کد مطلب: ۸۹۱۷۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعهد ۱۱۰ کشور برای ۳ برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر در COP۲۸

تعهد 110 کشور برای 3 برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر در COP28

در آستانه اجلاس آب‌وهوای COP28 در ابوظبی، بیش از 110 کشور جهان از تعهدی برای سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در جهان تا سال 2030 حمایت کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیش از 110 کشور جهان از تعهدی برای سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در جهان تا سال 2030 حمایت کرده‌اند. این تعهد که توسط اتحادیه اروپا، آمریکا و امارات متحده عربی حمایت می‌شود، به عنوان وسیله‌ای برای کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد نیاز در این دهه برای جلوگیری از تغییرات شدید آب و هوا توصیف شده است.

آیا دولت‌ها و شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری‌های هنگفت مورد نیاز برای رسیدن به هدف را جمع‌آوری خواهند کرد یا خیر؟ در حالی که استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی برای سال‌ها در سطح جهان افزایش یافته است، افزایش هزینه‌ها، محدودیت‌های نیروی کار و مسائل زنجیره تأمین باعث تأخیر و لغو پروژه‌ها در ماه‌های اخیر شده است و برای توسعه‌دهندگانی مانند Orsted (ORSTED.CO) و BP (BP.L) میلیاردها دلار هزینه بابت بازنویسی داشت.

حذف تدریجی سوخت فسیلی

به نقل از رویترز، قرار دادن این توافق در تصمیم نهایی اجلاس آب و هوای سازمان ملل نیز نیازمند تائید نزدیک به 200 کشور حاضر است. در حالی‌که چین و هند حمایت خود را از سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی تا سال 2030 اعلام کرده‌اند، هیچ یک تائید نکرده‌اند که که افزایش انرژی پاک را با کاهش مصرف سوخت فسیلی همراه می‌کنند.

آفریقای جنوبی، ویتنام، استرالیا، ژاپن، کانادا، شیلی و باربادوس از جمله کشورهایی هستند که قبلاً در این طرح حضور دارند.

یکی از تصمیمات اصلی کشورهایی که در COP28 با آن روبرو هستند، این است که آیا برای اولین بار موافقت کنند که مصرف جهانی سوخت‌های فسیلی را به تدریج حذف کنند. سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز برای تولید انرژی، عامل اصلی تغییرات آب و هوایی است.

این تعهد شامل کاهش تدریجی مصرف زغال سنگ و پایان دادن به تأمین مالی نیروگاه‌های جدید با سوخت زغال سنگ است.

افزایش استفاده از منابع پاک برابر با کاهش سوخت فسیلی

بر اساس تجزیه و تحلیل اندیشکده Ember، سه برابر کردن منابع پاک مانند باد و خورشید و دو برابر کردن صرفه جویی در انرژی، 85 درصد کاهش مصرف سوخت فسیلی را که در این دهه برای دستیابی به اهداف جهانی آب و هوا لازم است، به همراه خواهد داشت.

این اهداف بر کشورهای ثروتمند و موسسات مالی بین‌المللی فشار می‌آورد تا سرمایه‌گذاری‌های هنگفت مورد نیاز برای رسیدن به 11000 گیگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال 2030 آزاد کنند. آفریقا تنها 2 درصد از سرمایه‌گذاری‌های جهانی در انرژی‌های تجدیدپذیر را دریافت می‌کند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، سومالی بالاترین پتانسیل انرژی بادی خشکی را در بین کشورهای آفریقایی دارد، اما یکی از پایین‌ترین نرخ‌های برق‌رسانی در این قاره است.

این تعهد یک گام مهم در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. با این حال، تحقق آن مستلزم سرمایه‌گذاری های بسیار و همکاری بین‌المللی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.