خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۶۹۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اقدام جدید متا برای توسعه سیستم های هوش مصنوعی

اقدام جدید متا برای توسعه سیستم های هوش مصنوعی

متا سعی دارد برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی خود مهندسانی را از استارتاپ قدیمی «Graphcore» استخدام کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت متا قرار است برای توسعه تیم فناوری‌های شبکه‌ای هوش مصنوعی خود اعضای جدید و متخصص استخدام کند. به گزارش رویترز، این افراد از اعضای شرکت ساخت تراشه Graphcore بریتانیا که زمانی یکی از یونیکورن‌های باارزش در دنیای فناوری بود، هستند.

جان کارویل، سخنگوی متا در پاسخ به سوالات رویترز استخدام‌ این افراد را تایید کرد و گفت: ما اخیرا تعدادی مهندس متخصص از اسلو را به تیم خود اضافه کرده‌ایم.

این حرکت به تلاش غول رسانه‌های اجتماعی برای بهبود نحوه عملکرد مراکز داده با هوش مصنوعی کمک می‌کند. چرا که میزان تقاضا همواره از سوی تیم‌هایی که در سراسر شرکت قصد اضافه کردن ویژگی‌های جدید به کار خود را دارند، بالا بوده است.

متا برای کارهایی چون هدف‌یابی تبلیغات، انتخاب پست برای فید برنامه‌ها و حذف محتوای ممنوعه از پلتفرم‌ها به طور فزاینده‌ای به هوش مصنوعی متکی است. به علاوه این شرکت اکنون بیش از هر زمان دیگری برای رقابت با Microsoft Corp (MSFT.O) و Alphabet Inc (GOOGL.O) Google عجله دارد. به نظر می‌رسد متا قصد دارد محصولات هوش مصنوعی مولد خود را با توانایی ایجاد تصویر، نوشتار و سایر محتواهایی که توسط انسان‌ها تولید می‌شوند و اغلب مورد توجه سرمایه‌گذاران هستند، به‌عنوان هدف‌گذاری بعدی خود برای رشد شرکت‌های فناوری‌اش انتخاب کند.

اطلاعات لینکدین کارمندان استخدامی متا نشان می‌دهد که تمرکز آنها در Graphcore تاکنون بر روی فناوری‌های ویژه هوش مصنوعی بوده است که تراشه‌های رایانه‌ای و سیستم‌های بهینه‌سازی شده برای کار این فناوری را توسعه می‌دهند. با این حال سخنگوی متا از اینکه این افراد دقیقا چه کاری قرار است در متا انجام دهند، چیزی نگفته است.

سخنگوی متا درباره تعطیلی Graphcore نیز گفت که این استارتاپ دفتر خود در اسلو را به دنبال تلاش گسترده برای رقابت با غول‌های تولید تراشه مسلط بر بازار تعطیل کرده است.

دو منبع آگاه به رویترز اعلام کردند که متا درحال حاضر دارای یک واحد داخلی است که چندین نوع تراشه با هدف سرعت‌بخشی و به حداکثر رساندن کارایی هوش مصنوعی خود طراحی می‌کند. از جمله تراشه‌ای که کار کنترل ترافیک هوایی را برای سرورها انجام می‌دهد.

شبکه‌سازی کارآمد به‌ویژه برای سیستم‌های هوش مصنوعی مدرن مانند آنهایی که برای ChatGPT که برای قرارگرفتن بر یک تراشه زیادی بزرگ هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

دسته جدیدی از تراشه‌های شبکه برای کمک به حرکت روان داده‌ها در خوشه‌های محاسباتی پدید آمده است. تراشه‌های تولید شده توسط Nvidia، AMD و Intel Corp (INTC.O) از این نوع تراشه‌ها هستند. به علاوه متا همچنین در تلاش برای طراحی یک تراشه محاسباتی پیچیده برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی و استنتاج است. فرآیندی که در آن مدل‌های هوش مصنوعی توانایی تحلیل و قضاوت نیز پیدا می‌کنند. البته به نظر نمی‌رسد این تراشه‌ها تا پیش از سال 2025 در دسترس قرار بگیرند.

چرا یونیکورن قدیمی Graphcore شکست خورد؟

استارتاپ Graphcore زمانی یکی از ارزشمندترین استارتاپ‌های فناوری بریتانیا بود و روزهایی که مایکروسافت و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سکویا تامین مالی آن را برعهده داشتند به عنوان یکی از رقبای اصلی انویدیا در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی به شمار می‌رفت.

با این حال، طبق گزارش روزنامه بریتانیایی The Times، در سال 2020 زمانی که مایکروسافت قرارداد اولیه خرید تراشه‌های Graphcore را برای پلتفرم رایانش ابری Azure خود لغو و از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا برای زیرساخت ChatGPT استفاده کرد، این استارتاپ با شکست مواجه شد. سکویا نیز در آن زمان، سرمایه‌گذاری خود در Graphcore را متوقف کرد. اگرچه به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره در این شرکت باقی ماند.

سخنگوی Graphcore ضمن تایید این شکست‌ها اعلام کرد که این شرکت در موقعیت نسبتا مناسبی قرار دارد. Graphcore آخرین بار پس از جمع‌آوری 222 میلیون دلار در آخرین دور تامین سرمایه‌ خود در سال 2020، 2.8 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتاپ‌ها را می‌توانید در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.