خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۱۸۲۵

مدیرعامل بانک کارآفرین در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تغییر نرخ سود بانکی در امسال بعید است / فشارها به سیستم بانکی ادامه دارد

تغییر نرخ سود بانکی در امسال بعید است / فشارها به سیستم بانکی ادامه دارد

حمید تهران‌فر هرچند معتقد است نرخ سود بانکی باید با توجه به نرخ تورم محاسبه شود تا سرمایه‌گذاران بانکی کمتر ضرر کنند اما می‌گوید: با وجود مسائل سیاسی تغییر نرخ سود بانکی بعید است. نرخ سود بدون تغییر باقی می‌ماند و فشارهایی که الان بر بانک‌ها وجود دارد، ادامه پیدا می‌کند.

حمید تهران‌فر، مدیر عامل بانک کارآفرین، درباره آینده نرخ سود بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز ، عنوان کرد: نرخ سود باید با توجه به نرخ تورم کشور تدوین شود، اگر به این موضوع توجه نشود و نرخ سود به بهانه حمایت از تولیدکننده کم شود، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران بانکی در سطح کشور متضرر می‌شوند.

وی در این خصوص ادامه داد: با متضرر شدن سپرده‌گذاران، نتایج دریافت ضرر را در جامعه منتشر می‌کنند و سپرده‌گذاری به قصد سود نزد بانک‌ها کم می‌شود.

تهران‌فر نتیجه متضرر شدن سرمایه‌گذاران بانکی را چنین ارزیابی کرد که علاقه‌مندی برای ورود به دیگر بازارهای موازی بانکی افزایش پیدا می‌کند و به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهایی مثل، مسکن، ارز، خودرو و حتی لوازم خانگی می‌روند.

وی تصریح کرد: یعنی با این اتفاق، هر چه که بیرون از بانک‌هاست به ابزاری برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود. نرخ سود بانکی موضوع بسیار حساسی است و شورای عالی پول و اعتبار باید با توجه نرخ تورمی که در کشور وجود دارد، نرخ سود را تعیین کند.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل 51.4 درصد است. تورم ماهانه و میانگین 12 ماهه منتهی به فروردین ماه امسال نیز به ترتیب چهار درصد و 30.6 درصد است.

وی این موضوع را مطرح کرد که اگر شورای عالی پول و اعتبار و بانک مرکزی نحوه محاسبه صحیح نرخ سود بانکی را (با توجه به نرخ تورم) در نظر نگیرد، پایه‌های اقتصادی کشور دچار تغییرات اساسی می‌شود.

11375 orig

مدیر عامل بانک کارآفرین اعتقاد دارد: نرخ سود بانکی در سال جاری باید افزایش یابد.

تهران‌فر درباره نرخ سود تسهیلات گفت: در طرف نرخ سود تسهیلات، طبیعی است که تولیدکنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات، به دنبال این هستند که تا حد ممکن نرخ سود تسهیلات پایین باشد.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر این بخش با همراه کردن مسئولان کشور به موضوع تعیین نرخ سود تسهیلات ورود می‌کنند، اما آن چه که مهم است توجه به دو پارامتر است، اول این که فشار رسمی و دولتی به بانک‌ها برای این که نرخ سود کاهش پیدا کند، وجود دارد. از سوی دیگر این تکلیف وجود دارد که سود سپرده‌ها را اگر بدون توجه به مسائلی از قبیل نرخ تورم کم کنیم، ضربه بزرگی به کل سرمایه‌گذاری و سپرده‌های کشور وارد می‌شود.

وی در خصوص تغییر نرخ سود بانکی در سال جاری گفت: با توجه به تمام حساسیت‌ها و ملاحظات، امسال سالی نیست که شورای عالی پول و اعتبار بتواند درباره تغییر نرخ سود بانکی تصمیم بگیرد. بنابراین نرخ سود به شکلی که الان هست بدون تغییر باقی می‌ماند و فشارهایی که الان روی بانک‌ها وجود دارد، ادامه پیدا می‌کند.

وی در پایان بیان کرد: در سال جاری در نرخ سود بانکی تغییری رخ نخواهد داد، اگر چه که علی‌الاصول نرخ سود بانکی باید تغییر کند. یعنی از یک سو در سال جاری با توجه به نرخ تورمی که در کشور وجود دارد، نرخ سود سپرده‌ها باید افزایش پیدا کند؛ چون نباید سپرده‌گذاری در بانک‌ها از دست برود. از سوی دیگر چون نرخ سود سپرده‌ها افزایش پیدا می‌کند، حتما باید نرخ سود تسهیلات هم افزایش یابد. این تصمیمی است که از نظر علمی و بانکی قابل پیش‌بینی است اما با وجود مسائل سیاسی تغییر نرخ سود بانکی بعید است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.