خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۴۴۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اولین مجری هوش مصنوعی ایران رونمایی شد + ویدئو

اولین مجری هوش مصنوعی ایران رونمایی شد + ویدئو

اولین مجری هوش مصنوعی ایران در همایش صنعت پتروشیمی رونمایی می‌شود. این مجری که توسط هوش مصنوعی طراحی شده، با استفاده از تکنولوژی دیجیتال تواین یا دوقلوی دیجیتال همایش را به صورت موازی و در فضای آنلاین برای کاربران گزارش می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران قرار است برای اولین بار به صورت همزمان و به دو شکل حضوری و مجازی در روزهای 11 و 12 اردیبهشت‌ماه برگزار شود. یعنی علاوه بر اینکه این همایش به صورت حضوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیمای تهران برگزار می‌شود، به صورت مجازی نیز شبیه‌سازی شده و یک دوقلوی دیجیتال (دیجیتال تواین) برای آن طراحی شده است. چیزی که این پروژه را از سایر نمونه‌های مشابه آن متمایز می‌کند، مجری این رویداد مجازی است که کاملا توسط هوش مصنوعی طراحی شده است.

استفاده از مجری هوش مصنوعی برای اولین‌بار در ایران

این اتفاق توسط یکی از استارتاپ‌های نوپا در حوزه هوش مصنوعی درحال رقم خوردن است. به گفته نوید امیدیان مدیرعامل استارتاپ نمالاین، این اولین‌بار است که این استارتاپ از مجری هوش مصنوعی برای ساخت ویدیوهای تبلیغاتی استفاده می‌کند. او با اشاره به اینکه این همایش به چهار زبان فارسی، انگلیسی، روسی و عربی برای مخاطبان در دسترس است، به تجارت‌نیوز گفت: اولین خروجی ما در این حوزه با همکاری مشترک سه متخصص هوش مصنوعی، تبلیغات و گرافیک طی 30 روز انجام شد. به علاوه اینکه ابزارهای فیلم‌برداری و تدوین نیز درگیر این پروژه بودند.

بازار 17 میلیارد دلاری دوقلوی دیجیتال

براساس گزارش‌ها اندازه بازار دوقلوی دیجیتال در سال 2023، 17.5 میلیارد دلار برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک حدود 36 درصد نیز رشد کند. رشد این بازار به طور فزاینده‌ای وابسته به رشد فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. علاوه‌بر این انتظار می‌رود پیشرفت‌های فناوری در مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و نرم‌افزار شبیه‌سازی در ادغام با قابلیت‌های دوقلوی دیجیتال میزان این رشد تا چندسال آینده افزایش دهد. این درحالی است که ما در ایران چیزی به اسم بازار هوش مصنوعی نداریم. زیرا هنوز رسیدن به درآمدهای چشم‌گیر از طریق فروش محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی در ایران اتفاق نیفتاده است. با این حال امیدیان درباره عملکرد اخیر نمالاین در مقایسه با نمونه‌های خارجی ادامه داد: اگر ما نمره نمونه‌های جهانی را 100 در نظر بگیریم، تجربه اول ما می‌تواند نمره 50 را کسب کند.

او با اشاره به اینکه نمونه چنین کاری قبلا در برخی شبکه‌های خبری انجام شده بود، افزود: یک شبکه خبری در دبی از هوش مصنوعی استفاده و مجری‌ای را طراحی کرد که اخبار را به صورت زنده برای مخاطبان گزارش می‌کرد. در اوکراین نیز یک شبکه رادیویی کاملا (از اجرا تا موسیقی متن) توسط هوش مصنوعی اجرا می‌شود. می‌توانم بگویم این دو، منبع الهام ما هم بودند.

مدیرعامل استارتاپ نمالاین درباره چگونگی همکاری این استارتاپ با صنعت پتروشیمی نیز بیان کرد: ما سال گذشته با رویکرد معرفی رویدادهای هیبریدی حدود 6 رویداد برگزار کردیم. یعنی رویداد در یک مکان به صورت فیزیکی برگزار می‌شود و ما به صورت مجازی و براساس تکنولوژی دیجیتال تواین آن را در بستر آنلاین برگزار می‌کنیم. این باعث شد که کار ما دیده شده و بتوانیم از سمت پتروشیمی پیشنهاد همکاری دریافت کنیم. قابل ذکر است که این اتفاق با استقبال گرمی از جانب مسئولان برگزارکننده رویداد مواجه شد.

او همچنین پیرامون درآمدزایی از این فناوری افزود: در همایش پتروشیمی که اکنون در حال برگزاری آن هستیم، سخنرانان و بازدیدکنندگان خارجی و داوران بین‌المللی داریم که حضور این افراد منجر به درآمدزایی ارزی می‌شود. استقبال مخاطبان داخلی نیز از سایت قابل توجه بوده است.

مشکلات، همچنان دامن‌گیر اکوسیستم استارتاپی

مشکلات اکوسیستم استارتاپی کشور به خصوص در چندماه اخیر و وضعیت نابسامان و بی‌ثبات اینترنت باعث به وجود آمدن نوعی بی‌اعتمادی درمیان فعالان این حوزه شده است. این بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها را با سختی مواجه کرده است. این مسئله‌ای است که نوید امیدیان نیز روی آن تاکید دارد. به گفته او استارتاپ‌های محدودی توانستند در چنین شرایطی به فعالیت خود ادامه دهند و نمالاین نیز به واسطه انجام پروژه‌های بزرگ و جدید، پیشنهادهایی داشته است اما بیشتر استارتاپ‌ها همچنان با چالش‌های جدی مواجه‌اند.

این درحالی است که مشکلات اینترنت نیز همچنان تاثیرات خود را بر روند کار می‌گذارد. با این حال مدیرعامل استارتاپ نمالاین پیرامون چگونگی ادامه کار این استارتاپ بیان کرد: در بخش تولید محتوا درحال انجام یکسری آزمون و خطا هستیم و قصد داریم در آینده نیز ویدیوهای تبلیغاتی را به طور جدی‌تری با استفاده از هوش مصنوعی بسازیم.

استارتاپ نمالاین یکی از اندک استارتاپ‌هایی است که با وجود مشکلات اخیر، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این درحالی است که این استارتاپ در روزهای ابتدایی اعمال محدودیت‌های اینترنت، حدود نیمی از نیروهای خود را تعدیل کرد. شاید اگر اوضاع اکوسیستم فناوری در ایران مساعد بود تاکنون بسیاری از فعالان استارتاپی و افراد باانگیزه در این حوزه می‌توانستند به طور جدی‌تری با نمونه‌های خارجی رقابت کنند. سعید طاهری، بنیانگذار استارتاپ دکترنکست چندی پیش در گفتگو با تجارت‌نیوز اشاره کرد: از آنجایی که تکنولوژی هوش مصنوعی هنوز در جهان نیز جایگاه حقیقی خود را از نظر کسب درآمد پیدا نکرده، در ایران نیز حداقل 10 سال دیگر با درآمدزایی از این حوزه فاصله داریم. او علت این فاصله را فراهم نبودن زیرساخت‌های فرهنگی و البته سخت‌افزاری دانسته بود.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.