فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۵۸۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد

مانع‌تراشی‌ها برای تولیدکنندگان ادامه دارد / قفل وزارت صمت بر ثبت سفارش ماشین‌‌آلات کشاورزی!

مانع‌تراشی‌ها برای تولیدکنندگان ادامه دارد / قفل وزارت صمت بر ثبت سفارش ماشین‌‌آلات کشاورزی!

مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز، از مهم‌ترین مشکلات تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان است. در بحث واردات ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی هم این مشکلات وجود دارد. اما چه دلایلی باعث ایجاد مشکلات در بحث واردات ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی شده است؟

به گزارش تجارت نیوز،

صنعت کشاورزی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور، نیاز اساسی به ماشین‌آلات و تکنولوژی به‌روز دارد. با این حال با مانع‌تراشی‌های وزارت صمت، تخصیص ارز و ثبت سفارش ماشین‌آلات کشاورزی محدود شده است.  

آن‌طور که صیاد فرهادی، رئیس انجمن صنفی تولید‌کنندگان کود‌های کشاورزی، به ایلنا خبر داده، با توجه به اعتبار تولید‌کنندگان در بازار‌های جهانی، تعدادی ماشین‌آلات خریداری شده و درحال ورود به کشور هستند. اما هنوز مشکلات تخصیص ارز و ثبت سفارش این ماشین‌آلات حل نشده است. اگر این مشکلات حل نشود، این تجهیزات در گمرکات رسوب کرده و طبق ماده 8 مکرر به قانون و مقررات واردات و صادرات، این کالا‌ها متروکه خواهند شد.

بنا بر اعلام او، وزارت صمت با دلایلی کاملا واهی، موانع و مشکلات زیادی را بر سر راه واردات ایجاد کرده است. این موارد باعث شده تا تولید‌کنندگان با مشکلاتی نظیر صدور دستورالعمل‌های غیرکارشناسی، محرمانه کردن دستورالعمل‌ها با عدم  درج در پایگاه‌های مربوطه، تمرکز اختیارات به دست یک نفر دست‌وپنجه نرم کنند. نتیجه این امر، زمینه ایجاد فساد است.

به گفته این فعال بخش خصوصی، مسئولان این وزارت‌خانه به جای حمایت از تولید با نگاهی منفی به این جریان می‌نگرند. به طور مثال مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت به متقاضیان احداث کارخانه و واردات ماشین‌آلات و تجهیزات گفت که شما قصد دارید با احداث کارخانه، دارایی ثابت ایجاد کنید. درحالی که هرگونه سرمایه‌گذاری در عرصه  تولید و اشتغال، تبدیل به سرمایه ملی می‌شود و همگان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی  درباره دلیل اصلی وزارت صمت افزود: دلیل اصلی وزارت صمت برای این مشکل، کمبود ارز ناشی از تحریم عنوان شده است. درحالی که می‌تواند ثبت سفارش را انجام دهد و تخصیص ارز را منوط به گشایش منابع ارزی بانک مرکزی نمایند.

محدودیت واردات؛ ضربه‌ای به تولید کشور

یکی از مسائلی که در هر کشوری اهمیت ویژه‌ای دارد، واردات است. واردات باید در کنار تولید انجام شود. چراکه بدون واردات نمی‌توان در زمینه تولید رشد کرد. درحال حاضر هم در بخش کشاورزی و هم در بسیاری از بخش‌ها، مشکل وارد نشدن تجهیزات و ماشین‌آلات لازم وجود دارد.

وارد نشدن تجهیزات و ماشین‌آلات در بخش کشاورزی، چالش‌هایی نظیر کاهش بهره‌وری، کاهش اشتغال، کاهش امنیت غذایی و حتی کاهش کیفیت محصولات کشاورزی را ایجاد می‌کند.

در تولید محصولات کشاورزی هم بحث امنیت و کیفیت محصولات کشاورزی مطرح است. با افزایش تولید داخلی از طریق واردات ماشین‌آلات کارآمد، می‌توان امنیت غذایی کشور را حفظ کرد و حتی واردات برخی از مواد غذایی را کاهش داد.

از طرفی واردات ماشین‌آلات مدرن به افزایش کیفیت مواد غذایی کمک می‌کند و حتی می‌تواند بازار‌های داخلی و بین‌المللی را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، وزارت صمت باید در راستای حل این مشکلات و کاهش موانع واردات تلاش کند تا بتواند کشور در بخش تولید محصولات کشاورزی به رشد و پیشرفت برساند.

با این حال اکنون مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز، از مهم‌ترین چالش‌های وارد‌کنندگان در عرصه‌های مختلف هستند. این چالش‌ها مشکلات زیادی را برای وارد‌کنندگان، تولید‌کنندگان و حتی خط تولید کارخانه‌ها ایجاد کرده است.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.