حجم ویدیو: ۷.۳۶M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۴۱ دانلود ویدیو

حجت‌ قندی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

قیمت دلار چگونه باید تعیین شود؟

بازار ارز هفته پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. سیگنال‌های منفی از مذاکرات دلار را با نوسان مواجه کرد.<br /> اما صرف نظر از نوسان‌های مقطعی، سیاست‌های اشتباه نیز یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در ایران است.<br /> به اعتقاد برخی اقتصاددانان، سرکوب قیمتی یکی از این سیاست‌هاست.<br /> حجت‌ قندی، اقتصاددان، در گفتگو با تجارت‌نیوز در این مورد توضیح می‌دهد.

بازار ارز هفته پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. سیگنال‌های منفی از مذاکرات دلار را با نوسان مواجه کرد. اما صرف نظر از نوسان‌های مقطعی، سیاست‌های اشتباه نیز یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به اعتقاد برخی اقتصاددانان، سرکوب قیمتی یکی از این سیاست‌هاست.

حجت‌ قندی، اقتصاددان، در گفتگو با تجارت‌نیوز در این مورد توضیح می‌دهد.

بازار آزاد به معنای افزایش مداوم نرخ ارز نیست

این اقتصاددان با اشاره به ضروت تعیین قیمت دلار در در بازار آزاد، تاکید می‌کند: طرفداری از این سیاست به معنای افزایش مداوم قیمت ارز نیست.
قندی می‌افزاید: سیاست صحیح اقتصادی این است که تورم کنترل شده‌‌ای در کشور وجود داشته باشد و نوسانات قیمت دلار و دیگر ارزها را بتوان تا حدود زیادی پیش‌بینی کرد.

او ادامه می‌دهد: برای مثال در طول هر سال قیمت دلار ۱۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد و لازم نیست همیشه به یک سمت حرکت کند.

سیستم اقتصادی پایدار و ثبات در نرخ ارز

این اقتصاددان می‌گوید: سیستم اقتصادی کشور باید به اندازه کافی پایدار باشد تا تورم آن کنترل شود؛ در این صورت قیمت ارزهای خارجی نیز از ثبات نسبی برخوردار می‌شود.

به گفته قندی، در ایران در یک بازه زمانی در حدود ۱۲ سال، قیمت دلار تا ۳۰ برابر نیز افزایش داشته است و این موضوع در اقتصاد قابل قبول نیست.

متن کامل این گفتگو را در گزارش آیا برجام، دلار را ارزان می‌کند؟ بخوانید.

آخرین اخبار حوزه ارز، طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.