کد مطلب: ۸۹۵۱۵۲

مدیر استارتاپ ایسمینار، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» بیان کرد:

پرداخت مالیات یک استارتاپ سودده در سال‌های زیان‌دهی / استارتاپ‌ها شرایط متفاوتی دارند

پرداخت مالیات یک استارتاپ سودده در سال‌های زیان‌دهی / استارتاپ‌ها شرایط متفاوتی دارند

مسئله مالیات برای مشاغل مختلف در ایران همواره یک چالش بوده و استارتاپ‌ها نیز به عنوان پدیده‌‌ای جدید در ایران، همان مسیر دیگر مشاغل را در مالیات طی می‌کنند. موضوعی که چالش‌هایی برای آنها ایجاد کرده است.

امیرحسین جعفری/ به گزارش تجارت نیوز، مسئله مالیات برای مشاغل مختلف در ایران همواره یک چالش بوده است؛  کسب و کارها با ارائه اظهارنامه‌ها و بررسی‌های مالیاتی هر سال درگیر آن می‌شوند و گلایه‌هایی نیز دارند.

در این میان استارتاپ‌ها به عنوان یک پدیده جدید کاری در ایران، باید همان مسیر دیگر مشاغل را برای محاسبه و پرداخت مالیات طی می‌کنند. این موضوع، فاصله درک سازمان‌های مالیاتی را از ساختار استارتاپ‌ها نشان می‌دهد و باعث برخی مشکلات برای این کسب و کار‌های نو پا شده است.

عمده استارتاپ‌ها از این موضوع شکایت دارند که چرا قضاوت مالی آنها از سوی سازمان مالیاتی مانند دیگر مشاغل است و سخت‌گیری‌های این حوزه بر خلاف روند حمایتی است که دولت باید نسبت به استارتاپ‌ها داشته باشد.

مالیات‌گیری از استارتاپ‌ها هیچ مبنای ویژه‌ای ندارد

در همین رابطه، مانوئل اوهانجانیانس مدیر و موسس استارتاپ ایسمینار، به «تجارت‌نیوز» گفت: «مالیات‌گیری از استارتاپ‌ها تفاوتی با دیگر مشاغل ندارد و شاید شرایط برای آنها بدتر هم باشد. امسال نیز تفاوتی نسبت به قبل وجود داشت و حتی وضعیت بدتر هم شده است.»

او افزود: «مالیات‌گیری از استارتاپ‌ها هیچ مبنای ویژه‌ای ندارد و مانند دیگر مشاغل با آنها برخورد می‌شود؛ در حالی که این کسب و کارهای نوپا شرایط متفاوتی دارند. برای مثال ایسمینار در سال ۱۴۰۱ علاوه بر مبالغ دریافتی خود، درآمد برگزار کنندگان را نیز در سیستم‌ حفظ و در نهایت با آنها تسویه کرد اما سازمان مالیاتی از تمام این‌ها برداشت سود داشت. این سازمان هنوز آنگونه که باید شرایط استارتاپ‌ها را درک نکرده است.»

چالش مهم استارتاپ‌های نوپا با مالیات

اوهانجانیانس به چالش و ضرر سال‌های نخست شکل‌گیری این استارتاپ با موضوع مالیات اشاره کرد و گفت: «استارتاپ‌ها در بدو شکل‌گیری خود ساختار مالی درستی ندارند و با مشکلات مالی مختلفی رو به رو هستند. سیستم‌سازی، شکل‌گیری فرآیندهای مالی و طراحی سایت آنها هنوز دقیق نیست. اما سازمان امور مالیاتی این مسائل را درک نمی‌کند.»

او افزود: «تمام نگاه مالیات به استارتاپ‌ها این است که بیشترین عدد ممکن را از آن‌ها اخذ کند. ایسمینار در سه سال اول کاری خود زیان‌ده بود از جمله سال ۱۴۰۰، اما سازمان این موضوع را درک نکرد. در کل زیان‌ده بودن استارتاپ برای ممیزها قابل درک نیست. مثلا فاکتور‌ها و حقوق و دستمزد را در نظر نمی‌گیرند. برخی امور عرفی استارتاپ‌ها برای آنها قابل فهم نیست.»

به گفته مدیر ایسمینار، این استارتاپ در سال‌هایی که درآمد منفی داشت، مالیات یک استارتاپ سودده را پرداخت کرد چرا که «عمده هزینه‌های ما را در نظر نگرفتند. در اوایل فعالیت سخت بود که ساختار‌های مالی دقیق داشته باشیم تا برای ممیزها توضیح دهیم این هزینه‌ها برای استارتاپ منطقی است و مشمول مالیات نمی‌شود.»

او افزود: «برای مثال استارتاپ‌ها نمی‌توانند برای برخی هزینه‌ها فاکتور رسمی ارائه کنند و درکی از این نوع تراکنش‌های مالی آنها وجود ندارد. پیش‌فرض ممیزها این است که مدیران استارتاپ دروغ می‌گویند. به نظر می‌رسد تلقی دولت از استارتاپ‌ها، کسب و کارهایی سودده است که درآمد بالایی دارند. در واقع، کمبود بودجه باعث شده است که دولت از هرکسی بتوانند پول بگیرد. زمان کافی هم برای رسیدگی به پرونده‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.»

شکل مطلوب مالیات‌دهی استارتاپ‌ها

اوهانجانیانس، درباره شکل مطلوب مالیات‌دهی استارتاپ‌ها گفت: «به نظر می‌رسد ممیز‌ها و سرممیز‌ها باید آموزش کافی برای شناخت بیشتر کسب و کارهای فناورانه و نوپا را دریافت کنند. این در حالی است که درک درستی از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی و زیان‌ده بودن آنها در سال‌های نخست فعالیت وجود ندارد.»

او افزود: «از سمت دیگر فرآیند‌های مالیاتی منطبق بر نیاز‌های استارتاپ‌ها طراحی نشده و بسیار قدیمی است. البته سامانه‌های جدید شرایط را بهبهود بخشیده‌اند اما هنوز کافی نیست. اکنون هیچ تفاوتی میان رسیدگی به دفاتر کسب و کارهای اینترنتی و دیگر مشاغل وجود ندارد. حتی در مواردی مالیات‌گیری و بررسی حساب‌ها، از استارتاپ‌ها فرایند سخت‌تری دارد.»

ضرورت ارائه آموزش‌های مالیاتی به فعالان استارتاپی

مدیر ایسمینار درباره نیاز آموزشی استارتاپ‌ها در زمینه مالیات گفت: «فعالان استارتاپی نیز باید در مورد مالیاتی آموزش ببینند. ارائه مشاوره‌های رایگان به استارتاپ‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.»

او افزود: «همچنین نیاز است که یک سری معافیت‌های مالیاتی نه تنها برای کسب و کار‌های دانش‌بنیان بلکه برای استارتاپ‌ها در نظر گرفته شود. بهتر است که مالیات‌ها پلکانی باشند و بر اساس درآمد پلکانی محاسبه شوند»

این فعال استارتاپی گفت: «برای کسب و کار‌هایی که زیان‌ده هستند نیز باید تسهیلات در نظر بگیرند تا با حمایت‌های ساده بتوانند چند سال اول کاری خود را بگذرانند. استارتاپ‌ها ممکن است تا پنج سال نخست فعالیت خود زیان‌ده باشد که باید به آنها کمک کرد. در پرداخت مالیات نیز باید برای آنها قسط‌بندی بلندمدت در نظر بگیرند تا از استارتاپ‌ها حمایت شود. تمام دنیا از استارتاپ‌های خود حمایت می‌کنند و خوب است که در ایران نیز این اتفاق بیافتد.»

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.