کد مطلب: ۸۹۶۹۲۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

وعده‌های ناتمام زاکانی برای خرید و واردات اتوبوس

۱۰ سال است که اتوبوس به تهران وارد نشده است

وعده‌های ناتمام زاکانی برای خرید و واردات اتوبوس

علیرضا زاکانی از زمانی که تصدی شهرداری تهران را به عهده گرفت، تاکنون بارها وعده خرید و واردات اتوبوس را داده است. سوال این است که چرا تاکنون وعده‌های شهردار تهران به سرانجام نرسیده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، کلانشهرها در چنبره آلودگی هوا قرار دارند. هوایی که اندک اندک بیماری می‌شود و در جسم و روان شهروندان ریشه می‌زند. از شهروندان تهران گرفته تا اصفهان.

تصویب قانون هوای پاک، اختصاص بودجه به این امر مهم و گذر زمان هم کمکی به کاهش آلودگی هوا در کشور نکرد. هوای آلوده همچنان در کلانشهرها می‌تازد. وضعیتی که هم مازوت‌سوزی در آن نقش دارد و هم فشل بودن سیستم حمل‌ونقل عمومی. مشخصا در تهران، برخی از مسئولان وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و استفاده از خودروهای شخصی را بیشتر مورد تاکید قرار می‌دهند. شهری که در فهرست 20 پایتخت آلوده جهان قرار دارد.

به اعتراف مقامات دولتی و البته پژوهش‌های سازمان‌های دولتی و رسمی، بیش از 40 میلیون نفر در ایران در معرض آلودگی هوا قرار دارند. 

تمام استان‌ها درگیر آلودگی هوا هستند

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت که تقریبا تمام استان‌های کشور با آلودگی هوا درگیر هستند و این مسئله روز‌به‌روز در حال گسترش است.  

در این گزارش با تکیه بر گزارش بانک جهانی آمده که آلودگی هوا سالانه 2.6 میلیارد دلار به شهروندان تهران خسارت وارد می‌کند. سرانه خسارت وارده ناشی از آلودگی هوا برای هر شهروند تهرانی حدود 300 دلار در سال است.

حمل‌ونقل عمومی، از راه‌های برون‌رفت از بحران آلودگی هوا

حمل و نقل عمومی یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران آلودگی هواست. اما کمبود اتوبوس و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانع بزرگی در این مسیر است. اتوبوس خود عاملی برای ایجاد آلایندگی است.

به استناد داده‌های منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، تعداد ناوگان اتوبوسرانی فعال در کشور طی یک دهه گذشته به نصف کاهش یافته است. دستگاه‌های دولتی تاکنون بارها وعده واردات اتوبوس و خرید اتوبوس از شرکت‌های داخلی را داده‌اند. اما وعده مقامات دولتی همانا و صف شهروندان در ایستگاه‌های اتوبوس همانا! 

وعده‌های ناتمام زاکانی برای خرید و واردات اتوبوس

علیرضا زاکانی از زمانی که تصدی شهرداری تهران را به عهده گرفت، تاکنون بارها از واردات اتوبوس گفته است. در ماه‌های اخیر نیز بارها بر تفاهم و قرارداد با چینی‌ها در این زمینه تاکید کرده است. آخرین اظهارات زاکانی هم مبنی بر واردات اتوبوس در بهمن بود. اما سوال اینجاست که چرا هنوز اتوبوس‌هایی که زاکانی وعده داد به پایتخت نرسیده است؟ 

نخستین احتمال از نبود بودجه و تامین اعتبار برای خرید اتوبوس از چینی‌هاست. اما ذکر این نکته هم ضروری است که آبان امسال، زاکانی در صحن شورای شهر حاضر شد و گفت اعتبار مورد نظر از سوی دولت تامین شده است.

شهردار تهران گفت: «در مدیریت فعلی شهر دو سال کار جدی کردیم. در نهایت تأمین مالی آن از سوی دولت انجام شد و مسیر برای تحقق آن هموارتر شد.» حالا شهردار تهران باید به این سوال پاسخ دهد که اگر تامین مالی هم صورت گرفته، مانع اصلی کجاست؟

ضمن اینکه به رسم اغلب مسئولان دولتی، زاکانی نیز توپ را در زمین دولت و تیم قبلی شهرداری انداخت. او گفته بود که اگر دولت دغدغه حل مشکلات تهران را نداشت، همان مسیری طی می‌شد که در دوره مدیریت شهری دولت سابق طی شد. این در حالی‌ست که تاکنون مشخصا در حوزه آلودگی هوا، وضعیت پایتخت بهبود پیدا نکرده است و همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد. 

چمران: 10 سال است که اتوبوس به تهران وارد نشده است

درحالی‌که شهردار تهران بر واردات اتوبوس در بهمن تاکید دارد، رئیس شورای شهر ادعای او را رد کرده و می‌گوید تا پایان سال خبری از واردات نیست. از سوی دیگر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در تازه‌ترین اظهارات خود گفته که 10 سال است اتوبوس به تهران وارد نشده است. 

به گزارش اکوایران،  مهدی چمران در حاشیه دویست و دوازدهمین جلسه شورای شهر گفت که سال‌هاست که با کمبود اتوبوس و بی‌آرتی در شهر با مواجه هستیم. 10 سال است که به تهران اتوبوس وارد نشده است. 

او ادامه داد: «شرکت‌های سازنده اتوبوس هم از دو سال پیش که با آنها صحبت کردیم، تا بخواهند تجهیز کارگاه داشته باشند، متاسفانه طول کشیده است. فکر نمی‌کنم تا پایان امسال تعداد قابل ملاحظه‌ای که بتواند تغییراتی در شهر ایجاد کند، اتوبوس برسد.» چمران درباره قراداد با چینی‌ها مبنی بر واردات اتوبوس هم گفت که ارتباطات با چین ادامه دارد، اما از نتیجه آن خبری ندارم.

بررسی سناریوی برقی‌سازی اتوبوس‌های شهری

اما تنها واردات اتوبوس نیست که شهردار تهران را به چالش کشیده است. موضوع دیگر برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. 

او آذر امسال گفت که قراداد 2194 اتوبوس برقی، 10 هزار ون، 25 هزار تاکسی و 100 هزار موتور برقی را به صورت گسترده دنبال می‌کنیم. زاکانی گفت که مشکل برق برای شارژ خودروهای برقی نداریم و شارژ آنها قابل کنترل است. 

هزینه برقی‌سازی ناوگان بیشتر از منافع آن

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش جدید خود با اشاره به تفاهمات شهرداری تهران با چین نوشت که عدم بررسی دقیق جوانب طرح و اتخاذ رویکرد شتاب‌زده بدون هدف‌گذاری می‌تواند منجر به شکست شود.

بازوی پژوهشی مجلس در ادامه این گزارش آورده که مهم‌ترین یافته‌های مطالعات انجام‌شده در داخل کشور، نشان‌دهنده غیراقتصادی بودن اجرای سناریوی برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل در شهرهای تهران، کرج و اصفهان بوده است. برای سناریوهای برقی‌سازی اتوبوس‌های شهری در دو شهر اصفهان و کرج ارزیابی اقتصادی انجام شد. نتایج این ارزیابی نشان داد که میزان منافع این سناریوها بسیار کمتر از هزینه اجرای آنهاست.

با همه این تفاسیر باید دید شهرداری تهران چگونه قرار است وضعیت ترافیک سرسام‌آور، آلودگی هوا و حمل‌ونقل عمومی را مدیریت کند. آیا تیم او هم مشکلات انباشته پایتخت را به تیم بعدی منتقل می‌کنند یا نه؟ آیا بر حجم مشکلات پایتخت افزوده می‌شود یا نه!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.