خبر فوری:

کد مطلب: ۸۹۱۳۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زنجیره وعده‌های زاکانی برای اتوبوس‌های جدید/ ۸۵ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده است

زنجیره وعده‌های زاکانی برای اتوبوس‌های جدید/ 85 درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده است

اغلب کلانشهرهای ایران با بحران کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مواجه‌اند. گفته می‌شود نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی راهکار مؤثری در کاهش آلودگی هواست، اما تاکنون وعده‌های شهرداری تهران برای نوسازی این ناوگان نتیجه‌ای نداشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تهران همچنان در محاصره آلودگی هواست و مردم در میان دود غلیظی در سطح شهر رفت و آمد دارند. در تازه‌ترین پاسکاری‌ها میان سازمان‌ها و نهادها، روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران مقصر را خودروسازان ایرانی اعلام کرده است. 

بررسی شاخص کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که شاخص آلودگی هوا در 24 ساعت گذشته برای گروه‌های حساس ناسالم بود و هوای آلوده همچنان پایتخت را در مشت خود دارد. 6 نقطه از شهر تهران نیز در وضعیت قرمز برای همه شهروندان قرار دارد. 

عوامل مختلفی در آلودگی هوا نقش دارند، از صنایع گرفته تا کیفیت خودروها. با این حال، هیچکدام از سازمان‌های متولی منابع آلاینده قرار نیست نقش خود را در این بحران قبول کنند. در این میان حمل و نقل عمومی می‌تواند نقش پررنگی برای کاهش آلاینده‌ها ایفا کند. 

بحران کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی

اخیرا داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر سازمان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت که بیش از 85 درصد اتوبوس‌های درون شهری تهران به سن فرسودگی رسیده است. در این شرایط نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی اصلی‌ترین و موثرترین راهکار کاهش آلودگی هواست. (ایسنا)

پیش از این نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت که اغلب کلانشهرهای ایران با بحران کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مواجه‌اند. سوال اینجاست که چرا ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی نمی‌شود؟ 

تاکنون بارها صحبت از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران شده است. وعده‌هایی که از یک تیم مدیریتی به تیم بعدی می‌رسد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم تاکنون بارها وعده خرید و واردات اتوبوس‌های جدید را به شهروندان داده است. 

زنجیره وعده‌های زاکانی برای اتوبوس‌های جدید

مردادماه سال جاری بود که زاکانی گفت به زودی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های جدید در سیستم حمل‌ونقل تهران به کار گرفته می‌شود. بعد از آن خبری نشد تا مهرماه سال جاری که او گفت برای واردات 3000 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی بسته شده است. کمی بعد هم در جریان سفر به چین گفت که قرارداد هزار دستگاه اتوبوس دوکابین 18 متری و هزار دستگاه اتوبوس 12 متری برقی انجام شد. 

با فرض اینکه 3000 اتوبوس جدید هم به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود، باز هم کمبودها جبران نمی‌شود. پیش از این نیز علیرضا زاکانی به این مهم اعتراف کرده که تهران حداقل به 10 هزار اتوبوس نیاز دارد و اکنون فقط حدود 3000 اتوبوس فعال داریم. تاکید می‌شود بخش زیادی از این 3000 اتوبوس هم فرسوده هستند و نیاز به نوسازی دارند. 

با همه اینها به نظر می‌رسد ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر برای سخنرانی پشت میکروفون‌هاست. مشخص نیست منظور زاکانی برای واردات اتوبوس جدید از «به زودی» دقیقا چه زمانی است، اما می‌توان گفت از مردادماه تاکنون تغییر چندانی در ناوگان ایجاد نشده و شهروندان تهرانی همچنان برای رفت و آمد با اتوبوس در صف‌های طولانی می‌مانند.

حمایت از خودروسازان داخلی به بهای جان ایرانی‌ها

روزنامه همشهری، وابسته به شهرداری تهران در گزارشی نوشته است که شهرداری تهران با هدف حمایت از تولید داخل طی 2 سال اخیر سراغ شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس رفت تا با ثبت سفارس به این بازار کمک کند. اما خودروسازان به وعده‌های خود برای تحویل اتوبوس‌ها عمل نکردند. 

خودروسازان داخلی که بازار خودرو را در انحصار خود قرار داده‌اند، خود نقش پررنگی در تولید خودروهای بی‌کیفیت دارند و یکی از منابع آلاینده‌های هوا هستند. اما سوال این است که چرا با وجود وعده‌های بی‌سرانجام خودروسازان داخلی در تحویل اتوبوس‌ها، شهرداری تهران همچنان اصرار به خرید از این خودروسازان دارد؟ آیا شهروندان با جان خود باید بهای حمایت از تولید داخلی را بپردازند؟

پیش از این عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به ایسنا گفته بود که در سال 1400، تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در تهران 6400 نفر بود.

حمل و نقل عمومی در اولویت‌ شهرداری‌ها نیست؟

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اخیرا در گزارشی نوشت که در بسیاری از شهرها، اولویت‌بندی در مخارج رعایت نشده و حمل و نقل عمومی در مراتب پایین‌تر اولویت شهرداری‌های قرار گرفته است. 

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده از شهروندان تهرانی در سال 1397، مهم‌ترین مطالبه آنها از شهرداری تهران، بهبود وضعیت ترافیک و آلودگی هوا بوده و حمل و نقل عمومی دومین اولویت ترجیحی شهروندان جهت صرف منابع بودجه بود. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.