کد مطلب: ۸۹۵۵۰۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

چرا درآمد پرسودترین پالایشگاه بورسی کاهش یافت؟ / تحلیل بنیادی «شپنا»

چرا درآمد پرسودترین پالایشگاه بورسی کاهش یافت؟ / تحلیل بنیادی «شپنا»

بررسی کارنامه آذرماه پرسودترین پالایشگاه بورسی مشخص می‌کند که تولید فروش شرکت پالایش نفت اصفهان نسبت به میانگین 12 ماه اخیر پایین آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت پالایش نفت اصفهان در 6 ماهه نخست سال 1402 تنها پالایشگاه بورسی بود که موفق شد سود خالص خود را افزایش دهد. همین موضوع سبب شد تا امید سهامداران برای افزایس سودآوری شپنا در پایان سال مالی 1402 افزایش یابد. در همین حال باید دید عملکرد ماهانه پالایشگاه اصفهان در نیمه دوم سال 1402 چطور است.

ثبات نسبی مقدار تولید شپنا

بررسی گزارش عملکرد شرکت پالایش نفت اصفهان در آذرماه 1402 نشان می‌دهد این پالایشگاه توانست مقدار تولید خود را نسبت به آبان امسال 4.12 و در مقایسه با آذر سال گذشته 2.84 درصد افزایش دهد. اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که اگر میانگین مقدار تولید این پالایشگاه در 12 ماه گذشته بررسی شود، مشخص می‌کند که رقم فعلی تولید شرکت حدود 1.4 درصد پایین‌تر از میانگین تولید است.

مقدار تولید شپنا

 به این ترتیب باید گفت پالایشگاه اصفهان در آذرماه امسال موفق شد حدود یک میلیون و 800 هزار مترمکعب از محصولات خود را تولید کند. این عدد در آبان یک میلیون و 728 هزار مترمکعب و در آذر سال گذشته یک میلیون و 750 هزار مترمکعب ثبت شده بود.

رشد لاک‌پشتی مقدار فروش شپنا

همان‌طور که گفته شد مقدار تولید پالایش نفت اصفهان در آذرماه امسال نسبت به آبان و آذر 1401 افزایش یافت. همین موضوع سبب شد تا شپنا مقدار فروش خود را نیز در آذرماه بالا ببرد. به طوری که مقدار فروش پالایشگاه اصفهان از یک میلیون و 735 هزار متر مکعب در آبان با رشد 2.67 درصدی به یک میلیون و 782 هزار متر مکعب در آذرماه رسید.

مقدار فروش شپنا

همچنین مقدار فروش پالایش نفت اصفهان در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 2.46 درصدی را به خود دیده است. گفتنی است مقدار فروش شرکت در آذر سال گذشته یک میلیون و 739 هزار متر مکعب ثبت شده بود. البته باید گفت این رقم حدود 2.2 درصد پایین‌تر از میانگین مقدار فروش شپنا در 12 ماه گذشته است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.