کد مطلب: ۷۹۰۱۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کمپانی‌های بزرگ در متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

کدام کمپانی‌های بزرگ در متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار جهانی متاورس تا سال 2030 به بیش از 5تریلیون دلار برسد. کمپانی‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و متا، ارقام کلانی را در حوزه متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اندازه بازار جهانی متاورس در سال 2022 حدود 100میلیارد دلار تخمین زده شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2023 تا 800میلیارد دلار رشد کند. ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که اندازه بازار متاورس تا سال 2030، بیش از 5تریلیون دلار خواهد رسید.

متاورس یک دنیای کاملا مجازی است که با ترکیب مفاهیم واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، قصد دارد به کاربران خود این فرصت را بدهد تا هر آنچه را که در دنیای واقعی انجام می‌دهند بدون نیاز به حضور فیزیکی در متاورس انجام دهند؛ از انجام معاملات مالی و آموزش و خریدوفروش گرفته تا استفاده از خدمات پزشکی و بازی‌کردن و…

در واقع می‌توان متاورس را یک جهان موازی معرفی کرد که در آن محدودیت‌های دنیای فیزیکی از بین خواهد رفت و شاید انسان‌ها بتوانند در دنیای آرمانی خود زندگی کنند؛ البته با آواتارهای‌شان. حالا کمپانی‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری در این فضا، قصد دارند از بازیگران اصلی این فضای ایده‌آل باشند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های این حوزه، افزایش یافته است.

طبق گزارش CB Insights، سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارتاپ‌های متاورس در سه فصل اول سال 2020 به 2.5 میلیارد دلار رسید. سپس، در سال 2021، برآوردها نشان داد که رقم سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) از مرز 4 میلیارد دلار فراتر رفته است.

انتظار می‌رود این بازار شاهد رشد 41.6 درصدی از سال 2023 تا 2030 باشد. البته این ارقام در حالی است که شرکت‌های بزرگی اکنون در متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در ادامه گزارش به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

مایکروسافت با 70 میلیارد دلار؛ بزرگترین سرمایه‌گذار متاورس

اگرچه متا به دلیل سرمایه‌گذاری‌های خود در متاورس شهرت زیادی دارد، اما از نظر عددی، مایکروسافت با سرمایه‌گذاری 70 میلیارد دلاری، در حال حاضر بزرگترین سرمایه‌گذاری در حوزه متاورس را به خود اختصاص داده است.

این غول فناوری، از طریق پلتفرم Mesh خود که زمینه ایجاد یک فضای مجازی مشترک است و در آن کاربران می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی روی متاورس انجام داده است.

علاوه بر این، در ژانویه 2022، مایکروسافت شرکت سازنده بازی‌های ویدئویی Activision Blizzard را خریداری کرد. این قرارداد عظیم 70میلیارد دلاری باعث شد که مایکروسافت به طور محکم سهام خود را در آینده بازی‌های متاورس تثبیت کند.

متا با ضرر 3 میلیارد دلاری همچنان سرمایه‌گذار بزرگ است

واقعیت مجازی برای متا در ابتدا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری اولیه 50میلیون دلاری هزینه داشت؛ هرچند گفته می‌شود 15 سال طول می‌کشد تا نتیجه کار آنها نمایان شود.

این غول فناوری همچنین تا 10میلیارد دلار برای دستیابی به فناوری واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری کرده است و قصد دارد در فناوری AR سرمایه‌گذاری کند تا قابلیت‌های دنیای مجازی خود را به وجود آورد. پس از خرید شرکت هدست Oculus، آنها برنامه‌‎های متاورسی خود را افزایش دادند.

با این حال در سه ماهه اول سال 2022، بخش متاورس متا 3میلیارد دلار ضرر کرد، چرا که اسناد نشان می‌دهد که اکثر کاربران پس از اولین ماه استفاده از متاو‌رس، به پلتفرم Horizon متا بازنگشتند و تعداد کاربران از بهار امسال به طور پیوسته کاهش یافته‌ است. اما این کمپانی همچنان به دنبال توسعه بخش متاورس خود است.

البته با ظهور CHATGPT، زاکربرگ هم مجاب شده تا تمرکز بیشتری روی هوش مصنوعی داشته باشد. البته این نکته به این معنا نیست که پروژه متاورس شرکت متا کنار گذاشته شده است. بلکه فعلا از اولویت خارج شده و هوش مصنوعی در صدر اولویت‌های متا قرار گرفته است.

سرمایه‌گذاری 39 میلیارد دلاری گوگل در متاو‌رس

گوگل در حال سرمایه‌گذاری گسترده برای پیشرفت در متاورس، به‌ویژه در حوزه تیم‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و توسعه فضای واقعیت مجازی مشترک است.

گوگل اولین سرمایه‌گذاری عمده خود را در متاورس در ژانویه 2022 انجام داد. در واقع، گوگل 39.5 میلیون دلار در یک صندوق خصوصی برای پروژه‌های متاورس سرمایه‌گذاری کرده که آن را به یک بازیگر کلیدی در جهان متاورس تبدیل کرده است.

کمپانی بزرگ دیگری چون نویدا (NVIDIA) که پیشرو در توسعه GPU در جهان محسوب می‌شود و این فناوری را برای لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی، رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ‌ها و حتی دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال تولید می‌کند از سرمایه‌گذاران متاو‌رس است.

همچنین، شرکت‌های Unity Software، ROBLOX، Tinder ،Shopify، Epic Games و Nike از سرمایه‌گذاران قابل توجه روی متاورس هستند.

با استفاده از متاو‌رس، همه این شانس را دارند که بخشی از نسل سوم اینترنت باشند؛ بنابراین بسیاری از کمپانی‌های بزرگ سعی دارند که سهمی از این بازار آینده در اختیار بگیرند. برای مثال، شرکت‌ها با پروژه‌های جدید می‌توانند مؤلفه‌های متافورس را بسازند و مشکلات فعلی خود را حل کنند. متافورس یک اکوسیستم غیرمتمرکز ارز دیجیتال جهانی است که اعضای آن با استفاده از ابزارها و الگوریتم توزیع سود فوری در قراردادهای هوشمند، به یکدیگر کمک می‌کنند تا به درآمد برسند. سیستم متافورس کاملا غیرمتمرکز است. ضمن اینکه هم شفافیت دارد و هم امنیت معاملات را تضمین می‌کند.

ضمن اینکه شرکت‌هایی که به لحاظ مالی محدودیت کمتری دارند، می‌توانند فناوری‌های حیاتی بسازند و بررسی کنند که چگونه محصولات و خدمات فعلی‌شان می‌تواند در متاور‌س نقش داشته باشد.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتاپ و تکنولوژی را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.