خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۷۲۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برنامه‌های تنبیهی خودروسازان فراموش شد! / پیش‌فروش خودرو همچنان ادامه دارد / خودروهای معوق سایپا و ایران‌خودرو چه شدند؟

برنامه‌های تنبیهی خودروسازان فراموش شد! / پیش‌فروش خودرو همچنان ادامه دارد / خودروهای معوق سایپا و ایران‌خودرو چه شدند؟

مهلت خودروسازان برای ایفای تعهدات مربوط به تحویل خودروهای پیش‌فروش سال 97 تمام شد و هرچند به نظر می‌رسد بخشی از تعهدات آنها ایفا نشده اما همچنان فروش‌های جدید خودروسازان ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ششم اردیبهشت ماه امسال فرشاد مقیمی، معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیش از آن که مدیر عامل ایران‌خودرو شود در گفتگویی گفته بود: بر اساس دستوری که به دو خودروساز بزرگ کشور داده شده، باید نسبت به ایفای به موقع تعهدات اقدام شود که بر این اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که کل تعهدات خودروسازان در سال ٩٧ حداکثر تا مهرماه سال جاری ایفا شود.

وی در این گفتگویش با خبرگزاری مهر اظهار کرده بود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه سختگیرانه‌ای نیز برای خودروسازان در نظر گرفته که بر مبنای آن یکی از تکالیف تعیین شده برای خودروسازان این است که تولید را از سطح یک میلیون و ١٠٠ هزار دستگاه فراتر ببرند که جزئیات آن پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

مقیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر برنامه سختگیرانه تولید از سوی خودروسازان پیاده سازی نشود، چه برنامه تنبیهی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد؟ تصریح کرد: چنانچه خودروسازان به این برنامه سختگیرانه تولید پایبند نباشند، دیگر اجازه پیش فروش خودرو نخواهند داشت و به تناسبی که افزایش تولید داشته باشند، می‌توانند خودرو در بازار پیش فروش کنند.

حال شش ماه از آن اظهارات می‌گذرد اما آیا دو وعده مورد اشاره وزارت صمت محقق شده است؟ در صورت محقق نشدن آیا برخورد تنبیهی مورد اشاره اجرایی شده است؟

در روز پایانی مهر ماه امسال تجارت‌نیوز در گزارشی نوشت: با وجود اینکه اولتیماتوم وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان برای تحویل خودروهای معوقه سال گذشته امروز تمام می‌شود، هنوز هم حجم انبوهی از گلایه‌ها وجود دارد که خودروهای معوق به دست خریداران نرسیده است.

در این گزارش از آخرین وضعیت خودروهای سایپا و ایران‌خودرو به تعدادی از پیام‌های کاربران تجارت‌نیوز اشاره شده که از عدم تحقق وعده خودروسازان خبر داده بودند.

کاربری نوشته بود: «سلام محمد هستم از خراسانه رضوی شهرستان بردسکن من پارسال برج ۷پراید ثبت نام کردم وداخل دعوت نامه اخرشهریور ۹۸دعوت نامه تحویل خودرو ثبت بود ودرتاریخ۹۸/۶/۹تکمیل وجه کردم وتحویل خودرو ۳۰روزبود حالا ۵۰روزگذشته هنوز فاکتور نشده چه برسه تحویل خودرو».

کاربری دیگر نوشته بود: «از سال ۹۶ خودروی ساینا ثبت نام کردم و ۱۴ اردیبهشت به درخواست شرکت سایپا تکمیل وجه کردم بخشنامه کردند که هفته اول تیر تحویل می دهند اما الان ۲۹ مهر است هنوز خبری نیست. هر وقت زنگ میزنم میگن که در اولویت هستی همین روزها فاکتور میشه. این جمله را از تیر ماه بهم دارن میگن.»

علی، کاربری دیگر هم توضیح داده بود: «من ۵/۹۷ ثبت نام کردم۱۳۱ تحویل مهر۹۷ الان۱۴ماه هیچ خبری نیست تکمیل وجه دوبار کردم اختلاف بیمه هم گرفته رفتم تعزیرات شکایت کردم بعد ازیکماه رای داده که ماشین بدن ولی میگه بازم طول میکشه شماره درخواست۹۱۰۴۱۰۱»

حجم انبوهی از کامنت مخاطبان را در گزارش خودروهای پیش‌فروش می‌توانید بخوانید.

اما جدای از محقق نشدن وعده ایفای به تعهدات سال 97 خودروسازان در تحویل خودروهای معوق، آنها در زمینه تولید نیز نتوانسته‌اند نظر وزارت صمت را جلب کنند.

طبق آخرین اعلام، طی شش ماهه اول امسال تنها ۳۷۷ هزار و ۵۱۷ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۴.۸ درصد کاهش داشته است. این رقم فاصله فاحشی با 1.1 میلیون دستگاه خودرویی دارد که به گفته معاون وزیر صمت قرار است تا پایان امسال تولید شود و بعید است که در شش ماهه دوم سال 2.9 برابر شش ماهه اول سال خودرو تولید شود که خودروسازان وعده مورد اشاره را محقق کنند.

با وجود این آیا وزارت صمت برنامه تنبیهی خودروسازان را اجرا خواهد کرد؟ مراجعه به سایت ایران‌خودرو حاکی از برقراری پیش‌فروش‌های جدید و مراجعه به سایت سایپا حاکی از برقراری فروش‌های فوری با وعده تحویل 30 روز است. اما آیا با توجه به روند تولید ضعیف این خودروسازان و عدم ایفای به تعهدات پیشین خود می‌توانند وعده فروش‌های جدید را عملی کنند؟

چند روز پیش نیز سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره زمان تحویل خودروهای معوق ایران خودرو و سایپا گفت: قرار شده تا پایان امسال تعهدات سال قبل خودروسازان عملی شود، منتها در خصوص برخی از خودروها ظرفیت انجام تعهد نیست و باید تبدیل شود که عمده مشکلات آن حل می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.