کد مطلب: ۸۹۵۰۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انتقاد شدید از تایید صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین

انتقاد شدید از تایید صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین

سازمان غیرانتفاعی Better Markets با ابراز نگرانی از تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در تایید صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت کوین، خطرات این تصمیم به ویژه درباره نبود نظارت کافی را مطرح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان غیرانتفاعی Better Markets به عنوان نهادی برای اصلاحات مالی و قوانین سخت‌گیرانه‌تر شناخته می‌شود. این نهاد از تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در تایید صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF)  بیت کوین، به شدت انتقاد کرده است. دنیس کلهر، مدیرعامل این سازمان، نگرانی‌های خود را ابراز داشته و اعلام کرده، این اقدام SEC می‌تواند به سرمایه‌گذاران آسیب برساند، بازارها را ناپایدار کند و نظارت کافی را تامین نکند.

نگرانی از نبود نظارت

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت Better Markets منتشر شده است، دنیس کلهر به شدت از تصمیم SEC انتقاد کرده است. وی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان محصولات مالی بی‌ارزش دانسته و آن‌ها را تحت حداقل نظارت می‌داند. او همچنین تاکید کرد، بازار بیت کوین که این  ETF‌ها بر اساس آن تنظیم می‌شوند، همچنان بدون نظارت است و این موضوع، خطرات قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران دارد.

نگرانی‌های دنیس کلهر به این محدود نمی‌شود. وی تایید SEC را عامل ایجاد تصور نادرست از اعتبار و امنیت  ETF‌های بیت کوین می‌داند. او در ادامه به چهار عامل که سرمایه‌گذاران آمریکایی ممکن است با آنها فریب خورده و احساس امنیت کاذب کنند نیز اشاره کرد. این چهار عامل عبارتند از: تایید خود SEC، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF‌، دخالت شرکت‌های مالی معتبر مانند بلک‌راک و فیدلیتی و باور اشتباه به اینکه ETF‌های بیت کوین با توجه به منافع سرمایه‌گذاران تنظیم می‌شوند. 

این مخالفت از سوی Better Markets تازگی ندارد. در تاریخ 5 ژانویه، کلهر در نامه‌ای عمومی به  SEC، خواستار رد درخواست‌های ETF بیت کوین شده بود. او در نامه خود نوشته بود، چنین محصولاتی خطر کلاهبرداری را افزایش داده و به صنعت رمز ارزها اجازه می‌دهد تا محصولات خود را با تایید دولت آمریکا عرضه کنند. 

نگرانی‌های دیگر در مورد اقدام SEC

موضع Better Markets توسط کارولین کرنشاو، یکی از کمیسرهای SEC نیز تکرار شده است. او در بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرده و تصمیم SEC را ناسالم و بی‌سابقه توصیف کرده است. کرنشاو نگرانی خود را از ورود احتمالی این محصولات به بازارها ابراز داشته است. به‌ویژه این حساسیت در مورد حساب‌های بازنشستگی خانواده‌های آمریکایی وجود دارد؛ چرا که آنها که کمترین توانایی را برای از دست دادن پس‌انداز خود به دلیل کلاهبرداری و دستکاری رایج در بازارهای رمز ارزی دارند. 

تصمیم SEC نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان بحث‌هایی را به راه انداخته است. به عنوان مثال، نهاد نظارتی ارشد مالی کره جنوبی اعلام کرده است، از ارائه  ETF‌های رمز ارزی توسط موسسات مالی جلوگیری می‌کند. یک مقام از این کمیسیون به رسانه‌های محلی گفته است، تایید ETF‌های بیت کوین در آمریکا تاثیری بر سیاست‌های ETF رمز ارزی این کمیسیون نمی‌گذارد. دلایل آن‌ها برای این ادعا، حفظ پایداری بازارهای مالی و مشخص نبود چگونگی حفاظت از سرمایه‌گذار در این صندوق‌ها است.

با توجه به تایید ETF‌های بیت کوین توسط  SEC، پیامدهای گسترده‌تر آن بر بازارهای مالی جهانی و ایمنی سرمایه‌گذاران همچنان موضوع بحث بسیاری است. این بحث‌ها چالش‌های جاری در تنظیم محصولات مالی نوظهور مانند رمز ارزها را نشان می‌دهد و تعادل بین نوآوری از یک سو و نیاز به حفاظت از سرمایه‌گذاران و حفظ ثبات بازار از سوی دیگر را برجسته می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.