کد مطلب: ۲۹۳۰۲۲

واردات مرغ نخواهیم داشت

واردات مرغ نخواهیم داشت

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات تخم‌مرغ تنها برای تنظیم بازار است و به مقدار رفع مشکل بازار وارد شده است.

مرتضی رضایی معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز دوشنبه 5 شهریورماه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: ما در کشور کمبودی در زمینه تخم‌مرغ نداریم و تغییرات قیمتی تنها به منظور تنظیم بازار صورت گرفته است. در هر سه زمینه تخم‌مرغ، مرغ و گوشت قرمز (گوسفندی و گاوی) ذخیره داریم و ستاد تنظیم بازار و پشتیبانی امور دام هر زمان که نیاز داشته باشد به بازار تزریق خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: میزان تولید شیر نسبت به سال قبل 6 درصد افزایش یافته، میزان تخم‌مرغ به اندازه سال قبل بوده و گوش مرغ و گوسفند 6 تا 7 درصد افزایش تولید داشته است. تنظیم بازار به صورت متمرکز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

رضایی در رابطه با واردات نهاده‌های دامی خاطرنشان کرد: به استناد آمار میزان واردات نهاده‌ها مانند ذرت، کنجاله سویا، دانه سویا و جو 15 تا 20 درصد بیشتر از سال قبل بوده است اما واردات تخم‌مرغ تنها برای تنظیم بازار است و به مقدار رفع مشکل بازار وارد شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دلایل افزایش قیمت دام و طیور تصریح کرد:‌ دلایل افزایش قیمت مرغ به عواملی مانند تغییر نرخ ارز، افزایش قیمت جهانی سویا و نهاده‌ها بستگی دارد که تبعات هزینه‌ای برای تولیدکنندگان داشت. گوشت مرغ در سه ماه گذشته با قیمت بسیار پایین عرضه می‌شد و باعث ضرر به تولیدکننده بود.

وی افزود: به اندازه کافی گوشت، شیر، گوشت مرغ و تخم‌مرغ تامین شده است وزن‌گیری مرغ‌ها به خاطر گرمای شدید هوا کاهش یافت و قسمتی از تولید آسیب دید اما این زیان به قدری نیست که واردات مرغ داشته باشیم.

رضایی در ادامه عنوان کرد: قیمت‌گذاری به ضرر تولیدکننده اتفاق نخواهد افتاد. برای تنظیم بازار مجبور هستیم تا زمان رسیدن به خودکفایی در گوشت قرمز از نیوزیلند و کشورهای آسیایی واردات داشته باشیم اما شیر جزو محصولات صادراتی ما محسوب می‌شود.

وی در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی اذعان داشت: بسته اشتغال روستایی باید کاملا ثبت‌شده و زیر نظر مراکز اصلاح نژاد صورت بگیرد و هیچ‌گونه محدودیتی در پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

رضایی با اشاره به ممنوعیت صادرات دام زنده از کشور تشریح کرد: صادرات دام زنده ممنوع شده و اگر خروجی اتفاق می‌افتد به صورت قاچاق است و آماری برای آن وجود ندارد. ممکن است به صورت پنهانی مقداری دام از کشور خارج شود اما میزان آن بالا نیست.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با برخی نژادهای در حال انقراض دام بومی اظهار کرد: برخی نژادهای دامی مانند گاو سیستانی که در حال انقراض است در مراکز نگهداری نمونه‌هایی از آن وجود دارد تا در صورت لزوم جلوی انقراض گرفته شود.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.