کد مطلب: ۷۳۴۲۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد نوری؛ بازدهی ۹۰۰ درصدی در سه سال اخیر

تحلیل بنیادی نماد نوری؛ بازدهی 900 درصدی در سه سال اخیر

گزارش‌های عملکرد ماهانه تولید و فروش شرکت پتروشیمی نوری که در سایت کدال منتشر شده است نشان می‌دهد که تولیدات این شرکت در پایان سال 1400 با افت پنج درصدی نسبت به سال 99 عدد چهار میلیون و 605 هزار تن را ثبت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش‌های عملکرد ماهانه تولید و فروش شرکت پتروشیمی نوری که در سایت کدال منتشر شده است نشان می‌دهد که تولیدات این شرکت در پایان سال 1400 با افت پنج درصدی نسبت به سال 99 عدد چهار میلیون و 605 هزار تن را ثبت کرده است.

نوری از کجا شروع کرد؟

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درسال 1389 توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با سرمایه‌گذاری بالغ بر 800 میلیارد تومان راه‌اندازی شد.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس با 15 شرکت تولیدی و خدماتی، به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های پتروشیمی در خاورمیانه شناخته می‌شود. یکی از این شرکت‌ها پتروشیمی نوری است که از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده آروماتیک است.

این شرکت در سال 1377 به مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینی به مساحت 61 هکتار و به عنوان یک شرکت دولتی تاسیس شد و در سال 1386 به بهره‌برداری رسید.

در ادامه سهام این شرکت در تیر ماه سال 98 با قیمت سه هزار و 125 تومان در بورس تهران عرضه شد. سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه 300 میلیارد تومان بود که پس افزایش سرمایه 200 درصدی به 900 میلیارد تومان رسید.

نوری با ارزش بازاری حدود 83 هزار و 628 میلیارد تومان در گروه محصولات شیمیایی معامله می‌شود.

سهامداران نوری چه شرکت‌هایی هستند؟

همان‌طور که در گراف زیر مشخص است بیشتر از 68 درصد از سهام نوری در اختیار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است. ارزش حدودی این مقدار سهم 57 هزار و 529 میلیارد تومان است.

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز حدود 15.3 درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفته است. از این رو دومین سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. گفتنی است حدود 9 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سهامدارن خرد یا به اصطلاح شناور است.

سهامدارن نوری

بازدهی نوری در مقابل شاخص کل

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود سهام شرکت پتروشیمی نوری در بازه زمانی سه ساله عملکرد چشمگیری از خود نشان داده و سود خوبی نصیب سهامداران این شرکت شده است. این در حالی است که در این مدت شاخص کل حدود 337 درصد رشد داشته است.

در مقابل سهام این شرکت در دیگر بازه‌های زمانی کارنامه قابل قبولی ندارد. به طوری که «نوری» در بازه زمانی یک ساله و 6 ماهه به ترتیب 4.41 و 11.25 درصد افت قیمتی داشته است.

بازدهی نوری

نوری در سال‌های اخیر چقدر سود ساخت؟

صورت‌های مالی پنج ساله اخیر شرکت پتروشیمی نوری نشان می‌دهد که سود خالص این شرکت در سال 99 حدود 264 درصد رشد داشت و به 12 هزار و 411 میلیارد تومان رسید. در مقابل، صورت‌های مالی منتهی به پایان سال 1400 این شرکت نشان می‌دهد که شرکت پتروشیمی نوری در این سال نتوانست جهش سودسازی سال 99 را تکرار کند و سود خالص خود را تنها 6 درصد افزایش داد.

سود انباشته شرکت پتروشیمی نوری نیز پس از افزایش 178 درصدی که در سال 99 داشت در سال گذشته تنها سه درصد رشد کرد و به 14 هزار و 41 میلیارد تومان رسید.

سودسازی نوری

اعداد به میلیارد تومان است

صورت‌های مالی 6 ماهه این شرکت نیز خبر از افزایش چهار درصدی سودسازی نوری در 6 ماهه منتهی به شهریور سال جاری می‌دهد. به این ترتیب سود خالص این شرکت در این دوره حدود 265 میلیارد تومان افزایش یافت. EPS این شرکت نیز در نیمه نخست سال جاری معادل 835 تومان ثبت شده است.

برای مطالعه بیشتر به بخش کدال تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.