کد مطلب: ۸۶۹۶۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

باز هم وعده جدید برای پرداخت طلب گندمکاران / قیمت گندم چه زمانی اعلام می‌شود؟

باز هم وعده جدید برای پرداخت طلب گندمکاران / قیمت گندم چه زمانی اعلام می‌شود؟

در حالی که سال از نیمه گذشته و سال زراعی جدید هم آغاز شده است، دولت هنوز برای خرید گندم سال گذشته به کشاورزان بدهی دارد. حالا پس از چند بار طرح وعده و بدعهدی، تاریخ جدیدی برای پرداخت طلب گندمکاران اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قانون می‌گوید دولت باید 24 ساعت پس از خرید گندم پول کشاورزان را پرداخت کند. این در حالی است که از زمان تحویل محصول برخی از آنها به سیلوهای دولتی، پنج ماه گذشته اما طلب گندمکاران هنوز تسویه نشده است.

چندین مسئول دولتی وعده داده بودند که باقی‌مانده ۴۵ هزار میلیارد تومانی پول کشاورزان را تا پایان شهریور پرداخت می‌کنند. حتی رئیس دولت هم دستوری را در همین زمینه صادر کرده بود اما مهر آغاز شد و این اتفاق رخ نداد. حالا باز هم یک مقام دولتی وعده جدیدی را برای پرداخت طلب گندمکاران اعلام کرده؛ 15 مهر.

سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در یک میزگرد اینترنتی گفته است که از ابتدای خرید تضمینی تاکنون ارزش گندم‌های خریداری شده ۱۵۵ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار ۱۱۰ هزار میلیارد تومانش پرداخت شده و مابقی آن تا نیمه مهر پرداخت می‌شود (تسنیم).

دولت تا کنون به دلیل کمبود اعتبار توانسته است طلب گندمکاران را پرداخت کند. در واقع خرید تضمینی گندم باید با نرخ 15 هزار تومان انجام می‌شد اما کمبود اعتبار باعث شد که دولت محصول کشاورزان به صورت علی‌الحساب با نرخ 11 هزار و 500 تومان خریداری کند. مابه‌التفاوت این مبلغ با وجود دستور رئیس دولت، هنوز به صورت کامل پرداخت نشده است. این دومین دستور سیدابراهیم رئیسی در مورد گندم است که روی زمین می‌ماند. اولین مورد مربوط به اردیبهشت بود که او دستور داد قیمت گندم اصلاح شود اما در نهایت با وجود پیگیری نمایندگان مجلس و درخواست گندمکاران، اتفاقی در این زمینه رخ نداد.

قیمت خرید تضمینی گندم چه زمانی اعلام می‌شود؟

دولت هنوز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1403-1402 را اعلام نکرده. این در حالی است که سال زراعی جدید از اول مهر، در بلاتکلیفی کشاورزان آغاز شده است.

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، روز پنجشنبه 26 مهر با تاخیری یک ماه و نیمه، در مورد قیمت گندم و دیگر محصولات مشمول خرید تضمینی، تصمیم‌گیری کرد. اما بر اساس قانون دولت تا یک هفته فرصت دارد تا این قیمت را تایید و اعلام کند. این فرصت یک هفته‌ای به پایان رسیده اما هنوز نرخ رسمی گندم اعلام نشده است.

با وجود این، منابع غیررسمی قیمت گندم را در سال زراعی جدید 19 هزار و 500 تومان اعلام کرده‌اند. برخی نمایندگان مجلس و فعالان صنفی بخش کشاورزی، این قیمت را متناسب با تورم می‌دانند اما پیش از آن، برخی از نمایندگان صنفی گندمکاران نرخ مناسب را بین 20 تا 25 هزار تومان می‌دانستند و تاکید آنها بر قیمت‌های 22 تا 23 هزار تومان بود.

حالا به نظر می‌رسد قیمت گندم همان 19 هزار و 500 تومان باشد اما دولت هنوز آن را به صورت رسمی اعلام نکرده است. چندی پیش یکی از نمایندگان صنفی حوزه کشاورزی، گفته بود احتمالا قیمت گندم فردا دوشنبه، 3 مهر اعلام می‌کند.

در حالی که دولت در شروع سال زراعی جدید، نه طلب گندمکاران را پرداخته و نه قیمت نرخ تضمیمی را در مورد گندم و دیگر محصولا کشاورزی اعلام کرده است، نگرانی‌هایی در مورد امنیت غذایی جامعه وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.