خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۴۱۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد خوزستان چه گفته‌اند؟

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد خوزستان چه گفته‌اند؟

شش داوطلب سکانداری دولت، قرار است در روز هشتم تیر 1401، در انتخاباتی زودهنگام با یکدیگر رقابت کنند. اما این شش رجل سیاسی، پیش از این درباره خوزستان، به عنوان استانی مرزی و استراتژیک که درگیر چالش‌های پرشمار و مزمن است، چه گفته‌اند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سقوط بالگرد رئیس فقید دولت سیزدهم و همراهان او، کشور را در آستانه انتخاباتی زودهنگام قرار داده است که روز جمعه، هشتم تیر برای انتخاب چهاردهمین رئیس‌جمهور پس از انقلاب برگزار می‌شود. 

شورای نگهبان از میان ده‌ها فردی که خود را مصداق رجل سیاسی می‌دانستند و برخی نیز سرشناس بودند در نهایت، صلاحیت شش نفر را برای حضور در این انتخابات تایید کرد (به ترتیب حروف الفبا): مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی.

هر یک از این شش نفر در کارنامه خود، مناصبی در قوای سه‌گانه داشته و دارند که برخی جنبه اجرایی بیشتر و برخی کمتر داشته‌اند. سه نفر از آنها نیز پیش از این، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بودند. (برای اطلاعات بیشتر در این مورد، گزارش زندگی‌نامه و سوابق ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری را بخوانید).

اما نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تاکنون چه اظهارنظرهایی در مورد «استان خوزستان» داشته‌اند؟

چرا خوزستان؟

در میان 32 استان کشور، گرد و غبار محرومیت و تبعیض، بر چهره تعدادی از آنها نشسته است؛ استان‌هایی که بعضاً موقعیت استراتژیکی نیز دارند و از نعمت‌ها و ظرفیت‌های زیادی برخوردارند اما شرایط زندگی مردمان آنها تاسف‌برانگیز است.

«خوزستان» در این میان شرایط ویژه‌ای دارد. این استان با در اختیار داشتن منابع عظیم نفت و گاز و بر اساس جدیدترین آمارها، سهم ۱۴.۸ درصدی از کل تولید ناخالص داخلی کشور دارد و در سال‌های گذشته نیز جزو سه استان برتر در کسب درآمد و خلق ارزش افزوده بود.   

با وجود این، خوزستان با چالش‌های جدی در سطح کلان و زیرساختی مواجه است؛ از بیکاری و بحران شدید آبی گرفته تا خام‌فروشی صنایع بزرگ و کشت سنتی محصولات کشاورزی.

 کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، عدم تعادل در رشد مناطق مختلف استان و کمبود بودجه برای اجرای طرح‌های مهم استانی از دیگر معضلات این استان مرزی است. 

بر این اساس، تجارت‌نیوز نگاهی دارد به اظهارنظرهای پیشین شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در مورد محرومیت‌ها و چالش‌های استان خوزستان. در متن این نکته نیز مشخص شده است که گوینده در زمان طرح آن سخنان، چه مسئولیت یا نقشی بر عهده داشته است. 

مسعود پزشکیان/ تکرار چالش آب در خوزستان

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

- «باید جلوی افرادی که حقوق سایرین را ضایع می‌کنند، گرفته شود. من نمی‌گویم سهم کسی را زیادی بدهید، بلکه می‌گویم سهم مردم را درست بدهید. باید سهم بلوچستان، کردستان، خوزستان و... را درست داد. سهم جایی را 10 برابر می‌دهند، اما به جایی دیگر هیچ سهمی نمی‌دهند. این ظلم است.» (هم‌میهن/ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳)

- «یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کشور ما گم شده عدالت است. ما از عدالت سخن می‌گوییم اما سهم مناطق محروم را هیچ‌وقت درست پرداخت نمی‌کنیم... شما مرزهای ما را نگاه کنید، خوزستان و نفت و گاز را نگاه کنید، وقتی به روستاها می‌روید خیلی جاها مشکل آب دارند، خیلی جاها به لحاظ کار مشکل دارند. این غیرقابل قبول است که ما منابع را به این شکل نامناسب هزینه کنیم.» (ایرنا/ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳)

نائب‌رئیس مجلس دهم:

- «دولت و مجلس به شدت در رابطه با مسائل آب در این منطقه و نحوه انتقال آن پیگیر هستند؛ با نمایندگان خوزستان و وزارت نیرو صحبت هایی صورت گرفته است. در ابتدا باید مشکلات کمبود آب شرب و کشاورزی در منطقه خوزستان رفع شود و تا زمانی که مشکل این استان حل نشود، انتقال آب به سایر استان‌ها بی‌معناست.» (عصرایران/ 10 اسفند 1396)

مصطفی پورمحمدی/ خوزستان و توانایی اداره کشور

عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

- «خوزستان مهد تمدن ایران است... این خوزستان قابلیت دارد تمام کشور را اداره کند ولی امروز خودش دچار مشکلات اقتصادی فراوان است. بنابراین باید تصمیم قاطعی گرفت و وضع را تغییر داد.

امروز همه سرمایه ایران از خوزستان تأمین می‌شود ولی این همه دچار مشکل است. امروز آب آشامیدنی مشکل اصلی مردم این استان است. هر چند دولت طی سال‌های اخیر تلاش زیادی در این زمینه انجام داده ولی برخی طرح‌هایی که اجرایی شده نگران کننده است و متخصصین اعلام کرده‌اند ممکن است آب‌های استان مشکل پیدا کرده و ممکن است برای کشاورزی استان دردسر آفرین باشد. نگرانی‌های اعلام شده از سوی سازمان بازرسی بسیار جدی است.» (خبرآنلاین/ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲)

رئیس سازمان بازرسی کل کشور :

- «خوزستان با این همه رشادت‌ها و ایثارگری‌ها قطعا استحقاق بیشتری دارد؛ البته کارهای بسیاری برای توسعه این استان انجام شده، ولی اولویت‌ها باید رعایت شود و انرژی خود را صرف همین اولویت‌ها کنیم. مشکل اصلی کشور ما معیشت و اشتغال جوانان است و باید بیشتر به فکر حل این مسایل باشیم.» (ایسنا/ ۲۲ بهمن ۱۳۹۱)

سعید جلیلی/ نگاه دولت سایه به چالش‌های خوزستان

- نامزد سیزدهین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

«در ۸ سال گذشته در دولت سایه تمام مسایل خوزستان را بررسی کردیم... امروز خوزستان می‌تواند یک نمونه برای جهش همه کشور باشد؛

مسایلی چون آلودگی ناشی از گرد و غبار، تامین نشدن آب آشامیدنی در برخی مناطق، سیستم فاضلاب و دفع پسماند نامناسب به ویژه در اهواز، و آبگرفتگی در هنگام بارش‌های شدید؛ حاشیه نشینی؛

مشکلات واگذاری ظرفیت‌هایی مانند کشت و صنعت هفت تپه مسائلی را برای استان ایجاد کرده و نشان می‌دهد خوزستان محتاج یک نگرش جدید است...

ظرفیت‌های خوزستان اگر به فعل تبدیل شود نه تنها می‌تواند مشکلات استان و کشور را حل کند بلکه در برخی از عرصه‌ها می‌تواند حتی مواد غذایی در منطقه غرب آسیا را تامین کند...

جهش ایران با جهش روستاهای حاصلخیز و سرشار از نعمت‌ استان خوزستان ممکن می شود...» (شبکه اجتماعی توئیتر/ ۳۱ تیر ۱۴۰۰)

- «خوزستان از یک سو ویترینی است از تمام قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار خوب همچون نفت، گاز، کشاورزی، شیلات، گردشگری و... که در آن وجود دارد و از سوی دیگر آینه‌ای از برخی نابسامانی‌ها و سوء مدیریت‌ها است.

خوزستان نباید دچار مشکلات و آسیب‌هایی باشد که باور کردنی نیست» (۲۵ خرداد ۱۴۰۰/ ایرنا)

- «مردم سختی کشیده خوزستان برای رهایی از مشکلات و رفع نیازهای خود به مسئولینی باکفایت نیاز دارند و در گذشته بی‌مهری برخی به این مردم سختی کشیده باعث مشکلاتی شد.» (تسنیم/ 11 خرداد ۱۴۰۰)

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

- «اگر ظرفیت‌های بسیار سرشار طبیعی و منابع انسانی در خوزستان در کنار هم و به موقع به کار گرفته شود نه تنها می‌توان مشکلات اقتصادی را رفع کرد، بلکه با رفع این مشکلات یک تودهنی بزرگ به دشمنانی خواهیم زد که می‌خواهند با ابزارهایی مانند تحریم ما را به زانو درآورند...

امروز می‌توان خوزستان را نماد پیشرفت و رشد کشور معرفی کرد... اگر از ظرفیت‌های خوزستان به خوبی استفاده شود، خوزستان نه تنها مشکل اقتصادی نخواهد داشت، بلکه الگویی برای کل کشور خواهد شد.» (ایسنا/ ۱۳ خرداد ۱۳۹۲)

علیرضا زاکانی/ انباشت «نبایدها» در خوزستان

شهردار تهران:

- «امروز در کنار انسجام ملی و حرکت در مسیر وحدت، نیازمند جهاد خدمت هستیم. مردم ایران شایسته وضع موجود نیستند، حرکت برخی از مسئولان کشور در یک دهه اخیر که چشم امید به دشمنان داشتند، سبب شد که امروز انباشتی از مشکلات را داشته باشیم اما امروز نیازمند آن هستیم که مسئولان تمام وقت در خدمت مردم باشند و مهمتر از آن خوزستان را دریابند.» (ایرنا/ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱)

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

- «خوزستان یکی از مهمترین مراکز ثروت و قدرت ملی ایران است که حفظ جایگاه آن نیازمند زنجیره‌ای از اقدامات عالمانه است. در جلسه مشترک مرکز پژوهش‌ها با مجمع نمایندگان خوزستان، مقرر شد با تشکیل کارگروه ویژه‌ای در مرکز، پیگیر جدی حل مشکلات متعدد خوزستان بویژه با وضع احکام خاص باشیم.» (شبکه اجتماعی توئیتر/ ۲۸ تیر ۱۴۰۰)

نماینده مجلس یازدهم:

- «استان خوزستان غنی‌ترین استان کشور در زمینه انرژی و منابع درآمدی است ولی مردم این استان در فقر و تنگدستی روزگار می‌گذرانند که این جز دلیلی واضح بر جفای دولت [دوازدهم] بر حق این استان است.» (تسنیم/ ۱۰ تیر ۱۴۰۰)

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

- «خوزستان از ظرفیت‌های عظیمی در زمینه‌های مختلف برخوردار است. همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خوزستان باید در مسیر جبران عقب ماندگی‌های استان بکارگیری شود.

مردم این استان شایسته برخورداری بیشتر از توسعه و رفاه هستند.

کانون تولید نفت و سرمایه های زیرزمینی کشور، خاک حاصلخیز و آب فراوانی در این استان وجود دارد و با تکیه بر این ظرفیت ها نباید دچار مشکلاتی مانند این حجم از بیکاری و عقب افتادگی باشد.

خوزستان نباید دچار رنج هایی مانند گرد و غبار، مشکل آب آشامیدنی، دفع فاضلاب و راه های مواصلاتی باشد.» (ایرنا/ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰)

امیرحسین قاضی‌زاده/ نگاهی به مشکلات مزمن حل نشده

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

- «آمایش سرزمینی فرصت‌ها باید با توجه به نظام برنامه‌ریزی کشور اتفاق بیافتد. بنگاه‌های اقتصادی دولتی را به مردم واگذار کنیم. معنی ندارد که شرکت دولتی داشته باشیم؛ شرکت‌های دولتی باید تبدیل به شرکت‌های عمومی شود و سهامش به مردم واگذار شود. حتی شرکت نفت و شرکت گاز این‌ها متعلق به مردم هستند.» (خبرگزاری دانشجو/ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳)

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

- «مقرر شده است عقب‌ماندگی در تأمین مسکن ایثارگران خوزستان با تلاش مسئولان استانی مرتفع شود.» (سایت دولت/ ۲۹ دی ۱۴۰۱)

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

- «من از طرف جوانان برخاسته و برای پیاده‌سازی اهداف گام دوم رهبر معظم انقلاب به شما قول می‌دهم، خوزستان در دولت سلام پیشرو و جزو ۲ مرکز اصلی توجه دولت است.

برای ۲ منطقه خوزستان و سواحل زرخیز مکران در جنوب یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور، برنامه‌ریزی شده است که به عنوان مناطق پیشرو باشند و بقیه کشور را به جلو هدایت کنند.

این ۲ نقطه لوکوموتیو اقتصاد آینده ایران هستند و خوزستان با همیاری به جایگاه متعالی خود برخواهد گشت.

مشکلات اساسی خوزستان به دلیل مزمن شدن حل نشده باقی مانده‌اند، اما دولت خوب دولتی است که توسعه و آبادانی سرزمینی ایجاد کرده و اجازه به وجود آمدن تبعیض را ندهد.» (ایرنا/ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰)

محمدباقر قالیباف/ ناتوانی در پاسخگویی به مردم خوزستان

رییس مجلس:

- «با مقایسه شرایط استان در زمان جنگ و شرایط کنونی نسبت به کم‌کاری‌ها و سوءمدیریت‌هایی که در خوزستان انجام شده است به عنوان یک انقلابی هیچ پاسخی برای مردم استان ندارم.

درد استان خوزستان از کمبود ظرفیت‌ها و نبود منابع مالی نیست، جنس محرومیت استان خوزستان با برخی دیگر از مناطق قابل قیاس نیست، چرا که در بین مردم خوزستان بیش از محرومیت، احساس تبعیض وجود دارد.» (ایسنا/ ۵ مرداد ۱۴۰۰)

- «امروز شاهد برخی موضوعات و مشکلات در کشور همانند موضوع آب در استان خوزستان هستیم از این رو برای چندمین بار تاکید می‌کنم که ما از نبود امکانات و پول رنج نمی‌بریم بلکه رنج اساسی ما در حوزه مدیریت و باور است.

بنده در اولین نظارت میدانی از مناطق محروم به استان خوزستان رفتم، بسیاری تعجب کردند که مگر خوزستان منطقه محروم است! اما واقعیت تلخ این است که این استان باوجود امکانات فراوان، استانی محروم و بحران آب در این منطقه بسیار جدی است.» (جماران/ 4 مرداد 1400)

- «نظارت میدانی از استان خوزستان برای پیگیری حل مشکلات مردم مقاوم و صبور این منطقه آغاز شد. امیدوارم با فهم بدون واسطه مشکلات و به‌کار گیری توان نمایندگان محترم استان و همکاری مسئولان اجرایی و ملی، بتوانیم برای حل مشکلات مردم، اقدامات ملموس و مؤثری انجام دهیم.» (شبکه اجتماعی توئیتر/ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹)

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:

- «فقر و درآمد کم در شان مردم خوزستان نیست.

چرا باید این استان که دین خود را ادا کرده و یک استان تماما اقتصادی و زرخیز است، این گونه در فقر و درآمدهای کم زندگی کند؟

دلیل این امر به وضوح روشن است و قوه مجریه باید به این امر توجه داشته باشد و آن را مدیریت کند ولی این امر مورد توجه قرار نگرفته است.» (باشگاه خبرنگاران جوان/ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶)

شهردار تهران:

«وضعیت نابسامان شهرهای آبادان و خرمشهر ابراز تاسف‌انگیز است. مردم این شهرها در هشت سال دفاع مقدس زحمت های فراوانی را متحمل شده‌اند و در برهه کنونی حق آنها بیشتر از این‌ است.» (خبرگزاری رسا/ ۲۴ فروردین ۱۳۹۲)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.