فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۲۱۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

هتل‌های ناآرام/ چه عواملی در تعیین نرخ اتاق هتل‌ها نقش دارند؟

هتل‌های ناآرام/ چه عواملی در تعیین نرخ اتاق هتل‌ها نقش دارند؟

با توجه به اینکه اکثر افراد به دنبال داشتن سفری به‌صرفه هستند، بنابراین نحوه قیمت‌گذاری اتاق‌های یک هتل و انتخاب هتل مناسب با بودجه هر فرد، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. حال سوال اینجاست که چه عواملی در نحوه قیمت‌گذاری اتاق‌‌های هتل نقش دارد؟

به گزارش تجارت نیوز،

یکی از دغدغه‌های مسافران برای داشتن سفری خوب و به‌صرفه، انتخاب هتل مناسب  است. بنابراین نحوه قیمت‌گذاری اتاق‌‌های یک هتل اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. قیمت‌گذاری اتاق‌های هتل می‌تواند عاملی برای موفقیت و حتی ناکامی هتل‌ها باشد. قیمت‌گذاری هوشمندانه و رعایت استاندارد‌های لازم و همچنین رعایت قوانین می‌تواند هم رضایت مسافران و هم موفقیت هتل را به همراه داشته باشد.

با این حال طی سال‌های گذشته قیمت خدمات هتل‌ها هم از سرعت تورم عقب نمانده و در این بازار نیز موج ناآرامی قیمت‌ها کاملا مشهود است. چنانکه دیگر بسیاری از مسافران و حتی گردشگران خارجی اقامت در سکونتگاه‌هایی به غیر از هتل را ترجیح می‌دهند.

این امر نه‌تنها اقامت در هتل‌ها را برای ایرانیان به یک رویا و آرزو تبدیل کرده، بلکه تاثیرات بسیار منفی بر کسب‌وکار هتل‌ها گذاشته است. چنانکه تعدادی قابل‌توجهی از هتل‌داران به تغییر شغل روی آورده‌اند.

حال سوال اینجاست که چه عواملی در تعیین قیمت اتاق‌های هتل نقش دارد که اکنون قیمت آن‌ها تا این حد افزایش یافته است؟

رتبه‌بندی هتل‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟

هتل‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مکان‌های اقامت در طول سفر هر فرد، با معیار‌های مختلفی رتبه‌بندی می‌شوند که  این رتبه‌بندی نقش بسزایی در تعیین قیمت  اتاق‌های هر هتل دارد.

یکی از مهم‌ترین انواع رتبه‌بندی، رتبه‌بندی بر اساس تعداد ستاره‌هاست. ستاره‌ها نه‌تنها به کیفیت و خدمات هتل اشاره دارند، بلکه تجربه‌ مهمانان در طول اقامت را هم تحت تأثیر قرار می‌دهند. از هتل‌های اقتصادی تا لوکس‌ترین هتل‌ها، هر یک سطح رفاهی و خدماتی خاصی را به مهمانان ارائه می‌دهند.

به طور مثال هتل‌های تک‌ستاره، هتل‌هایی هستند که در آن امکانات رفاهی در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند. در این نوع از هتل‌ها معمولا سرویس بهداشتی و حمام با سایر اتاق‌ها مشترک است. این هتل‌ها بیشتر مناسب اقامت در کوتاه‌مدت هستند و اغلب در مناطق پرتردد شهر‌ها واقع شده‌اند.

در هتل‌های دو ستاره امکانات بیشتری نظیر پذیرش 24 ساعته، حمام اختصاصی، کمد لباس و ... به مسافران ارائه می‌شود. در واقع این هتل‌ها امکانات اولیه را برای مسافر تأمین می‌کنند.

هتل‌های سه‌ ستاره دارای امکانات بیشتری نسبت به هتل‌های تک‌ ستاره و دو‌ ستاره هستند. این هتل‌ها امکاناتی نظیر  اتاق‌های بزرگ، بخچال و تلویزیون در اتاق، طراحی و دکوراسیون منحصر به‌فرد، مبلمان مدرن را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. حتی در برخی موارد امکانات رفاهی بیشتری نظیر استخر، باشگاه، رستوران، سالن کنفرانس و ...  را برای مهمانان فراهم می‌کنند.

هتل‌های چهار ستاره هم بهترین امکانات را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند. علاوه‌ بر تمام امکانات هتل‌های سه‌ستاره، امکانات ویژه‌تری نظیر سرویس اتاق، سرویس بوفه و صبحانه، خدمات اسپا روزانه و حتی سوئیت‌هایی با امکانات ویژه برای مسافران فراهم می‌کنند.

هتل‌های پنج‌ ستاره هم در بالا‌ترین سطح خدمات رفاهی قرار دارند و بهترین امکانات را به مسافران ارائه می‌دهند. این هتل‌ها جزو لوکس‌ترین هتل‌های دنیا به‌شمار می‌روند. علاوه بر امکانات هتل‌های چهار ستاره، امکاناتی نظیر پیش‌خدمت شخصی، زمین گلف، زمین تنیس، رستوران‌های متنوع و ...  هم جزو خدمات رفاهی این هتل‌ها هستند. 

 رتبه‌بندی هتل‌ها در ایران

در ایران هم مانند سایر کشور‌ها، رتبه‌بندی هتل‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی انجام می‌شود. اما علاوه بر قوانین بین‌المللی، قوانین داخلی هر کشور در رتبه‌بندی هتل‌ها تأثیر‌گذار است.

در  ایران هم قوانین داخلی کشور در رتبه‌بندی یک‌ هتل نقش بسزایی دارد. به طور مثال ممکن است هتل پنج‌ ستاره‌ای در خارج از کشور، امکانات متفاوت‌تری به نسبت یک هتل پنج ستاره داخلی در اختیار مهمانان خود قرار دهد و این نشان‌دهنده تأثیر قوانین هر کشور بر رتبه‌بندی هتل‌ها است. 

عوامل تأثیر‌گذار بر تعیین قیمت اتاق‌های هتل

 نرخ اتاق‌ هتل‌ها هرساله توسط اتحادیه هتل‌‌داران تعیین می‌شود که اصطلاحا به این قیمت، قیمت برد هتل هم می‌گویند. البته در برخی موارد قیمت‌ها با توجه به موارد مختلف نظیر خارجی بودن مسافر، ایام تعطیل، همکاری هتل با سایت‌های رزرواسیون و ... متفاوت است ولی معمولا قیمت‌ها از نرخ اتحادیه بالاتر نیست.

یکی از مواردی که در قیمت اتاق‌های هتل نقش بسزایی دارد، رتبه‌بندی هتل‌ها براساس تعداد ستاره است. طبیعتا قیمت اتاق در هتل‌های چهار‌ ستاره و پنج‌ ستاره در ایران، به نسبت سایر هتل‌ها بیشتر است چون امکانات ویژه‌تری در اختیار مهمانان قرار می‌دهد. یکی از مواردی که در بالابودن قیمت اتاق‌های هتل پنج ستاره نقش دارد، هزینه ساخت هتل و امکانات لوکس آن است. بنابراین هزینه این ساخت‌وساز و امکانات باید با پرداخت هزینه از سوی مسافران تأمین شود.

علت اهمیت موقعیت مکانی هتل در  قیمت‌گذاری اتاق‌های یک هتل چیست؟

به غیر از موارد فوق، موقعیت مکانی هم در تعیین قیمت اتاق‌های هتل نقش دارد. به طور مثال هتل‌هایی که دسترسی بهتری به مراکز شهر، مرکز خرید‌ها و ... داشته باشند، قطعا قیمت بالاتری هم دارند.  البته این دسترسی با توجه به شهر محل اقامت مسافران مشخص می‌شود. اگر مقصد مورد نظر شهری مذهبی مثل مشهد، کربلا، نجف و ...  باشد، دسترسی به اماکن زیارتی در تعیین قیمت اتاق‌های هتل  نقش دارد و اگر شهر مورد نظر توریستی باشد، قطعا نزدیک بودن به مکان‌های گردشگری اهمیت دارد.

البته قیمت اتاق‌های یک هتل به مواردی نظیر فصل، میزان عرضه و تقاضا، بین‌المللی بودن هتل هم بستگی دارد. به طور مثال در مناسبت‌های خاصی همچون ایام تعطیل، برگزاری مراسم یا نمایشگاه خاصی در یک شهر، و ... می‌تواند در افزایش قیمت اتاق نقش داشته باشد. چراکه در چنین روزاهایی تقاضا برای رزرو هتل افزایش پیدا می‌کند. البته یکی از موارد مهم در تعیین نرخ اتاق هتل، گردشگر‌پذیر بودن شهر‌هاست. چراکه در چنین شهرهایی مواردی نظیر فصل و یا حتی ایام خاص در تعیین قیمت اتاق نقش دارند.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه قیمت اتاق هتل توسط اتحادیه هتل‌داران تعیین می‌شود، ولی بازهم موارد متعددی در این قیمت‌گذاری نقش دارد. بنابراین می‌توان گفت با توجه به متغیر بودن قیمت‌ها در برخی روز‌های سال، بهتر است مردم رزور خود را از طریق سایت‌ها و آژانس‌های معتبر و یا از طریق وب‌سایت‌ هتل مورد نظر انجام دهند.‎

برای اطلاعات بیشتر صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.