فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۵۶۷۷۳

دام‌های مازاد آب موجود در مراتع خراسان شمالی را سر می کشند

دام‌های مازاد آب موجود در مراتع خراسان شمالی را سر می کشند

​رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: دام‌های مازاد یکی از چالش‌های مهم در تشدید بروز کم‌آبی در این استان است.

علی اسدی با اشاره به اینکه یکی راه‌های مهم مقابله با کم‌آبی در مراتع این استان تعدیل دام‌های مازاد است، افزود: این موضوع چندین سال است که مطرح شده اما به صورت جدی به آن پرداخته نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسدی با بیان اینکه یکی از منابع مهم ذخیره آب، پوشش گیاهی مراتع در این استان است، ادامه داد: پوشش گیاهی مراتع برای این استان حتی از جنگل نیز مهم‌تر است چراکه سطح مراتع در خراسان شمالی بیشتر از جنگل‌هاست.

اسدی تصریح کرد: یک میلیون و 150 هزار راس دام مجاز در خراسان شمالی موجود است که میزان دام غیرمجاز در مراتع این استان دو برابر رقم مذکور است.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر مقدار زیادی آب در این استان موجود باشد و خراسان شمالی با چالش کم‌آبی مواجه نباشد، وجود دو برابر دام مازاد سبب می شود تا این استان با بحران تامین آب مواجه شود.

این مقام مسئول توضیح داد: در شرایط کنونی عشایر، دام‌های خود را به مناطق ییلاقی کوچ می‌دهند اما در آن مکان‌ها نیز چشمه‌ها خشک شده‌اند و مجبور هستند برای استفاده از ته چراها به مزارع کوچ دهند اما هنوز محصولات مزارع برداشت نشده است و از سوی دیگر بخش کشاورزی نیز حال و روز خوبی طی سال جاری نداشته است.

وی تاکید کرد: تعدیل دام و مرتع، تغییر ژنتیک، تامین علوفه، راه‌اندازی دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی مهم‌ترین روش‌های مبارزه با این مشکل است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.