خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۳۴۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا کلاب هاوس از رقابت با فیس‌بوک و توئیتر به اخراج نیمی از کارمندانش رسید؟/ بازنده بازی‌های بزرگ!

چرا کلاب هاوس از رقابت با فیس‌بوک و توئیتر به اخراج نیمی از کارمندانش رسید؟/ بازنده بازی‌های بزرگ!

کلاب هاوس (Clubhouse) پس از شیوع کرونا، با یک شروع طوفانی در سال 2020 به بازار شبکه‌های اجتماعی وارد شد. رشد سریعی را تجربه کرد و ارزش آن به بیش از 4 میلیارد دلار رسید اما به نظر می‌رسد که این پلتفرم اکنون در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. حضور کاربران در کلاب هاوس کمرنگ شده و ویژگی منحصربه‌فرد خود یعنی حضور صوتی کاربران را به غول‌هایی چون فیس‌بوک، توئیتر و تلگرام باخته است. مدیرانش گفته‌اند برای زنده‌نگه‌داشتن کلاب هاوس قصد تغییر استراتژی دارند و باید تیم را لاغرتر کرده و هزینه‌ها را کاهش دهند. به همین دلیل به تازگی 50 نفر از 100 کارمند خود را اخراج کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در آوریل 2020 و در اوج کرونا که دیدارها محدود و حضور آنلاین رونق گرفته بود، اپلیکیشن صوتی کلاب هاوس (Clubhouse) منتشر شد. اپلیکیشنی که به علت شهرتی که در ابتدای راه به‌دست آورد، تنها پنج ماه بعد از راه‌اندازی موفق به جذب سرمایه 12میلیون دلاری شد و ارزش آن به 100 میلیون دلار رسید. اما این شروع پرقدرت در ادامه کار، بیشتر به نقطه ضعف کلاب هاوس تبدیل شد تا نقطه قوت آن.

کلاب هاوس یک ساله، یونیکورن شد

کلاب هاوس را پل دیویسون و روهان ست، مهندسان نرم‌‌افزار گوگل ساختند. این دو بنیانگذار در سه ماهه آخر سال 2019 شروع به ایده‌پردازی برای یک برنامه اجتماعی مبتنی بر صدا کردند. در ابتدا، آنها در حال توسعه یک برنامه به نام Talkshow بودند که به کاربران پادکست کمک می‌کرد تا سخنرانان دیگری را پیدا کنند. پس از چندین بار تکرار در نمونه اولیه برنامه پادکست، آنها آن را به‌ برنامه صوتی اجتماعی کلاب هاوس (Club house) تغییر نام دادند.

در آوریل 2020، Clubhouse ابتدا روی iOS راه‌اندازی شد اما در ماه می 2020 و تنها چند ماه پس از راه اندازی، کلاب هاوس بودجه سری A را جذب کرد. صدوق سرمایه‌گذاری مشهور آندرسن-هوروویتز ظاهراً قراردادی را با کلاب هاوس امضا کرد که شامل تزریق 10 میلیون دلار سرمایه اولیه و 2 میلیون دلار سهام ثانویه بود. این مقدار قابل توجه بود زیرا در آن زمان، این برنامه تنها حدود 5 هزار کاربر آزمایشی بتا داشت، وب‌سایت منحصربه‌فردی نداشت و به ندرت، بیانیه مطبوعاتی در مورد برنامه یا شرکت وجود داشت.

سال میلادی بعدی، برای کلاب هاوس آتشین شروع شد، چهره‌های بزرگی مانند ایلان ماسک و مارک زاکربرگ از جمله کسانی بودند که برای حضور در Clubhouse که برنامه‌های اصلی را در سال 2021 راه‌اندازی کرد، دعوت شدند.

این اپلیکیشن در ماه دوم سال 2021 با 10 میلیون کاربر روبه‌رو شد به‌طوری که در ژانویه 2021، بودجه دیگری در سری B به ارزش 100 میلیون دلار دریافت کرد که ارزش کلاب هاوس را به 1 میلیارد دلار رساند و این اپلیکیشن را در کمتر از 12 ماه به یک یونیکورن تبدیل کرد.

پس از اینکه کلاب هاوس به یونیکورن تبدیل شد، این شبکه اجتماعی موفق به جذب سرمایه در سری C شد که رقم آن اعلام نشد، اما ارزش این شرکت به حدود ۴ میلیارد دلار رسید. طبق گفته کلاب هاوس اصلی‌ترین منبع سرمایه‌گذاری این سری «اندرو چن» از شرکت «اندرسن هوروویتز» بود و چند شرکت دیگر مثل DST Global و Tiger Global هم در آن ایفای نقش کرده‌اند.

کلاب هاوس در مجموع 110 میلیون دلار طی 5 دور، جذب سرمایه کرد که بیشترین جذب سرمایه آن از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بوده است. شرکت‌های 10X Capital و TQ Ventures آخرین سرمایه‌گذاران این شبکه اجتماعی هستند.

رقبا سرعت‌گیر رشد کلاب هاوس شدند

کلاب هاوس تا اواخر سال 2021 که هنوز جهان درگیر شیوع کرونا بود، توانست به خوبی پیشرفت کند، اما طولی نکشید که رشد سریع این اپلیکیشن صوتی به‌دلیل اینکه رقبای آن مانند توییتر، تلگرام و فیسبوک دستیار صوتی را به پلتفرم‌های خود اضافه کردند، دچار بحران شد.

فضای صوتی توییتر و اتاق‌های گفتگو در تلگرام در مدت زمان کوتاهی به این پلتفرم‌ها افزوده شدند، حتی فیسبوک هم کلون‌های صوتی خود را پیش از به‌روزرسانی کلاب هاوس به نسخه اندروید خود آورد. همین موضوع باعث شد که از توجه‌ کاربران به کلاب هاوس کاسته شود.

ورود رقیب‌ها به حوزه صوتی تا جایی پیش رفت که براساس گزارش شرکت تحلیلی Sensor Tower، دانلود این برنامه در سال 2022، 86 درصد کاهش یافت. این شرکت می‌گوید Clubhouse بین ژانویه تا ژوئیه سال 2022، 4.2 میلیون بار دانلود شده بود که نسبت به 29.4 میلیون بارگیری در مدت مشابه در سال 2021 کاهش یافته است.

از سوی دیگر، پایان شیوع کرونا و بازگشت زندگی به روال قبل از آن، یکی از دلایل قرار گرفتن کلاب هاوس در سراشیبی سقوط است. چرا که آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که کلاب هاوس برای جلوگیری از سقوط خود مجبور به تغییر رویه و اخراج 50 کارمند خود شده است، در حالی که مجموعا 100 کارمند برای این مجموعه در سانفرانسیسکو کار می‌کنند.

این خبر را بنیانگذاران یعنی روهان ست و پل دیویسون در یادداشتی برای کارمندان ارسال کردند. آن‌ها در این یادداشت نوشتند که «با برگشتن جهان به روال عادی پس از کووید 19، یافتن دوستان خود در کلاب هاوس و جا دادن مکالمات طولانی در زندگی روزمره برای بسیاری از مردم دشوارتر شده است. برای یافتن نقش خود در جهان، محصول کلاب هاوس نیاز به تکامل داشته و این تکامل به یک دوره تغییر نیاز دارد.»

آنها در این یادداشت همچنین گفته‌اند: «ما چشم‌انداز روشنی برای ظاهر Clubhouse 2.0 داریم و معتقدیم که با یک تیم کوچک‌تر و لاغرتر، می‌توانیم سریع‌تر روی جزئیات تمرکز کنیم، محصول مناسب بسازیم و از هم تیمی‌هایمان که به ما کمک کردند تا به اینجا برسیم، قدردانی کنیم.»

حالا به نظر می‌رسد که این شبکه اجتماعی تغییر در استراتژی خود را با اخراج کارمندان آغاز کرده است، اما برنامه آن برای ادامه راه مشخص نیست. همچنین معلوم نیست که آیا بنیانگذاران این پلتفرم می‌توانند از پس این تغییر مسیر بربیایند یا حضور کلاب هاوس به تدریج در میان شبکه‌های اجتماعی کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.