کد مطلب: ۸۵۰۴۳۳

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به تجارت‌نیوز:

مطالبات گندم‌کاران تا پایان مرداد تسویه می‌شود/ رشد نیاز غذایی با ورود مهاجران افغانستانی

مطالبات گندم‌کاران تا پایان مرداد تسویه می‌شود/ رشد نیاز غذایی با ورود مهاجران افغانستانی

وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز، 17 مرداد 1402، با تأکید بر تسویه مطالبات بسیاری از کشاورزان تا پایان مرداد 1402، گفت: با توجه به حضور مهاجران افغانستانی در ایران اکنون باید دولت امنیت غذایی 90 میلیون نفر را تأمین کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز، سه‌شنبه، 17 مرداد 1402، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی، در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. مهم‌ترین سوالی که در این نشست مطرح شد، مربوط به تعیین تکلیف خرید تضمینی گندم و تامین مواد غذایی و نان با وجود افزایش مهاجران افغانستانی به کشور بود.

زمان تسویه خرید تضمینی گندم

وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز با اشاره به شرایط خرید تضیمنی گندم تاکید کرد: خرید تضمینی گندم تاکنون از ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن عبور کرده و حدود ۴۶ درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است. طبق دستور رئیس دولت، تا پایان مردادماه رقم قابل توجهی از مطالبات گندمکاران کشور پرداخت خواهد شد. برنامه ما این است که در سال زراعی آینده با افزایش عملکرد در واحد سطح و جهش تولید در دیم‌زارها در گندم به خودکفایی برسیم.

مهاجران افغان

نیکبخت در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز مبنی بر تامین امنیت غذایی مهاجران افغانستانی در کنار مشکلات داخلی توضیح داد: در حال حاضر با احتساب مهمان (مهاجران افغانستانی) غذای ۹۰ میلیون نفر را باید تامین کنیم و در این راستا لازم است حتماً از تولیدکننده و تولید داخل حمایت کنیم. بر همین اساس اصلی‌ترین وظیفه ما در وزارتخانه تامین امنیت غذایی کشور است که در این راستا به سمت تولید محصولات اساسی و استراتژیک در حال حرکت هستیم.

وی افزود: برای افزایش تولید و حفظ امنیت غذایی کشور به استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان توجه می‌شود و همچنین برای حفظ منابع تولید در کشور تلاش می‌شود. ظرفیت‌های دانش‌بنیان و نخبه زیادی در سطوح مختلف و دانشگاهی وجود دارد که در این دوره وزارتخانه برای افزایش تولید و بهره‌وری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نیکبخت تصریح کرد: در مصرف آب بخش کشاورزی نیازمند صرفه‌جویی 13 درصدی هستیم که در این ارتباط برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و دستورالعمل‌ها تدوین شده است. همچنین اعتبارات لازم نیز اعلام شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در شرایط فعلی اگر لازم باشد برای تنظیم بازار داخلی گوشت قرمز نیز وارد می‌کنیم، اما باید توجه داشت که حمایت از تولید داخل و تامین آن راحت‌تر از واردات است.

نیکبخت افزود: از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی تمرکز روی صنایع تبدیلی و تکمیلی است که در این زمینه 7000طرح با پیشرفت بالای 20 درصد وجود دارد، اما به دلیل مشکلات امکان تکمیل آن وجود نداشته است.

وی یادآور شد: اگر صنایع تبدیلی بخش کشاورزی تکمیل‌کننده زنجیره تولید هستند و در کشور به اندازه کافی وجود نداشته باشد بخش کشاورزی نیز نمی‌تواند به درستی به وظایف خود عمل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.