کد مطلب: ۸۶۲۹۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دستاورد جدید امارات در حوزه فناوری/هوش مصنوعی به زبان عربی

دستاورد جدید امارات در حوزه فناوری/هوش مصنوعی به زبان عربی

امارات قصد دارد در سال‌های آینده به‌وسیله توسعه هوش مصنوعی رفاه بیشتری برای مردم کشور خود ایجاد کند و با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، تولید ناخالص داخلی خود را حدود 35درصد (96 میلیارد دلار) افزایش دهد. یکی از راهبردهای امارت تولید مدل‌های زبانی هوش مصنوعی در امارات است که «جیس» یک مدل زبانی مبتنی بر زبان عربی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امارات طی چند وقت اخیر به دنبال توسعه یک مدل زبانی هوش مصنوعی به زبان عربی بوده است. امارات این کار را با هدف واردکردن یکی از پرکاربردترین زبان‌های جهان به جریان هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

جیس(Jais)، یک مدل دوزبانه عربی-انگلیسی منبع باز هوش مصنوعی است که توسط Inception واحدی از شرکت هوش مصنوعی ابوظبیG42، دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید و بخش سیستم‌های مغزی سیلیکون‌ولی توسعه داده شده است. چند ماه پیش امارات قراردادی 100میلیون دلاری با شرکت‌های سیلیکون‌ولی در راستای توسعه هوش مصنوعی بسته بود.

هوش مصنوعی با زبان بومی سبب درک فرهنگ آن جامعه می‌شود

اندرو جکسون، مدیر اجرایی Inception، به The National گفت: راه اندازی Jais گامی در جهت تشویق جوامع علمی و محاسباتی برای تمرکز بیشتر بر روی LLM های (زبان‌های هوش مصنوعی) غیرانگلیسی است، مشابه تلاش‌هایی که ژاپن و هند انجام داده‌اند.

جکسون ادامه داد: ما می‌بینیم که Jais واقعاً در موارد استفاده مولد بسیار مفید است و برای کارهایی مانند ایجاد پاسخ به سؤالات، تولید اسناد، ترجمه، ایمیل و حتی ارائه مشاوره و توصیه خوب عمل کرده است.

یکی از عواملی که باعث کارایی این مدل زبانی می‌شود این است که می‌تواند زبان، بافت و ارجاعات فرهنگی را درک کند و اطلاعات دقیق تر و منظم‌تر نسبت به دیگر مدل‌های زبانی دیگر ارائه دهد. نام Jais برگرفته از بلندترین قله امارات متحده عربی در راس‌الخیمه امارات است. این مدل زبانی برای استفاده دولتی مانند بخش‌های مالی، انرژی، آب‌وهوا و مراقبت‌های بهداشتی ایجاد شده است. برای راه‌اندازی Jais چندین سازمان دولتی و خصوصی از جمله وزارت امور خارجه، وزارت صنعت و فناوری‌های پیشرفته، وزارت بهداشت، شرکت ملی نفت، هواپیمایی اتحاد و یک بانک از ابوظبی همکاری داشته‌اند.

استفاده از بزرگترین ابررایانه هوش مصنوعی برای راه‌اندازی جیس

مدل زبانی هوش مصنوعی جیس بر بزرگترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان به‌نام «Condor Galaxy» و توسط شرکت‌های G42 و Cerebras در ماه ژوئیه 2023 راه‌اندازی شد. این ابررایانه با استفاده از 116 میلیارد توکن عربی و 279 میلیارد توکن انگلیسی، آموزش دیده است. این شرکت‌ها گفته‌اند که با جمع‌آوری محتوای عربی بیشتر برای تولید مجموعه‌ دستورالعمل‌های جدید به‌طور مداوم در حال فعالیت و گسترش هستند.

توکن‌ها، بلوک‌های سازنده زبان برای یک مدل زبانی هوش مصنوعی LLM هستند، واحد اصلی متن یا کدی که برای پردازش و تولید زبان و سایر بخش‌های کد استفاده می شود.

سازمان‌ها مدت‌هاست که از هوش مصنوعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، اما با ظهور هوش مصنوعی مولد (ChatGPT) که توسط شرکت OpenAI ساخته شد، باعث رشد فزاینده هوش مصنوعی در جهان شد و محبوبیت آن را هم نیز بیشتر کرد.

به‌طور کلی شرکت‌هایی که برای شروع و گسترش دامنه فعالیت خود در هوش مصنوعی مولد رقابت می‌کند، جبهه جدید در بخش فناوری ایجاد کرده‌اند. در دسترس بودن مدل‌های زبانی متفاوت LLM به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به‌طور مداوم قابلیت‌های هوش مصنوعی را بهبود بخشند.

براساس گزارش WorldData، زبان عربی یکی از رایج‌ترین زبان‌ها در سراسر جهان است که بیش از 400میلیون نفر به آن صحبت می‌کنند. عربی زبان رسمی در 22 کشور است و تا حدی در 11 کشور دیگر هم به زبان عربی صحبت می‌شود. با این حال، براساس داده‌های ارائه شده توسط شرکت‌ها، حدود یک درصد از محتوای عربی به صورت آنلاین در دسترس است.

چرا امارات روی هوش مصنوعی تمرکز کرده است؟

امارات متحده عربی قصد دارد تا سال 2031 رهبر جهانی هوش مصنوعی باشد و استفاده از هوش مصنوعی را در بخش هایی مانند آموزش، انرژی، حمل‌ونقل، فضا و فناوری‌های دیگر گسترش دهد. امارات برای دستیابی به اهداف خود در حوزه هوش مصنوعی، وزارت هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده است. این وزارتخانه پیشنهاد کرده که برنامه‌های درسی هوش مصنوعی به‌وسیله شش پلتفرم هوشمند برای ادغام فناوری در سیستم آموزشی راه اندازی شود.حدود 600 مدرسه، 275هزار دانش آموز و 21هزار معلم روی این پلتفرم ها کار خواهند کرد.

امارات متحده عربی قصد دارد با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، تولید ناخالص داخلی خود را حدود 35درصد (96میلیارد دلار) افزایش دهد. این مسئله به کشور کمک می‌کند تا هزینه های دولت را تا 50درصد کاهش دهد و تقریبا 3 میلیارد دلار صرفه جویی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.