خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۴۷۳۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

معرفی فولکس واگن ID۴/ بازگشت غول خودروسازی آلمان با نشان چینی!

معرفی فولکس واگن ID4/ بازگشت غول خودروسازی آلمان با نشان چینی!

فولکس واگن ID4 یکی از خودروهای تمام‌برقی آلمانی است که خبر واردات آن به کشور با انتشار تصاویری تائید شد. چندین شرکت تاکنون مدعی واردات این خودرو هستند که باید منتظر ماند و دید در نهایت کدام شرکت ID4 را وارد بازار ایران می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، فولکس واگن ID4 یک کراس‌اوور تمام‌برقی است که نام ID معرف محصولات تمام‌برقی این شرکت است. این خودرو برای اولین بار در سال 2020 در بازار جهانی معرفی شد و برخلاف باورها، نسخه‌ای که در چین و تحت برند FAW مونتاژ می‌شود، وارد ایران خواهد شد.

شرکت فولکس واگن بزرگ‌ترین خودروساز جهان محسوب می‌شود که مالک معروف‌ترین برندهای خودرویی همچون اشکودا، سئات، آئودی، لامبورگینی، بنتلی، پورشه و... است؛ اما به دلیل بدشانسی‌هایی که تجربه کرد، در بازار ایران برخلاف دیگر خودروهای اروپایی همچون بنز و بی‌ام‌و موفق نبود.

پیش از این، شرکت ماموت‌خودرو به عنوان نماینده فروش محصولات فولکس واگن در ایران شناخته می‌شد که به دلیل وضع تحریم‌ها از سال 1397 موفق به این امر نشد و اکنون، شرکت‌هایی همچون بهمن موتور و خودروسازی راین مدعی واردات آن هستند.

مشخصات فنی فولکس واگن ID4

این کراس‌اوور آلمانی در نسخه‌ها و با مشخصات فنی مختلف به تولید می‌رسد؛ اما با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای بالای 20 هزار یورو، احتملاً ارزان‌ترین نسخه از فولکس واگن ID4 مهر تأیید واردات را خواهد خورد.

ارزان‌ترین نسخه این کراس‌اوور برقی می‌تواند حداکثر 201 اسب‌بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این خودروی 1950 کیلوگرمی می‌تواند تنها در عرض 7.1 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد که رکورد قابل قبولی برای یک کراس‌اوور سنگین وزن به شمار می‌رود.

ظرفیت باتری‌های این خودرو 62 کیلووات ساعت بوده که با شارژ خانگی می‌تواند در 9.5 ساعت از صفر به 100 درصد برسد. کراس‌اوور برقی فولکس واگن با ظرفیت فول باتری‌ها می‌تواند از مسافت 336 کیلومتر را طی کند که احتمالاً برای مصرف جاده‌ای چندان مناسب نباشد.

طراحی ظاهری

با نگاه به ظاهر بیرونی خودرو، تمامی مولفه‌های یک خودروی تمام برقی مشاهده می‌شود.

بخش جلوی خودرو چراغ‌های نه‌چندان بزرگ LED قرار گرفته که توسط خط دی‌لایت تا نشان فولکس واگن کشیده شده است. نبود جلوپنجره و ورودی هوا در این بخش را می‌توان یکی از مولفه‌های خودروی الکتریکی نام برد.

خطوط بدنه در قسمت جانبی بیشتر از بخش جلوی خودرو دیده می‌شود و رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی جلب توجه می‌کند.

فولکس واگن ID4بخش جانبی

زمانی که از پشت به خودرو نگاه‌کنید طرح بسیار آشنای چراغ‌ها را مشاهده خواهید کرد که در خودروهای چینی همچون تیگو 7 پرو نیز دیده می‌شود. یک طرح دیفیوزر در پایین سپر نیز به چشم می‌خورد و دیگر مولفه خودروی برقی، نبود خروجی اگزوز در این بخش است.

پشت فولکس واگن ID4

طراحی داخلی

داخل کابین فولکس واگن ID4 در دو تریم کرم- قهوه‌ای و مشکی- طوسی به فروش می‌رسد و طراحی به نسبت ساده‌ای دارد. نمایشگر میانی با اندازه 12 اینچ و نمایشگر دیجیتالی پشت‌آمپر (کلاستر) اندازه 5.3 اینچی دارد که به نسبت اکثر خودروهای جهانی، کوچک‌تر است.

داخل فولکس واگن ID4

دکمه‌های کنترلی اکثراً حذف شده و به تعداد بسیار محدود در بخش پایین نمایشگر به چشم می‌خورند. در کنسول میانی خبری از دکمه کنترلی و موارد دیگر نبوده و تنها دو عدد نگهدارنده لیوان (کاپ هولدر) قرار گرفته است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

فولکس واگن ID4 از امکاناتی همچون کروزکنترل تطبیقی، ایربگ جانبی جلو و پرده‌ای، کنترل پایداری الکترونیکی، قفل دیفرانسیل برقی، دوربین دنده عقب، رادار نقطه کور، سنسور برخورد از جلو و عقب، ترمز اضطراری و شارژر وایرلس تلفن همراه برخوردار است.

قیمت فولکس واگن ID4

این کراس‌اوور آلمانی با توجه به تریم‌ها و مشخصات فنی مختلف در بازار اروپا از 39 هزار دلار تا 55 هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شود. اما نسخه‌ای که جهت واردات به بازار ایران در نظر گرفته شده مونتاژ شرکت FAW چین است و در بازار این کشور به قیمت 195 هزار و 900 یوآن فروخته می‌شود. با نرخ فعلی تبدیل یوآن به ریال، نرخ خام این خودرو در محدوده یک میلیارد و 400 ملیون تومان قرار می‌گیرد که احتمالاً با نرخ بالای دو میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

البته به نظر می‌رسد تا زمانی که زیرساخت مناسب در کشور فراهم نشود، واردات خودروهای برقی و در کل برقی‌سازی صنعت خودرو چیزی شبیه به شوآف و یکی دیگر از وعده‌های رنگین دولت‌مردان باشد. در کشوری که بیش از 80 درصد برق مصرفی آن با سوخت فسیلی تأمین می‌شود، استفاده از خودروی برقی جهت کاهش آلودگی هوا شعاری بیش نیست.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.