خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۲۸۰۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تلاش اسکانیا برای کربن زدایی/ ساخت کامیون هیبریدی خورشیدی

 تلاش اسکانیا برای کربن زدایی/ ساخت کامیون هیبریدی خورشیدی

اسکانیا یک تریلی مجهز به پنل‌های خورشیدی ساخته است که می‌تواند حمل‌ونقل موجود در اروپا را کربن زدایی کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حمل‌ونقل در اروپا حدود 25 درصد از انتشار کربن در این قاره را تشکیل می‌دهد. بخش قابل توجهی از آن مربوط به وسایل نقلیه باربری سنگین است. اما چگونه می‌توانیم اثرات زیست محیطی حمل‌ونقل را کاهش دهیم؟

کربن زدایی ناوگان حمل‌ونقل اروپا

به نقل از یورونیوز، انتظار می‌رود هر کامیونی که در حال حاضر تولید می‌شود، حدود 15 تا 20 سال دوام بیاورد و این بدان معناست که کامیون‌های قدیمی بسیار زیادی در سراسر اروپا در حال حرکت هستند.

به دلایل مختلف عملاً غیرممکن و غیرعملی است که کشورها همه وسایل نقلیه قدیمی را از جاده خارج و آنها را با جدیدترین و کارآمدترین کامیون‌ها جایگزین کنند.

اریک فالکگریم مدیر فناوری طراحی خودرو در اسکانیا، در این مورد گفت: «ما از مدتی پیش در حال بررسی انواع گزینه‌ها بودیم و ساخت کامیون‌هایی با انرژی خورشیدی یکی از این گزینه‌ها بود. من بیشتر به فکر کامیون‌های برقی باتری‌دار بودم که در حال حاضر ساخته شده است.»

او افرود: «10 تا 15 سال پیش اینگونه خودروهای سنگین بسیار گران بودند اما با افزایش چگالی انرژی و هزینه‌های کمتر، استفاده از آنها امکان‌پذیر شد. بنابراین، این فکر در مورد انرژی خورشیدی نیز شکل گر فت که اگر راندمان افزایش و هزینه‌ها همچنان کاهش یابد، در نقطه‌ای استفاده از آنها ارزش خود را پیدا می‌کند. این چیزی است که ما در تلاش برای کشف آن هستیم.»

کامیون هیبریدی خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

هر کامیون دارای دو قسمت تراکتور و تریلر است. آنچه اسکانیا با همکاری دانشگاه اوپسالا توسعه داده، یک تریلر پوشیده شده با پنل‌های خورشیدی است.

این کامیون می‌تواند به یک تراکتور هیبریدی متصل شود و مانند یک باتری اضافی عمل کند که تا حدود ۲۰۰ کیلووات‌ساعت انرژی ذخیره می‌کند.

فالکگریم مدیر فناوری طراحی خودرو در اسکانیا می‌گوید: «علاوه بر آن، شما می‌توانید شارژ دینامیکی داشته باشید. اگر هوا آفتابی باشد، در حین رانندگی در حال شارژ خودرو هستید، که این مزیتی بزرگ برای داشتن پنل‌ها در کامیون است.»

چیزی که تیم اریک در اسکانیا هنوز برای تکمیل آن تلاش می‌کنند، این است که بتوان از تریلی مجهز با پنل خورشیدی به عنوان یک وسیله نقلیه الکتریکی مستقل بهره گرفت. این بدان معنی است که می‌توان آن را به یک کامیون احتراقی قدیمی و همچنین یک کامیون هیبریدی مدرن متصل کرد.

آمار‌های اولیه از آزمایش یک تریلی خورشیدی با موتور احتراقی نشان می‌دهد که این خودرو می‌تواند مصرف سوخت را تا حدود 40 درصد کاهش دهد.

کامیون‌های هیبریدی خورشیدی چه زمانی به جاده‌ها می‌آیند؟

کامیون‌های خورشیدی هیبریدی در حال حاضر در جاده‌های سوئد در حال آزمایش هستند و تا سال 2024 آزمایشات ادامه می‌یابد. 

ممکن است آزمایش یک محصول خورشیدی در کشوری که در زمستان نور خورشید بسیار کمی دارد، انتخاب عجیبی به نظر برسد، اما اسکانیا معتقد است که اگر این خودرو در سوئد کار کند، در همه جا کار خواهد کرد. 

به گفته اریک، یکی از چالش های کلیدی در این فرآیند، تامین پنل های خورشیدی مناسب بوده است.

بیشتر پنل‌ها برای خانه ها ساخته شده‌اند. بنابراین آنها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که روی خانه‌های ساکن قرار گیرند. در بخش خودرو، این مشکل وجود دارد که در معرض خاک و کثیفی قرار گیرند و حتی شاخه‌های درختان که به نوعی روی جاده ها خم می‌شوند ممکن است پنل‌ها را خراش دهند. 

اریک می‌گوید: «هنگامی که کامیون‌ها در جاده‌ها حرکت می‌کنند، لرزش ایجاد می‌شود. بنابراین خود پنل‌ها، آنهایی که ما استفاده کرده‌ایم، در واقع بسیار سبک وزن و بسیار سخت و بسیار بادوام هستند. اما علاوه بر آن، شما همچنین باید برخی از ویژگی‌های ایمنی را داشته باشید که در صورت بروز حادثه، پنل‌ها را اتصال کوتاه ندهند تا خدمات اضطراری در معرض ولتاژ بالا قرار نگیرند. من فکر می‌کنم برای افزایش مقیاس این نوع فناوری باید به این موارد توجه شود.»

کامیون هیبریدی خورشیدی اسکانیا یک راه‌حل امیدوارکننده برای کربن زدایی حمل و نقل است. این کامیون می‌تواند به کاهش قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای از وسایل نقلیه باربری کمک کند. با این حال، هنوز برخی از چالش‌ها در مورد این فناوری وجود دارد که باید برطرف شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.