کد مطلب: ۲۹۸۹۳۸

روایت تجارت‌نیوز از بررسی بلومبرگ:

فروش نفت ایران در پایین‌ترین سطح دو سال اخیر

فروش نفت ایران در پایین‌ترین سطح دو سال اخیر

در حالی که تنها دو سال از برداشته شدن تحریم‌های پیشین می‌گذرد، فروش نفت و گاز ایران در ماه آگوست طی این دوره به کمترین میزان خود رسیده است. همچنین دو کشور کره جنوبی و فرانسه از ماه جولای تاکنون هیچ محموله نفتی از ایران خریداری نکرده‌اند.

دو ماه پیش از آنکه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران آغاز شود، صادرات نفت این کشور دچار افت شدید شده و برخی از خریداران کلیدی و مهم خود را در آسیا و اروپا از دست داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از بلومبرگ، پیش‌بینی می‌شود این افت در فروش در هفته‌های آتی هم ادامه یابد. در همین حال احتمالا تنش‌ها میان تولیدکنندگان اوپک در نشست آینده آنها که در اواخر ماه جاری میلادی در الجزایر برگزار می‌شود، بیشتر خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های بلومبرگ از ردیابی تانکرها، ایران در ماه آگوست روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است. در حالی که تنها دو سال از برداشته شدن تحریم‌های پیشین می‌گذرد، فروش نفت نفت ایران در ماه آگوست طی این دوره به کمترین میزان خود رسیده است. همچنین در مقایسه با ماه آپریل و پیش از آنکه دونالد ترامپ تصمیم خود مبنی بر خروج از توافق هسته‎ای را اعلام کند، صادرات نفت و گاز ایران 28 درصد کاهش یافته است.

برخی خریداران اصلی نفت ایران پیش از آغاز اجرایی شدن تحریم‌های دور دوم، خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند. دو کشور کره جنوبی و فرانسه از ماه جولای تاکنون هیچ محموله نفتی از ایران خریداری نکرده‌اند و دیگر تولیدکنندگان را جایگزین ایران کرده‌اند. همچنین صادرات نفت و میعانات گازی به اتحادیه اروپا از ماه آپریل تاکنون حدود 40 درصد کاهش یافته است.

از آنجا که 60 درصد از صادرات کل میعانات گازی ایران به کره جنوبی فروخته می‌شود؛ از دست دادن بازار این کشور برای ایران مشکلات بسیاری را ایجاد می‎کند. در دوره پیشین‌ تحریم‌ها که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما علیه ایران اعمال شد، کره جنوبی از جمله کشورهایی بود که از این تحریم‌ها معاف بود. ایران پالایشگاه جدیدی را به منظور فرآوری میعانات گازی خود تاسیس کرده است. ایران اگر بخواهد تولید گاز خود در میدان پارس جنوبی را افزایش دهد، به صادرات به کره جنوبی نیاز دارد. پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که در خلیج‌فارس و در آب‎های سرزمینی ایران و قطر واقع شده است.

از سوی دیگر، کاهش فروش میعانات گازی ایران به کاهش استخراج گاز و کمبود سوخت در زمستان سال جاری منجر خواهد شد.

در میان دیگر خریداران آسیایی، چین عکس‌العمل خاصی به تحریم‌های آمریکا نشان نداده. خرید نفت این کشور از ایران نه کاهش و نه افزایش یافته است. هند و ژاپن هر دو به دنبال دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی ایران هستند و مذاکرات هر دو کشور با آمریکا همچنان ادامه دارد. در عین حال، گزارش‌ها از میزان بارگیری خریداران آسیایی حکایت از احتمال بیشتر فروش نفت و گاز ایران دارد.

کاهش عرضه نفت ایران در حالی صورت می‌گیرد که تولید اوپک از ماه می روزانه 840 هزار بشکه افزایش یافته است. حتی بدون در نظر گرفتن جمهوری کنگو که پس از نشست ماه ژوئن به این کارتل پیوست، تولید دیگر اعضای اوپک بیش از نیم میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

در نشست ماه ژوئن در وین قرار بر این شد که تولید به سطح مورد توافق در پایان سال 2016 برسد. این مذاکرات از یک‌سو نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه ایران را کمتر کرد و از سوی دیگر موجب ایجاد تنش میان اعضای اوپک شده است.

خالد الفلیح، وزیر نفت عربستان سعودی پس از پایان نشست اظهار کرد که قرار است کشورهایی که ظرفیت تولید اضافی را دارند شکاف ناشی از کاهش تولید اعضای دیگر را پر کنند که موجب افزایش تولید و نزدیک شدن به سطح تولید هدف‌گذاری‌شده می‌شود. ایران اما در این مورد برداشت متفاوتی دارد و معتقد است که هر کشور باید بر اساس میزان هدف خود به تولید بپردازد.

انتظار می‌رود نشست ماه جاری در الجزایر، نشستی پرتنش و رسیدن به یک نتیجه واحد برای تولیدکنندگان دشوار باشد. روسیه تمایلی به ادامه اجرای توافق کاهش تولید ندارد و عربستان سعودی هم که تحت فشارهای دونالد ترامپ از یک‌سو و نیازهای خود برای افزایش درآمد قرار دارد، تولید خود را افزایش داده است. بنابراین بعید به نظر می‌رسد که ایران در این مذاکرات پیروز شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.