کد مطلب: ۸۹۸۷۰۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

استیبل کوین ها بدترین جایگزین برای پول؟

استیبل کوین ها بدترین جایگزین برای پول؟

آدریان اور رئیس بانک مرکزی نیوزلند، هشدار شدیدی را درباره استیبل کوین ها صادر کرده و آن‌ها را «بزرگترین اشتباه» و پدیده‌ای «ناپایدار» خوانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آدریان اور در جلسه‌ای پارلمانی در تاریخ ۱۲ فوریه، نگرانی‌های عمیق خود را درباره محبوبیت رو به رشد استیبل کوین ها بیان کرد. به باور او، آنها در برآورده کردن وظایف اساسی پول ناکام مانده‌اند.

رئیس بانک مرکزی نیوزلند (RBNZ) در پاسخ به سوالاتی درباره موضع این نهاد در قبال رمز ارزها، تردیدهای خود را نسبت به بیت کوین و استیبل کوین ها بیان کرد. او استدلال کرد که بیت کوین ویژگی‌های اساسی یک ارز را ندارد و در عمل به عنوان وسیله‌ای قابل اعتماد برای تبادل، واحد حساب و ذخیره ارزش نمی‌تواند عمل کند.

آدریان اور تاکید کرد که استیبل کوین ها با هدف نزدیک کردن ارزش خود به دارایی‌های سنتی مانند پول‌های فیات طراحی شده‌اند اما وجه تسمیه آنها به عنوان ارزی پایدار اشتباه است. او به ریسک‌های ذاتی مرتبط با این دارایی‌ها اشاره کرد و گفت: «آنها تنها به اندازه ترازنامه فرد ارائه‌دهنده آن استیبل کوین خوب هستند. استیبل کوین ها ثبات و امنیت تضمین شده توسط پول‌های فیات را که توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی پشتیبانی می‌شوند، ندارند.»

شفافیت و احتیاط 

آدریان اور بر اهمیت ارتباطات واضح و اقدامات لازم برای حفاظت از مصرف‌کنندگان هنگام سروکار داشتن با رمز ارزها تأکید کرد.

رئیس بانک مرکزی نیوزلند از افراد خواست تا ماهیت سفته‌بازی این دارایی‌ها را درک کنند و آن‌ها را با اشکال سنتی ارز اشتباه نگیرند. او برای حفاظت بیشتر از مصرف‌کنندگان، به بررسی‌های مرتبط با استیبل کوین ها اشاره کرد و بریتانیا را به عنوان نمونه‌ای موفق برشمرد.

قانون‌گذاری در برابر نوآوری 

این اظهارات آدریان اور در حالی مطرح می‌شود که بحث‌هایی در نیوزلند درباره قانون‌گذاری در مورد رمزارزها و استیبل کوین ها در جریان است.

در حالی که گزارش پارلمانی سال ۲۰۲۳ نسبت به قوانین عجولانه هشدار داده بود، نظرات رئیس بانک مرکزی نیوزلند  نشان‌دهنده حس فوریت رو به افزایش در میان مقامات است. یافتن تعادل میان حمایت از نوآوری و حفاظت از مصرف‌کنندگان چالشی حیاتی خواهد بود. 

فراتر از استیبل کوین ها

نیوزلند همچنین به طور فعال، راه‌حل‌های جایگزینی را در فضای ارزهای دیجیتال و استیبل کوین ها  جستجو می‌کند. بانک مرکزی این کشور در حال بررسی طراحی بالقوه و مزایای ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است. این مسئله تمایل مقامات را به پذیرش پیشرفت‌های فناورانه ضمن اولویت‌بندی ثبات مالی و حفاظت از مصرف‌کنندگان، نشان می‌دهد. 

رئیس بانک مرکزی نیوزلند پیام قوی‌ای را درباره ریسک‌های مرتبط با استیبل کوین ها ارائه داده است. نظرات او بحث جاری را در مورد قانون‌گذاری رمز ارزها و ضرورت ارتباطات واضح و نوآوری مسئولانه را در این حوزه مالی برجسته می‌کند. چه از طریق قوانین سخت‌گیرانه‌تر یا توسعه CBDCها، تضمین حفاظت از مصرف‌کنندگان و ثبات مالی اولویت‌های اصلی برای دولت‌ها و بانک‌های مرکزی خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.