کد مطلب: ۷۹۱۴۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقش منتورشیپ در شتابدهی استارتاپ‌ها چیست؟

نقش منتورشیپ در شتابدهی استارتاپ‌ها چیست؟

یکی از مؤلفه‌های کلیدی یک برنامه شتابدهی موفق، راهنمایی است. از ارائه راهنمایی و پشتیبانی به بنیان‌گذاران گرفته تا ارائه بینش‌های ارزشمند صنعت و تسهیل ارتباطات و مشارکت‌ها، می‌تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به موفقیت استارتاپ‌ها باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرایند راه‌اندازی یک کسب‌وکار ساده‌ نیست. این کار مستلزم تلاش زیاد، اراده و البته کمی شانس است. در اینجا نقش شتابدهنده‌های استارتاپی بیش از همیشه خودنمایی می‌کند. این مراکز، منابع و پشتیبانی لازم برای رشد و مقیاس‌پذیری را برای شرکت‌های استارتاپی که در مراحل اولیه رشد هستند، فراهم می‌کنند. یکی از برنامه‌هایی که توسط شتابدهنده‌های استارتاپی ارائه می‌شود، ارائه مربی یا «منتور» است.

منتورشیپ در شتابدهنده‌های استارتاپی به حمایت و راهنمایی‌هایی گفته می‌شود که کارآفرینان باتجربه و کارشناسان صنعت به استارتاپ‌ها ارائه می‌کنند. منتورها نقش مهمی در کمک به استارتاپ‌ها برای عبور از چالش‌ها و گسترش کسب‌وکارشان دارند.

منتورشیپ در شتاب‌دهنده‌های استارتاپی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ برخی شتابدهنده‌ها برای هر استارتاپ شرکت‌کننده یک منتور اختصاص می‌دهند. برخی دیگر رویکرد منتورینگ جمعی را ترجیح می‌دهند. برخی شتابدهنده‌ها نیز برنامه‌های آموزشی ساختاریافته را با جلسات برنامه‌ریزی شده با منتورها ارائه می‌دهند. صرف نظر از رویکرد خاص، هدف منتورشیپ در شتابدهنده استارتاپی، ارائه دانش و پشتیبانی از استارتاپ‌های شرکت‌کننده برای رسیدن به موفقیت است. در ادامه به ارائه پنج مسئولیت مهم منتورها برای کمک به استارتاپ‌ها در هر برنامه شتاب‌دهی می‌پردازیم.

ارائه راهنمایی و حمایت از بنیانگذاران

یکی از مزایای کلیدی منتورشیپ در شتاب‌دهنده استارتاپی، ارائه فرصتی برای بنیانگذاران برای دریافت راهنمایی و پشتیبانی از کارآفرینان باتجربه و کارشناسان صنعت است. برای مثال در سیلیکون ولی، «Y Combinator» یک شتاب‌دهنده معروف است که به هر استارتاپ شرکت‌کننده یک منتور اختصاصی ارائه می‌دهد. این منتورها برای کمک به بنیان‌گذاران برای عبور از چالش‌ها مشاوره می‌دهند.

ارائه بینش‌های ارزشمند صنعت

منتورها در شتاب‌دهنده استارتاپی می‌توانند بینش‌های ارزشمندی را در زمینه صنعت ارائه داده و به استارتاپ‌ها کمک کنند تا بازار و مشتریان هدف خود را بشناسند. مثلا در 500 استارتاپ این شتابدهنده مستقر در سیلیکون ولی، منتورها از طیف گسترده‌ای از صنایع مختلف حضور دارند. حضور چنین مربیانی به استارتاپ‌های در مرحله شتابدهی دیدگاه‌های جدیدی می‌دهد. برای نمونه بنیانگذاران یک استارتاپ نرم افزار B2B ممکن است از مشاور خود در مورد نحوه بازاریابی موثر برای جذب مشتریان بالقوه مشاوره بگیرند. منتور با پیشینه‌ای که در صنعت نرم‌افزار دارد، می‌تواند بهترین کانال‌های بازاریابی را به اعضای تیم معرفی کند.

تسهیل ارتباطات و مشارکت

منتورهای یک شتابدهنده استارتاپی می‌توانند به تسهیل ارتباطات و مشارکت برای استارتاپ‌های شرکت‌کننده کمک کنند. در «Techstars» یکی از شتابدهنده‌ها در Silicon Valley، مربیان اغلب سرمایه‌گذاران یا رهبران صنعت با شبکه‌های ارتباطی قوی هستند. آنها می‌توانند به استارتاپ‌ها کمک کنند تا با مشتریان، شرکا یا سرمایه‌گذاران بالقوه ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، بنیانگذاران یک استارتاپ بیوتکنولوژی ممکن است برای عرضه محصول خود به بازار به دنبال مشارکت با یک شرکت داروسازی باشند. در اینجا با کمک منتور خود که در صنعت داروسازی ارتباط دارد، می‌توانند جلسه‌ای را با تصمیم‌گیرندگان تنظیم کرده و محصول خود را عرضه کنند. این ارتباط می‌تواند کلید تضمین مشارکتی باشد که باعث رشد استارتاپ بیوتکنولوژی می‌شود.

ارائه بازخورد و پاسخگویی

منتورهای استارتاپی نقش مهمی در ارائه بازخورد و پاسخگویی به استارتاپ‌های شرکت‌کننده دارند. این بررسی منظم می‌تواند برای متمرکز نگه داشتن استارتاپ‌ها و پیشرفت‌شان بسیار مهم باشد. به عنوان مثال، بنیانگذاران یک استارتاپ دیجیتال مارکتینگ ممکن است در تلاش برای رسیدن به اهداف خود برای فروش بیشتر باشند. با کمک منتور، آنها می‌توانند زمینه‌های بهبود در فرآیند فروش خود را شناسایی کرده و برنامه‌ای برای افزایش درآمد خود ایجاد کنند. بازخورد و پاسخگویی منتور به بنیانگذاران کمک می‌کند تا برای رسیدن به اهداف خود متمرکز و باانگیزه بمانند.

صندوقی برای ایده‌ها و چالش‌ها

منتورها می‌توانند برای راه‌اندازی چالش‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار، مانند صندوق پیشنهادها عمل کنند. در یکی از شتابدهنده‌های سیلیکون ولی به نام «Seedcamp»، منتورها به طور روزانه در دسترس استارتاپ‌های شرکت‌کننده هستند تا علاوه بر حل مشکلات به ایده‌های آنان گوش دهند.

با تمام تاثیراتی که منتورشیپ در رشد استارتاپ‌ها دارد، همواره توجه به این نکته مهم است که منتورشیپ تنها بخشی از پازل موفقیت است. یک استارتاپ برای رشد به مولفه‌های دیگری مانند جذب سرمایه، فضای کار و… نیز نیازمند است.

نکته جالب دیگری که در نهایت باید بدانیم این است که منتورهای اکوسیستم استارتاپی پولی برای ارائه مشاوره خود دریافت نمی‌کنند و صرفا این کار را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهند.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری و اکوسیستم استارتاپی را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.