کد مطلب: ۷۴۵۴۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت پیاز کاهش می‌یابد؟/ صادرکنندگان قربانی بی‌تدبیری‌ها

قیمت پیاز کاهش می‌یابد؟/ صادرکنندگان قربانی بی‌تدبیری‌ها

پس از افزایش قیمت پیاز و عبور آن از مرز 40 هزار تومان در هر کیلو، دولت عوارض صادراتی این محصول را تا 100 درصد افزایش داد. اما آیا صادرکنندگان مقصر گرانی پیاز هستند یا آن‌ها صرفاً هزینه بی‌تدبیری دولت را می‌پردازند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند هفته‌ای است که قیمت پیاز نجومی شده است؛ تا جایی که همزمان با روند صعودی قیمت دلار ، نرخ این محصول تا بیش از 40 هزار تومان بالا رفت و از موز پیشی گرفت.

مسئولان صنفی و دولت با اشاره به صادرات روزانه 2000 تن صادرات پیاز به عراق و پاکستان، آن را علت اصلی روند صعودی قیمت پیاز می‌دانند. حتی در این باره مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، عنوان کرد که از مهر ماه درباره صادرات بی‌رویه پیاز هشدارهایی ارائه شد، اما مسئولان توجهی به آن نداشتند.

او همچنین گفته است که هم‌اکنون چند نفر از دلالان پیازها را در برخی شهرستان‌ها ذخیره کرده‌اند که با تزریق آنها به بازار قبل از آمدن پیاز جنوب می‌توان بازار را متعادل کرد.

به‌رغم چنین اظهاراتی به نظر می‌رسد باز هم صادرکنندگان قربانی بی‌تدبیری دولت شده‌اند. دولتی که جایگاه اقتصادی خود را در منطقه بالاتر از سایر کشورها می‌داند، اما هر سال برای کنترل بازار پیاز دست به دامان سیاست‌های دستوری می‌شود.

در نتیجه این صادرکنندگان هستند که بار دیگر بازار صادراتی خود را از دست می‌دهند و این امر ممکن است حتی پیامدهای منفی برای بازار ارز داشته باشد.

قیمت پیاز صادراتی چند؟

نکته قابل تأمل در رابطه با صادرات پیاز ارزش پایین آن نسبت به قیمت داخلی بود. در مقطعی که قیمت پیاز در میادین میوه و تره‌بار کیلویی بین 18 هزار تا 25 هزار تومان عرضه می‌شد بنا به آمار گمرک قیمت هر کیلو پیاز صادراتی 3620 تومان بود.

اما مسئولان صنفی آمار گمرک را تکذیب و عنوان کردند: صادرکنندگان پیاز را کیلویی 15 هزار تومان از انبارها خریداری می‌کنند و صادرات پیاز با قیمت کیلویی 3620 تومان صحت ندارد.

در همین رابطه دنیای اقتصاد به نقل از یک منبع آگاه نوشت: برخی دلالان، این کالا را با قیمت پایین‌تر از 5000 تومان می‌خرند و در ادامه آن را با 15 هزار تومان به صادرکنندگان می‌فروشند.

وضع عوارض صادراتی قیمت پیاز را کاهش می‎‌دهد؟

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضع عوارض 100 درصدی بر صادرات پیاز توضیح داد: وضع عوارض صادراتی برای متوقف شدن صادرات پیاز یک اتفاق یک سر سوخت است؛ چراکه صادرکننده نیز با توجه به قراردادهایی که دارند در این بین قطعاً زیان خواهند دید.

وی ادامه داد: باید به سؤال پاسخ داده شود که چرا باید تمهیداتی برای صادرات اندیشیده شود و سپس به بن‌بست بخورد. متأسفانه در این پروسه تمام زنجیره متحمل زیان می‌شوند.

او عنوان کرد: سال‌هاست که عنوان می‌کنیم که قبل از صادرات بسترهای آن را فراهم کنید. گرانی مقطعی حتی مغازه‌داران را نیز بدنام کرده است.

این فعال صنفی تأکید داشت: به این ماجرا از هر سمت که پرداخته شود باز هم دچار مشکل است. با وضع عوارض صادرات به پیاز قطعاً در آینده شاهد کاهش قیمت آن در بازار خواهیم بود، اما از سوی دیگر قرارداد صادرکنندگان با مشکل مواجه خواهند شد و در نهایت با مازاد پیاز روبه‌رو می‌شویم که این امر نیز کشاورزان را متأثر خواهد کرد.

کارگر در اظهارات خود به الزام الگوی کشت اشاره کرد و گفت: نبود الگوی کشت منجر به این شده تا در برخی از سال‌ها شاهد کاهش و یا مازاد صیفی‌جات پرمصرفی همچون پیاز و یا سیب‌زمینی باشیم که این اتفاق همواره منجر به نوسان در بازار و در نهایت انتقاد مردم شده است.

او اضافه کرد: نبود یک برنامه‌ریزی دقیق در حوزه صادرات نیز همواره بازار داخل را متأثر کرده است.

وی در پایان تأکید کرد که برنامه الگوی کشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیازمند پشتیبانی و حمایت است. وزارت جهاد باید به کشاورزان انگیزه بدهد و در صورت مازاد تولید خیال کشاورزان را برای خرید تضمینی آسوده کند.

بر اساس این گزارش، مرکز آمار امروز تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در آذر ۱۴۰۱ را اعلام کرد که بر اساس آن بیشترین افزایش قیمت ماهانه برای پیاز با ۲۵.۴درصد به ثبت شد.

برای مطالعه بیشتر مطلب قیمت پیاز رکورد شکنی کرد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.