کد مطلب: ۸۹۸۲۷۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چرا میرسلیم پیشنهاد بنزین ۲۶ هزار تومانی را مطرح کرد؟/ اجبار مردم به خرید خودروهای کم‌مصرف میلیاردی!

چرا میرسلیم پیشنهاد بنزین 26 هزار تومانی را مطرح کرد؟/ اجبار مردم به خرید خودروهای کم‌مصرف میلیاردی!

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس، روز گذشته پیشنهاد بنزین 26 هزار تومانی را مطرح کرد و خواستار این شد که مردم با استفاده از خودروهای کم‌مصرف فاصله قیمتی را جبران کنند. این در حالی است در ایران تقریباً خبری از خودروهای کم‌مصرف نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، موضوع افزایش قیمت بنزین پس از آغاز رشد نرخ دلار از سال 1398 همواره مطرح بود. استدلال چهره‌های نزدیک به دولت این است که در حال حاضر قیمت بنزین غیرواقعی است و جهت کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق آن به کشورهای همسایه، نرخ این حامل انرژی در هر لیتر باید بین 20 هزار تومان تا 30 هزار تومان بالا برود.

البته این افراد هیچ‌گاه دستمزد کارگران ایرانی را با کارگران کشورهای همسایه مقایسه نمی‌کنند و هر گاه هم بحث افزایش حقوق کارگران پیش می‌آید نسبت به اثرات تورمی آن هشدار می‌دهند. اما همین دلسوزان تورم گویا چشمان خود را در برابر اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین همواره بسته‌اند.  

بر همین اساس مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس، دیروز در جریان همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت گفت: باید اقدامات فناورانه مهم انجام شود و به مرحله خودکفایی برسد تا بتوان بدون وابستگی به مسیر ادامه داد. میزان مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۳۰ میلیون لیتر، اما حجم تولید روزانه بنزین در کشور به ۱۰۹ میلیون لیتر می‌رسد. بنابراین جهت جلوگیری از قاچاق و همچنین اصلاح الگوی مصرف بنزین باید مبلغ آن به حدود ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد که در حال حاضر این میزان قیمت فعلی با فوب خلیج فارس تفاوت فاحشی دارد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که تعداد خودرو بالاست و حتی بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی خود حتی برای سفرهای طولانی استفاده کنند این است که برایشان ارزان‌تر تمام می‌شود ما نمی‌توانیم با این روند اقتصاد انرژی را به مقصد برسانیم.

قیمت بنزین را 8.5 برابر کنید تا مردم خودروی میلیاردی بخرند!

90 درصد فوب خلیج فارس به صورت حدودی به ازای هر لیتر 26 هزار تومان خواهد بود که به معنی افزایش بیش از 8.5 برابری این حامل انرژی است. باید در نظر داشت که درحال حاضر، بنزین یک کالای ضروری در کشور محسوب می‌شود و تغییر قیمت اندک آن می‌تواند فوراً تأثیر خود را به صورت توروم روی کالاهای دیگر بگذارد.

البته افزایش قیمت بنزین امری اجتناب‌ناپذیر است و با توجه به رشد حدوداً پنج برابری نرخ ارز از زمان آخرین تغییر نرخ سوخت، دیر یا زود این امر محقق می‌شود، اما این افزایش به بهانه تشویق مردم برای استفاده از خودروهای کم‌مصرف قابل قبول نخواهد بود.

ارزان‌ترین خودروی کم‌مصرف؛ 2.5 میلیارد تومان

با نگاهی به بازار خودرو کشور می‌توان فهمید که اغلب خودروهای داخلی از مصرف بالایی برخوردارند و تنها راه کاهش مصرف سوخت در وضعیت فعلی، خرید خودروی هیبریدی است. با توجه به بازار کوچک این نوع از خودروها در کنار محدودیت واردات، محصولات هیبریدی موجود در بازار به قیمت‌های نجومی رسیده‌اند و خرید آن‌ها برای اغلب مردم ممکن نیست.

در جدول ذیل قیمت حدودی برخی از خودروهای هیبریدی بازار در مدل‌های صفر کیلومتر و کارکرده قابل مشاهده است.

مدل خودرو کارکرد قیمت حدودی بازار
تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید صفر دو میلیارد و 840 میلیون تومان
لکسوس NX300 h 71,000 کیلومتر 7 میلیارد و 800 میلیون تومان
BMW i8 20,000 کیلومتر 23 میلیارد تومان
تویوتا C-HR هیبرید 60,000 کیلومتر 5 میلیارد و 300 میلیون تومان
تویوتا پریوس 90,000 کیلومتر

دو میلیارد و 450 میلیون تومان

نکته جالب‌تر اینکه دولت، خودروهای گران‌تر از سه میلیارد تومان را جزو خودروهای لوکس دسته‌بندی می‌کند که از سال آینده مشمول مالیات سالانه و مالیات فروش سنگین خواهند بود.

بدین ترتیب به نظر می رسد در ارائه چنین پیشنهاداتی نه تتنها از قدرت خرید مردم غفلت شده، بلکه میرسلیم به عنوان نماینده مجلس که خود سابقه وزارت را دارد و نام او در هیئت مدیره چند شرکت خودروسازی به چشم می خورد کمترین اطلاعی از زیرساخت های صنعت و بازار خودروی ایران ندارد. 

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پیش به سوی بدبختی

  • م

    از کجا بیارن خودرو میلیاردی بخرن خودروهای ایرانیم به زور میخرن

  • مجید

    ماشالله هوش ایشان خیلی بالاست ، میشه از ایشون بخواهیم آینده رو هم پیش بینی کنه، آینده پسرش رو که تضمین کرد

  • ناشناس

    هر وقت دستمزد کارگر زحمتکش این مملکت رو به ۹۰درصد دستمزد یک کارگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس رساندید بعد نظر بدید ، قرار نیست که هروقت پای دادن حق و حقوق ملت به میان میاد به ريال پرداخت بشه و هر وقت بخواین ار جیب ملت برداشت کنید به دلار برداشت کنید ، ما مردم همه چیز رو خوب می‌فهمیم و درک میکنیم پس جنابعالی هم درکتون رو در مسائل حساس،مهم و اساسی که مستقیماً با معیشت مردم مرتبط میشه بیشتر کنید . البته وقتی که ۲۰۶ لندکروز رو باهم یکی میدونید شاید متوجه فرق دوغ و دوشاب هم نمیشید .

  • ناشناس

    فقط میخواستم بگم ببین مملکت دست چه کسانی است احتمالا یا خودش، و آقازاده‌ اش واردات خودرو انجام میدن

  • ناصری

    واقعا این نماینده مجلس و نماینده مردم هست یا دشمن مردم قضاوت کنید

  • ناشناس

    آقای میرسلیم زیاد ازاین انقلاب ونظام خورده که حرف خودروهای میلیاردی میزنه خودش وبچه هاش خارج ازکشور زندگی میکنند خبرازقشرضعیف جامعه نداره یاهم آخرپیری زوال عقل گرفته ازاین حرف ها میزنه،بنزین بالا بره ملت کشور رو تویک هفته نابود میکنن

  • ناشناس

    هووووک کارای جکی جان‌ میکنه

  • ناشناس

    میرسلیم تا حالا چه کار مثبتی برای مردم ایران انجام داده ??? که منبعد بخواهد انجام بده .

  • وحید

    وقتی از رقابت سالم با ممنوعیت واردات جلوگیری می کنید، انتظار دارین تولید داخلی به سمت ارتقائ کیفیت برود؟ کره جنوبی با سیاست گذاری درست پیشرفت کرد.