کد مطلب: ۲۸۷۱۷۹

همه‌جانبه‌نگری لازمه توسعه بخش کشاورزی

همه‌جانبه‌نگری لازمه توسعه بخش کشاورزی

پدر علم ترویج و توسعه روستایی گفت: توسعه بخش کشاورزی باید مبتنی بر همه‌جانبه‌نگری باشد.

اسماعیل شهبازی افزود: فراموش نباید کرد از زمان آغاز آموزش و ترویج کشاورزی در ایران که نزدیک به یک قرن می گذرد همواره برای افزایش تولید در مملکت فعالیت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی همچنین اظهار داشت: سال‌های سال در راستای حاصل خیزی خاک، تواید بذور مرغوب، ارائه ارقام مقاوم به تنش خشکی و شوری، مبارزه با آفات و بیماری ها و بسیاری موارد به منظور تولید بیش از پیش انواع محصولات کشاورزی در کشور تلاش شده و خوشبختانه امروز بخش قابل توجهی از نیازهای جامعه بصورت داخلی تامین می‌شود.

پدر علم ترویج و توسعه روستایی گفت: تمرکز مسئولان و دست اندرکاران حوزه کشاورزی بیشتر بر مقوله تولید استوار بوده در حالیکه بسیاری از اقدامات قبل و از پس از تولید در کشور به بوته فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: افزایش تولید به تنهایی ثمره ای بصورت مادی برای زارع ندارد چرا که بار هزینه مراحل پس از تولید یعنی حمل و نقل، انبارداری، بازاررسانی، بازاریابی، فروش و دریافت وجه به قدری سنگین است که این رشد بطورکلی فراموش می‌شود.

شهبازی تصریح کرد: افزایش تولید این روزها برای کشور افتخار نیست بلکه نکته بسیار واجد اهمیت در این بین تامین زیرساخت‌های لازم برای بازاررسانی، بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: برای دستیابی به یک رشد پایدار در بخش کشاورزی اعم از تولید محصول و درآمد کشاورزان دولتمردان بایستی در جهت رفع مشکلات و چالش های مترتب بر کشاورز، مزرعه و روستاها توجهی ویژه داشته باشند.

پدر علم ترویج و توسعه روستایی افزود: برنامه ریزی، سیاست‌گذاری و حمایت‌ها در بخش کشاورزی باید به نحوی باشد که تولیدکنندگان ضمن انتفاع از نتیجه دسترنج خود درروستا ماندگار و با انگیزه بالا و امید به آینده به تولید محصولات کشاورزی مبادرت ورزد.

وی در ادامه یادآورشد: ایران در تولید انواع محصولات کشاورزی بسیار مستعد است از این‌رو ضرورت ایجاب می‌کند با برنامه ریزی صحیح و همه‌جانبه‌نگر بتوان از منابع پایه تولید اعم از آب و خاک به نحو احسن استفاده کرد.

منبع: رادیو اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.