فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۸۷۵۶

زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

فرآیند تخصیص ارز برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد/ بانک مرکزی باید با شیوه‌های دیگری قیمت ارز را کنترل کند

از وزارت صمت افزایش صادرات غیرنفتی می‌خواهیم اما اختیارات را بین دیگران پخش کرده‌ایم

فرآیند تخصیص ارز برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد/ بانک مرکزی باید با شیوه‌های دیگری قیمت ارز را کنترل کند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معاون مجلس گفت: بانک مرکزی باید با شیوه‌های دیگر قیمت ارز را کنترل کند. به صادرکننده می‌گویند از طریق سامانه نیما فرایند و کار را انجام دهد. صادرکننده هم می‌گوید من با ارز آزاد تولید و صادر ‌می‌کنم، اما بعد بیایم پولم را با ارز نیمایی دریافت کنم!

به گزارش تجارت نیوز،

زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره دعوای تخصیص ارز بین بانک مرکزی و وزارت صمت که امروز در جریان جلسه نظارتی مجلس رخ داد به تجارت‌نیوز گفت: مشکل اصلی در بحث تخصیص ارز این است که ما از وزارت صنعت ۲۳ درصد افزایش صادرات غیرنفتی می‌خواهیم اما اختیارات را پخش کرده‌ایم بین دیگران. وزارت صنعت فقط چهار درصد افزایش صادرات غیرنفتی داشته است.

او افزود: یعنی به صنعت و تولیدکننده می‌گوییم بیا افزایش صادرات غیر نفتی بده، اما ناترازی گاز، برق و... به او می‌دهیم. قیمت‌گذاری دستوری می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم در بازار خود را پیدا کند.

تا انگیزه و مشوق‌های صادرات غیرنفتی را برای صادرکننده بیشتر نکنیم کار درست پیش نمی‌رود

سعیدی با اشاره به اینکه بانک مرکزی اعلام کرده تخصیص ارز می‌دهم و بیشتر از قبل هم تخصیص داده می‌شود توضیح داد: اما مساله این است که تا انگیزه و مشوق‌های صادرات غیرنفتی را برای صادرکننده بیشتر نکنیم، موانع را برنداریم و بخشودگی مالیاتی ندهیم کار درست پیش نمی‌رود. ما الان به واردات انگیزه داده‌ایم و صادرات را بی‌انگیزه کرده‌ایم؛ چون قیمت‌گذاری دستوری می‌کنیم و این دست چه کسی است؟ بانک مرکزی.

بانک مرکزی باید با شیوه‌های دیگری قیمت ارز را کنترل کند

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این سوال که بنابراین مشکل از بانک مرکزی است تاکید کرد: بانک مرکزی باید با شیوه‌های دیگری قیمت ارز را کنترل کند. به صادرکننده می‌گویند از طریق سامانه نیما فرایند کار را انجام دهد. صادرکننده هم می‌گوید من با ارز آزاد تولید و صادر ‌می‌کنم، اما بعد بیایم پولم را با ارز نیمایی دریافت کنم!

فرآیند تخصیص ارز برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد

او ادامه داد: بنابراین این فرایند صرفه اقتصادی ندارد و وقتی صرفه نداشته باشد تولیدکننده، تولید و صادرات خود را کم می‌کند.

هماهنگی بین دستگاه‌ها در حوزه تخصیص ارز شرایط را بهتر می‌کند

این نماینده مجلس با تاکید بر نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها در حوزه تخصیص ارز گفت: بنابراین چرخ‌دنده‌ها روی هم قرار ندارد و هماهنگی لازم صورت نگرفته، اگر این هماهنگی به وجود بیاید شرایط برای کار بهتر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.