کد مطلب: ۸۲۹۷۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بروز اختلال شدید در اینترنت ایران / وزارت ارتباطات: سرعت اینترنت رو به بهبود است!

بروز اختلال شدید در اینترنت ایران / وزارت ارتباطات: سرعت اینترنت رو به بهبود است!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این روزها مدام تاکید می‌کند که «در سرعت اینترنت عقب‌گرد نداریم» و او به‌خوبی به وظایف خود عمل کرده است. اما تجربیات کاربران، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد. از سوی دیگر امروز گزارش‌ها از اختلال شدید در اینترنت ایران حکایت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اینترنت این روزها به معضل جدی در زندگی بسیاری از ایرانیان تبدیل شده است. کاربران در مورد سرعت و کیفیت اینترنت گلایه‌های زیادی دارند. همین امروز گزارش رادار آروان از دیتاسنترهای ایران، حاکی از وجود اختلال بالا به ویژه برای سرویس گوگل است. آنگونه که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، با بررسی تاریخچه رادار، مشخص می‌شود که در هفته اخیر سطح بالایی از اختلال در اینترنت کشور وجود داشته. به شکل نسبی نیز سطح انتقاد و اعتراض‌ها نسبت به وضعیت اینترنت در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر افزایش داشته است.

در این شرایط، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این روزها با رسانه‌های مختلف گفتگو می‌کند و هر بار تاکید دارد که او عملکرد خوبی داشته و شرایط اینترنت کشور نیز رو به بهبود است.

زارع‌پور، در روزهای گذشته در پاسخ به محدودیت‌های اینترنتی به تجارت‌نیوز گفت: «در پیشرفته‌ترین کشورها هم خطوط قرمز برای اینترنت وجود دارد. خطوط قرمز را من تعیین نکرده‌ام و من خود را مسئول این مهم نمی‌دانم. من مسئول توسعه ارتباطات هستم که فکر می‌کنم به خوبی در حال انجام این کار هستم.»

او همچنین، در حاشیه نمایشگاه الکامپ نیز در جمع خبرنگاران مدعی شد: « ما در نمایشگاه سرعت‌های اینترنتی که برای مردم فراهم می‌کنیم، سرعت‌های چندصد مگابایت بر ثانیه است. نسبت به گذشته به هیچ وجه عقب‌گرد نداریم و وضع ما روز به روز بهتر شده است، ولی نسبت به آنچه که باید باشیم، عقب هستیم و شبانه‌روزی تلاش می‌کنیم تا بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم.» (ایسنا)

در حالی وزیر ارتباطات از سرعت اینترنت در نمایشگاه الکامپ می‌گوید، که برخی رسانه‌ها از عدم حضور تعدادی از شرکت‌ها در این رویداد به دلیل محدودیت‌های اینترنتی خبر داده بودند. محدودیت‌هایی که هم دسترسی کاربران به سایت‌ها و پلتفرم‌ها را به چالش تبدیل کرده است و هم بسیاری اوقات بر سرعت اینترنت اثر منفی می‌گذرد.

در همین رابطه کارنگ چندی پیش نوشته بود: « محدودیت‌ و اختلال‌های اینترنت که از نیمه دوم سال گذشته شروع شده و همچنان هم ادامه دارد در کنار آزار و اذیت مردم، کسب‌وکارها را متحمل خسارت و چالش‌های زیادی کرده است. حالا همین محدودیت‌های اینترنتی در کنار مشکلات اقتصادی باعث شده جمع قابل توجهی از شرکت‌های فناوری رغبتی به حضور در نمایشگاه الکامپ نشان ندهند و به اینکه وزیر ارتباطات یکی از افتتاح‌‌کنندگان این نمایشگاه تخصصی باشد انتقاد کنند.»

اما زارع‌پور به این رسانه هم گفته بود که با هرگونه اختلال اینترنتی مخالف است و محدودیت‌ها در اختیار این وزارتخانه نیست.

از رد مشکلات تا تشکیل کارگروه برای رسیدگی به سرعت اینترنت

هر چند وزیر ارتباطات محدودیت‌ها را می‌پذیرد و در گفتگوهای مختلف بر تلاش برای رفع بخشی از آنها تاکید می‌کند، اما صحبت به سرعت اینترنت که می‌رسد پذیرش او چندان بالا نیست. زارع‌پور در این زمینه شرایط را رو به بهبود توصیف می‌کند.

اما ظاهرا حتی بالادستی‌ها او نیز این نظر را قبول ندارند. اخیرا سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برای بار دوم دستور داده است کارگروهی برای رسیدگی به سرعت اینترنت تشکیل شود. او کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مسئول رسیدگی به موضوع کندی اینترنت کرده است.

البته سال گذشته نیز رئیس دولت سیزدهم دستور مشابهی داده بود. رئیسی در 25 دی 1401، از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست دغدغه‌های مردم در زمینه کندی سرعت و دیگر مشکلات موجود را با فوریت پیگیری و رفع کند. آنگونه که کارنگ همان زمان گزارش داده، سه روز پس از این دستور، زارع‌پور مدعی تشکیل کارگروهی برای بررسی مشکلات اینترنت در لایه‌های مختلف شده بود.

تشکیل دو کارگروه برای رسیدگی به سرعت اینترنت در فاصله حدود شش ماه در حالی است که وزارت ارتباطات اخیرا مدعی افزایش دو برابری سرعت اینترنت در دولت سیزدهم شده. دیجیاتو در این مورد نوشت: «خبرگزاری این وزارتخانه با استناد به گزارش سایت جهانی اسپیدتست، مدعی شد سرعت اینترنت همراه در ایران نسبت به ابتدای دولت سیزدهم، افزایش 100 درصدی داشته است.»

به گزارش این رسانه، وضعیت اینترنت در دوره فعالیت دولت سیزدهم از نظر کاربران بهتر نشده اما درمقابل، وزارت ارتباطات نیز زیر بار کاهش سرعت اینترنت نمی‌رود.

درگیری هر روزه با VPN

برخی از چالش‌ها و اختلالات ماه‌های اخیر در اینترنت به گسترش محدودیت‌ها و تشدید فیلترینگ بازمی‌گردد. زارع‌پور در این مورد وعده تلاش برای رفع بخشی از این مشکلات را می‌دهد.

البته او تا کنون بارها رفع محدودیت‌ها برای برخی از پلتفرم‌ها را مشروط به پذیرش قواعد کشور کرده است. او اخیرا در نمایشگاه الکامپ همین موضع را تکرار کرده و گفته است: «درباره سایر محدودیت‌هایی که موجود است، بخشی از آن را می‌پذیریم که می‌شود درباره آن تجدید نظر کرد، همان طور که بارها عرض کردم، درباره گوگل پلی است که در این نمایشگاه برخی از شرکت‌ها گله کردند و ما در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص است و دارای ۱۳ عضو بوده که یکی از اعضای آن وزارت ارتباطات است، در حال پیگیری هستیم.» (ایسنا)

با وجود این وعده‌ها موضوع فیلترینگ هم زندگی و ارتباطات روزمره مردم را مختل کرده و هم کسب و کارها را به دردسر انداخته است. چندی پیش حمیدرضا احمدی مدیرعامل استارت‌آپ ایوند در گفتگو با تجارت‌نیوز، از درگیره هر روزه با فیلترشکن گلایه کرده بود. او که سابقه مهاجرت از ایران و بازگشت به کشور را دارد گفت: «خیلی تفاوت‌ها بین ما که داخل ایران فعالیت‌هایی مثل راه‌اندازی استارتاپ را شروع می‌کنیم و کسانی که خارج از ایران هستند، وجود دارد؛ یکی از آن‌ها هم همین فیلترینگ و درگیری هرروزه با VPN است ولی در نهایت این اقتصاد داخلی است که تعیین‌کننده شرایط خواهد بود.»

عقل عرفی و مساله فیلترینگ اینترنت

سید محمد طبیبیان اقتصاددان، امروز در کانال تلگرامی خود در مورد مساله فیلترینگ نوشته است: «این روزها اتفاقاتی می‌افتد که تفسیر آن در چارچوب عقل عرفی مشکل می‌افتد. برای خرید خدمات اینترتی ماهی مثلاً بیست هزار تومان باید پرداخت کنیم. برای دسترسی به کانال‌های مورد نیاز خود فیتلتر شکن لازم است که اجاره می‌کنیم ماهی دویست هزار تومان! برخی تئوری‌های توطئه می‌گویند هر دو فرو شنده به نوعی همپوشی هم دارند، من نمی‌دانم. البته اهمیتی در اصل مطلب ندارد.»

او افزوده است: «بسیاری افراد مسئولین کرام هم خود در همان سایت‌های فیلتر شده صفحه و حساب کاربری دارند و معلوم است خودشان هم فیلترشکن استفاده می‌کنند. این چه کاری است؟ چرا باید اینترنت فیلتر باشد؟ بسیاری از فیلترشکن‌ها معلوم نیست توسط چه کسانی ایجاد می‌شوند و با داده‌های کاربران چه کار می‌کنند. فیلتر کردن مشابه این است که مسئول یک خانواده همه راه‌ها را برای عبور اعضاء ببندد، فقط راه کوچه دزدها را باز بگذارد. عقل عرفی کجا است؟»

طبیبیان در ادامه نوشته است: «چرا اینترنت فیلتر می شود؟ چون برخی مقامات کرام فکر می‌کنند برخی خلایق پشت سرشان سخنان نا خوش‌آیند می‌گویند. یا این که مردم برای اعتراض همآهنگ می‌شوند. بحث را کوتاه کنیم، فیلتر کردن و محدود کردن یا این که در جهت عکس هدف کار می‌کند و یا حداکثر تاثیری ندارد. کمی عقل عرفی راه حل مناسب موضوع را بارز می‌کند.»

مهم‌ترین اخبار حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ﻓﯿﻠﺘﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻋﮑﺲ ﻫﺪﻑ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﯾﺎ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﺗﺎﺛﯿﺮﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ

  • ناشناس

    یکی ازدلایلی که تصمیم به مهاجرت گرفتم دسترسی به اینترنت آزاد و بدون فیلترشکن هست مثل همه ی کشورهای پیشرفته جهان حق دسترسی به اطلاعات آزاد هستش..‌

  • ناشناس

    وزیر قطع ارتباطات بفرمایید توی کدام کشور نرمال خطوط قرمز اینچنینی که شما مارو گرفتار کردین وجود داره یک مورد فقط نام ببر

  • ناشناس

    عجب گیری افتادیم

  • ناشناس

    لاکپشت داره می‌خنده به اینترنت ایران

  • ناشناس

    والا تو دوره قبلی اینقدر قطعی نداشتیم ، چند روزِ که هر چند دقیقه اینترنت مخابرات قطع و وصل میشه ! هر چی هم زنگ میزنی پشتیبانی که مشکل از کجاست ؛ میگن مشکل از سیم‌کشی خودتونه . مثل تمام امور کشور ، هیچکس پاسخگو نیست. روز به روز هم همه چی بدتر میشه

  • ناشناس

    والا من زوری سایت برام بازشد