کد مطلب: ۹۰۳۵۹۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ابلاغ آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده/ نوسازی ناوگان حمل و نقل ۲۱۶ سال طول می‌کشد!

ابلاغ آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده/ نوسازی ناوگان حمل و نقل 216 سال طول می‌کشد!

آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده روز گذشته از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. که تغییراتی نسبت به گذشته دارد و احتمالاً در آینده بازار خودرو را با نوساناتی روبه رو خواهد کرد. البته با سرعت فعلی اسقاط خودرو، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل حداقل 216 سال طول می‌کشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسقاط خودروهای فرسوده جهت کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت امری اجتناب‌ناپذیر است؛ اما در سال‌های گذشته میزان اسقاط این خودروها به دلیل مشکلات به وجود آمده در بخش تولید و عرضه خودروهای صفر کیلومتر، کاهش چشم‌گیری را تجربه کرده بود. برای مثال در سال 1398 تنها 7000 دستگاه، در سال 1399 حدود 13 هزار دستگاه و در سال‌های 1400 و 1401 به ترتیب 28 هزار دستگاه و 30 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد.

رشد 179 درصدی اسقاط خودرو یا عقب‌ماندگی 130 ساله؟

اگرچه ابتدای سال گذشته انتظار می‌رفت که احتمالاً بتوان به آمار اسقاط سالانه 100 هزار دستگاه خودروی فرسوده دست یافت، اما آمار 11 ماهه 1402 از اسقاط حدود 60 هزار دستگاه خبر می‌دهد.

مهران سالاریه در گفتگوی اخیر با پرشین خودرو اظهار کرد: طی ۱۱ ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده است؛ در حالی که مجموع خودروهای اسقاط شده طی چهارسال گذشته تنها ۵۷ هزار دستگاه بود. به عبارت دیگر تعداد خودروهای اسقاط شده در سال جاری بدون احتساب اسفند ماه از مجموع عملکرد ۴ سال پیش ۷ درصد هم بیشتر است، ضمن اینکه آمار اسقاط خودرو در سال جاری ۱۷۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد دارد.

به استناد آمار منتشره از سوی وزارت صمت در دی ماه 1402 حدود 22 میلیون و 108 هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند که 59 درصد آن، یعنی بیش از 13 میلیون دستگاه خودرو فرسوده هستند.

با توجه به تعداد وحشتناک خودروهای فرسوده در حال تردد کشور، در صورتی که دولت و وزارت صمت قصد نوسازی ناوگان حمل‌نقل را دارد، حتی با فرض رسیدن به رکورد اسقاط 100 هزار دستگاه اسقاط به صورت سالانه، 130 سال طول می‌کشد تا تمامی خودروهای کشور نوسازی شود! البته همانطور که اشاره شد، تنها 60 هزار دستگاه خودروی فرسوده در 11 ماهه 1402 اسقاط شد که با احتساب این تعداد به رقم باورنکردنی 216 سال خواهید رسید.

بنابراین در صورتی که دولت قصد ورود جدی به بحث خودروهای فرسوده و رفع مشکلات مصرف سوخت و آلودگی هوا را دارد بهتر است هرچه سریع‌تر موانع موجود بر سر راه این خودروها را برطرف کند تا در آینده‌ای نزدیک بتوان به آمار اسقاط 500 هزار دستگاه و بالاتر که در برنامه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده است، دست پیدا کرد.

افزایش سن فرسودگی خودرو از 15 سال به 20 سال

آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده که روز گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید، تغییراتی نسبت به آیین نامه پیشین تجربه کرده است که در ادامه به مهمترین نکات آن اشاره می‌شود. سن فرسودگی خودروهای شخصی سواری از 15 سال به 20 سال رسید که این موضوع می‌تواند دامنه خودروهای فرسوده را محدودتر کند و سرعت اسقاط را کاهش دهد.

سن فرسودگی خودروها

همچنین تعداد گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده در آیین نامه جدید افزایش یافته است تا بدین ترتیب انگیزه مالکان این دسته از خودروها برای جایگزینی افزایش یابد. البته برخی از کارشناسان معتقدند که این موضوع می‌تواند قیمت گواهی‌های اسقاط را در بازار سیاه بالا ببرد و در نهایت سبب افزایش قیمت نهایی خودروهای وارداتی شود.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.