فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۳۱۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

حق‌خواهی گندمکاران/ کشاورزان خواستار اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم شدند

حق‌خواهی گندمکاران/ کشاورزان خواستار اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم شدند

بعد از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، گندمکاران نارضایتی خود را نسبت به این قیمت اعلام کردند و خواستار اصلاح قیمت اعلام‌شده از سوی نهاد‌های مربوطه هستند. اما علت مخالفت گندمکاران با این نرخ چیست؟

به گزارش تجارت نیوز،

در حالی که طبق مقررات باید نرخ خرید تضمینی گندم در تیر ماه هر سال مشخص و اعلام شود، امسال تصمیم‌گیری‌های ناهماهنگ و شرایط خاص باعث تاخیر در اعلام قیمت تضمینی خرید گندم شده است. نرخ جدید برای خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۴ معادل ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد، اما این مبلغ با قوانین موجود در تضاد است و به طرز چشمگیری منافع گندمکاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این نرخ که به نظر می‌رسد با هزینه‌های واقعی تولید و تورم موجود همخوانی ندارد، اعتراضاتی را از سوی کشاورزان به دنبال داشته است. گندمکاران معتقدند این نرخ پایین‌تر از حد انتظار و ناکافی برای پوشش هزینه‌های تولید است. از این رو، خواستار بازنگری در تصمیمات و اصلاح قیمت‌ها هستند.

این موضوع نه‌تنها به چالش‌های اقتصادی گندمکاران افزوده، بلکه می‌تواند مشکلاتی در زنجیره تامین و امنیت غذایی کشور ایجاد کند..

قیمت پیشنهادی گندمکاران چقدر بود؟

علی‌قلی‌ ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، درباره قیمت پیشنهادی و نحوه تعیین آن در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: بنیاد ملی گندمکاران از استان‌های مختلف و سازمان‌های مرتبط اطلاعات هزینه‌های تولید را جمع‌آوری کرده و به کمیته کارشناسی ارائه داده است. پس از بررسی‌های انجام‌شده و با توجه به هزینه‌ها، قیمت پیشنهادی 23 هزار و 500 تومان اعلام شد که با این قیمت موافقت نشد.

‎او درباره قیمت تعیین‌شده و نارضایتی کشاورزان از این شرایط گفت: بر اساس قانون خرید تضمینی، تعیین قیمت باید با توجه به یکسری فاکتور‌ها صورت پذیرد که از جمله این فاکتور‌ها می‌توان به هزینه‌های تولید اشاره کرد. چراکه هزینه‌های تولید شامل قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی، دستمزد‌ها و... است که تحت تاثیر نرخ ارز آزاد قرار دارند. این امر باعث شده کشاورزان نارضایتی خود را نسبت به قیمت تعیین‌شده اعلام کنند. به همین دلیل طی نامه‌ای از رئیس مجلس و نمایندگان مربوطه خواسته شده به این مساله ورود کنند.

نماینده بنیاد ملی‌ گندمکاران مصوبه را امضا نکرد

ایمانی در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبه به امضای نماینده بنیاد ملی گندمکاران رسیده است یا خیر تصریح کرد: بنیاد مخالفت خود را با این قیمت اعلام کرده است؛ چراکه بنیاد به عنوان یک تشکل مستقل، خواستار قیمت‌گذاری واقعی با توجه به هزینه‌های تولید و... بود. به همین دلیل نماینده بنیاد این مصوبه را امضا نکرد.

از گندم تولید داخل حمایت نمی‌شود

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به سخنان رهبری درباره حمایت از کشاورزان یادآور شد: با وجود تاکید بر اهمیت حمایت از کشاورزان، ولی باز هم به اندازه‌ای که از برخی صنایع نظیر خودروسازی حمایت می‌شود، از کشاورزان حمایت چندانی نمی‌شود. گندم، به‌ عنوان یک کالای اساسی و قوت غالب بسیاری از مردم، نیازمند توجه و حمایت جدی است. ولی در عمل وضعیت به‌ گونه‌ای است که گویی این کالای استراتژیک از فهرست کالاهای حمایتی حذف شده است.

او درباره جایگزینی واردات گندم به جای حمایت از تولید داخل گفت: شاید واردات گندم از سایر کشور‌ها قیمت مناسب‌تری داشته باشد، ولی از طرفی فشار بر گندمکاران داخلی بیشتر می‌شود و حتی ممکن است امنیت غذایی کشور تحت تاثیر قرار بگیرد. نتیجه این امر چیزی جز فشار مالی و روانی بر کشاورزان و از دست رفتن شغل این افراد نیست.

بر اساس این گزارش،  توجه به شرایط گندمکاران، هزینه‌های تولید و... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل بنیاد ملی گندمکاران خواستار قیمت‌گذاری عادلانه با توجه به شرایط موجود است. چراکه در قیمت‌گذاری فعلی به مسائلی نظیر شرایط گندمکاران، هزینه‌های تولید، نرخ ارز و... توجه نشده است.  این بنیاد به همین دلیل از مراجع ذی‌صلاح درخواست دارد قیمت را اصلاح و از گندمکاران حمایت کنند.

برای اطلاعات بیشتر  صفحه صمت را در تجارت‌نیوز مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.