حجم ویدیو: ۱۱.۹۷M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۲۹ دانلود ویدیو

به روایت یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، در برنامه مقتصاد تجارت‌نیوز:

اقتصاد ایران چگونه دولتی شد؟

یحیی آل اسحاق گفت: بعد از انقلاب مالکان بسیاری از کارخانه‌ها از ایران رفتند و آن‌ها که ماندند هم دیگر کارخانه نداشتند.اقتصاد دولتی از همین دوره شروع شد و با شروع جنگ ایران و عراق هم تسلط دولت بر اقتصاد شدت گرفت. حالا چهار دهه از زمان جنگ می‌گذرد و با وجود خصوصی‌سازی و تاکید بر مردمی‌سازی اقتصاد، هنوز بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایران در ید قدرتمند دولت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دهه 60 تصور دلسوزان و کسانی که سوابق چپ داشتند این بود که اقتصاد باید دولتی باشد. استدلال این بود که اگر اقتصاد در دست بخش خصوصی باشد اختلاف طبقاتی ایجاد می‌شود. علاوه بر این جنگ تحمیلی هم به بیشتر دولتی شدن اقتصاد ایران کمک زیادی کرد. اما سوال اینجاست که چرا بعد از جنگ، اقتصاد به بخش خصوصی واگذار نشد؟ 

یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، در بخشی از گفت‌وگوی خود معتقد است: 

  • در دهه 60 هم دلسوزان و هم چپ‌ها به اقتصاد دولتی تمایل داشتند و استدلال‌شان این بود که اقتصاد خصوصی اختلاف طبقاتی ایجاد می‌کند. 
  • به این دلیل بعد از جنگ اقتصاد به بخش خصوصی واگذار نشد، چون فقط بحث جنگ نبود. دیدگاه‌ها و راهبردها این بود که بهترین نوع اداره اقتصاد کشور این است که دولتی باشد. 
  • اصل 110 قانون اساسی می‌گوید که اصول حاکم بر اقتصاد را باید مقام رهبری مشخص کنند. ایشان امسال رسماً اعلام کردند که مردم باید در اقتصاد مشارکت کنند. 
  • آیا ما می‌توانیم از مرض اقتصاد دولتی رها شویم یا ذی‌نفعانی هستند که به دلیل منافع خود این اجازه را نمی‌دهند؟ 

ویدئو و متن کامل گفت‌وگو با یحیی آل‌اسحاق را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.