویدئو کامل مصاحبه محمد ایرانی با برنامه صدای دیپلمات را اینجا بخوانید و ببینید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی