فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۲۱۵۳۵۸

اخبار فناوری روز

تاکید وزیر ارتباطات بر گران نشدن اینترنت

تاکید وزیر ارتباطات بر گران نشدن اینترنت

تاکید وزیر ارتباطات بر گران نشدن اینترنت، افزایش ۲ برابری عوارض گمرکی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، تعامل بانک مرکزی با ارزهای دیجیتال و هشدار بیل گیتس در مورد بیت‌کوین، از مهم‌ترین اخبار فناوری روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دعوای میان مسئولان دولتی و نمایندگان، بر سر مصوبه اینترنتی مجلس همچنان ادامه دارد. دیروز نمایندگان بندی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کرده‌اند که مسئولان وزارت ارتباطات می‌گویند کمیسیون تلفیق آن را به لایحه افزوده و باعث گرانی اینترنت می‌شود اما مجلسیان معتقدند این موضوع در لایحه بوده و ربطی هم به گرانی اینترنت ندارد.

حالا محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه هیات دولت گفته است که اینترنت به هیچ‌وجه در سال آینده گران نمی‌شود

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر تاکید کرده است که بالا بردن قیمت اینترنت ضدتوسعه و ضدعدالت است و در شرایط فعلی که مردم درگیر بیماری کرونا هستند، فضای مجازی به قول برخی از دوستان قوت غالب است.

به گفته او، برخی می گویند دولت دنبال گران کردن اینترنت است. خب اگر دولت دنبال این کار بود به مصوبه مجلس نیازی نداشت و خودمان اختیار گران کردن اینترنت داریم و به مجوز مجلس نیازی نبود.

افزایش ۲ برابری عوارض گمرکی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار

زومیت نیز در گزارشی از مصوبات نمایندگان مجلس از لایحه بودجه ۱۴۰۰ نوشته است که گوشی‌های موبایل با قیمت بالای ۶۰۰ دلار، مشمول ۱۲ درصد عوارض گمرکی می‌شوند.

با تصویب مجلس، عوارض گمرکی گوشی‌های موبایل با قیمت بالای ۶۰۰ دلار، از سال آینده دو برابر می‌شود.

پیش از این، همتا گزارش داد که در سال گذشته، مجموعاً ۱۵/۳ میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش بیش از ۲/۴ میلیارد یورو وارد کشور شده که از این میزان، سهم گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو به‌لحاظ تعداد، ۹ درصد و از نظر ارز تخصیص داده شده به میزان ۳۵ درصد معادل حدود ۸۵۰ میلیون یورو است؛ در این میان ۵۰۰ میلیون یورو معادل ۴ درصد واردات متعلق به برند آیفون بوده است.

مسئولان و رهبری درخصوص این موضوع واکنش نشان داده بوده و اعلام کردند که باید جلوی این اتفاق در دولت گرفته شود.

تعامل بانک مرکزی با ارزهای دیجیتال

راه پرداخت به نقل از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نوشته است که «بانک مرکزی به مرحله‌ای رسیده که رمزارزها را به رسمیت بشناسد و با آن‌ها تعامل کند»

این در حالی است که در اسفند سال ۱۳۹۶، آذری جهرمی از پیاده‌سازی آزمایشی نخستین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌بانک و عرضه به‌نظام بانکی برای تأیید، خبر داد.

پس از آن، انجمن بلاک‌چین اعلام کرد که اقداماتی برای راه‌اندازی رمزارز بومی انجام شده است، از جمله چند پروژه‌ای که در ایران انجام می‌شود که نمونه نهایی آن‌ها آماده است و در حالت پایلوت کار می‌کنند.
اما با توجه ‌به اینکه در این مدت اخباری از سوی ارزهای دیجیتال بومی شنیده نشد، این‌طور برداشت شد که بانک مرکزی به این تکنولوژی چراغ سبز نشان نداده است.

با وجود این، اکنون به نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی در برخورد با رمز ارزها در حال تغییر است.

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی، چندی پیش در اینستاگرام خود درباره رمز پول بانک مرکزی نوشته بود: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بررسی روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده است.:

تسهیل تبادل الکترونیکی اطلاعات

تفاهمنامه همکاری بین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و شرکت بورس کالای ایران در زمینه تسهیل تبادل الکترونیکی اطلاعات و توسعه به کارگیری امضای الکترونیکی در سامانه‌های شرکت بورس به امضا رسید.

بر اساس این تفاهمنامه، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، همفکری و مشاوره‌های لازم را به منظور به‌کارگیری امضای الکترونیکی در سامانه‌های شرکت بورس را ارائه می‌کند.

هشدار بیل گیتس در مورد بیت‌کوین

دیجیاتو به نقل از بیل گیتس نوشته است که «اگر اندازه ایلان ماسک پول ندارید، مراقب سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین باشید.»

برخلاف ایلان ماسک مدیرعامل تسلا که ۱.۵ میلیارد دلار روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرد و توییت‌هایی جنجالی در مورد رمزارزها منتشر می‌کند، «بیل گیتس» بنیانگذار مایکروسافت معتقد است افرادی که پول کمتری نسبت به ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان دارند، باید برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به شدت مراقب باشند.

او به خریداران رمزارز محبوب جهان که می‌خواهند در این حوزه با الگوبرداری از ایلان ماسک سرمایه‌گذاری کنند، هشدار داد. وی در گفتگویی با بلومبرگ به این موضوع اشاره کرد که ایلان ماسک به تکنیک‌های پیچیده مدیریت معامله و تجارت مسلط است، حال آنکه اکثر سرمایه‌گذاران این حوزه دسترسی به چنین تکنیک‌هایی ندارند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.