کد مطلب: ۸۶۳۰۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وعده دوباره در مورد پرداخت باقی مانده قیمت گندم / نرخ جدید خرید تضمینی تعیین شد؟

وعده دوباره در مورد پرداخت باقی مانده قیمت گندم / نرخ جدید خرید تضمینی تعیین شد؟

دولت با وجود وعده‌های چند باره، هنوز طلب کشاورزان از ما به‌التفاوت قیمت گندم را پرداخت نکرده و حالا هم باز مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران وعده داده است که طلب گندمکاران «به زودی» تسویه می‌شود. در این میان، خبری از نرخ خرید تضمینی برای سال زراعی جدید هم نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ششمین ماه سال در حال اتمام است اما دولت هنوز نه خرید تضمینی امسال را با گندمکاران به صورت کامل تسویه کرده و نه تصمیمی در مورد قیمت گندم در سال زراعی جدید گرفته است.

این چالش از زمانی شروع شد که دولت در اشتباهی عجیب و به اعتراف مسئولان دولتی، میزان اعتبارات لازم را برای خرید گندم به قیمت مصوب (15 هزار تومان) به درستی محاسبه نکرد و در ادامه نیز، مجلس دوفوریت لایحه اصلاح بودجه را رد کرد. در نتیجه شرکت بازرگانی دولتی، تا کنون محصول کشاورزان را به قیمت 11 هزار و 500 تومان خریداری کرده و بارها برای تسویه ما به‌التفاوت 3 هزار و 500 تومانی آن وعده داده است. بر اساس گزارش فارس، در جدیدترین این وعده‌ها، سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، گفته است که مابه التفاوت قیمت گندم «به زودی» پرداخت می‌شود. به گفته او «سازمان برنامه و بودجه در حال تدارک تامین بقیه پول‌ها است.»

این مقام مسئول اشاره‌ای به موعد پرداخت طلب کشاورزان نکرده است. البته پیش از این، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی ادعا کرده بود که تا پایان شهریور تمام مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود.

این در حالی است که امسال موعد تسویه کامل با گندمکاران نسبت به سال‌های گذشته تاخیر زیادی داشته است. اخیرا مهر در گزارشی در این مورد نوشت: «به طور میانگین در سنوات گذشته پرداخت مطالبات ۲۸ روز بود اما امسال این تأخیر به چند ماه کشیده است. همچنین بر اساس مصوبه داخلی سال گذشته شورای قیمت‌گذاری مقرر شد قیمت گندم تحویلی حداکثر باید بعد از ۴۸ ساعت تحویل انجام شود. همچنین در قانون آمده است اگر این تأخیر بیش از یک ماه باشد بر اساس نرخ بانکی، خسارت باید با جریمه دیرکرد پرداخت شود.»

البته تا کنون در چند مرحله، اعتباراتی برای پرداخت مطالبات گندمکاران تامین شده اما هنوز به اندازه کافی نبوده است.

قیمت گندم در سال زراعی جدید مشخص نیست

علاوه بر موضوع عدم تسویه طلب کشاورزان، آنها در مورد قیمت گندم در سال زراعی جدید نیز همچنان بلاتکلیف هستند. در مدت اخیر، هر هفته مسئولان وعده می‌دهند که در جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنند اما هر بار هم جلسه بدون نتیجه در این مورد به پایان می‌رسد.

فعالان صنفی حوزه کشاورزی، نرخ مناسب برای خرید تضمینی این کالای اساسی را حدود 20 تا 25 هزار تومان می‌دانند و تاکید می‌کنند که قیمت گندم تحت هر شرایطی نباید کمتر از 20 هزار تومان تعیین شود. چندی پیش هم خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که شورای قیمت‌گذاری نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را در محدوده کیلویی23 هزار تومان بررسی می‌کند و «احتمالا همین قیمت به تصویب برسد.»

این در حالی است که کشاورزان در سال جاری نیز خواهان تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در حدود 20 هزار تومان بودند اما دولت در نهایت قیمت 15 هزار تومان را تصویب کرد. در ادامه فعالان صنفی و نمایندگان مجلس پیگیر افزایش 2 هزار تومانی قیمت گندم و رساندن مبلغ آن به 17 هزار تومان بودند. اما با وجود دستور رئیس دولت، کمبود اعتبارات مانع از پذیرش این درخواست شد.

وعده‌ها و تاخیرهای مکرر در مورد تعیین قیمت گندم، برخی کشاورزان را خسته و ناراضی کرده است و آنها می‌گویند یا سال آینده کشت گندم را کاهش می‌دهند یا محصول خود را به دولت نمی‌فروشند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کمبود اعتبار برای خرید تضمینی، قیمت گندم و پاسخ به این پرسش که چرا امسال حجم خرید این کالای اساسی افزایش یافت، گزارش اعتبار خرید گندم 1402 و قیمت خرید تضمینی گندم سال زراعی جدید را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.