فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۴۹۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چرخ‌های اقتصاد دیجیتال ایران به کجا می‌رود؟ / نمایشگاه الکامپ آغاز به کار کرد

چرخ‌های اقتصاد دیجیتال ایران به کجا می‌رود؟ / نمایشگاه الکامپ آغاز به کار کرد

با وجود تمام سختی‌هایی که در جامعه حاکم است، نمایشگاه الکامپ با حضور بیش از ۵۰۰ شرکت برگزار شده و میزبان ۱۰ کشور خارجی است تا به رشد اقتصاد دیجیتال کمک کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، چرخ‌های موتور بزرگ‌ترین نمایشگاه حوزه ICT کشور یعنی الکامپ به حرکت درآمد و این نمایشگاه امروز صبح با حضور وزیر ارتباطات و مدیران نصر کشور افتتاح شد. الکامپ میزبان شرکت‌های کوچک و بزرگ حوزه فناوری اطلاعات و بازیگران مهم اقتصاد دیجیتال و در سال ۱۴۰۳ میزبان ۱۰ کشور خارجی از جمله آلمان، کره جنوبی، ژاپن و چین بوده و ۵۰ شرکت بین‌المللی نیز در آن حضور دارند که سه برابر نسبت به سال گذشته بیشتر است؛ همچنین باید گفت کشورهایی که امسال در الکامپ حضور دارند نیز از کشورهای برتر حوزه فناوری در دنیا به حساب می‌آیند. خاطرنشان می‌شود در الکامپ امسال بیش از ۴۵۰ شرکت داخلی حاضر هستند، بازیگران بزرگ بخش خصوصی در حوزه فاوا نیز در این نمایشگاه مستقر شدند و بیش از ۱۷ سالن از فضای نمایشگاه بین‌المللی به وسعت ۵۰ هزار متر مربع به حضار در این رویداد اختصاص یافته است. گروه‌های کالایی نمایشگاه الکامپ امسال نیز دامنه گسترده‌ای دارد. در الکامپ ۱۴۰۳ از مفاهیمی مانند هوش مصنوعی، لندتک، تجارت الکترونیکی گرفته تا حوزه بازی، سخت‌افزار، امنیت سایبری، سلامت دیجیتال و اینترنت اشیا صحبت شده و پنل‌ها و سخنرانی‌هایی در این زمینه برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است. الکامپ امسال ۱۷ سالن نمایشگاه بین‌المللی را در اختیار دارد و رویدادهای جانبی متعددی نظیر الکام استارز، تینو استارز (بخش دانش آموزی)، الکام پیچ، الکام تاکز و.. را در خود جای داده است.

پس از رسیدن به رشد بیش از ۷۰ درصدی در بازار تجارت الکترونیکی کشور و اعلام آمار رشد ۳۰ درصدی تعداد تراکنش‌ها و ارزش سبد خرید کاربران در این حوزه، نمایشگاه تخصصی مرتبط با فناوری و تجارت الکترونیکی نیز قصد دارد این بازار را به مصرف‌کنندگان نهایی بیشتر بشناساند. پیش‌بینی می‌شود ارزش معاملات در بازار تجارت الکترونیکی تا پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۶ هزار همت برسد و الکامپ می‌تواند در تحقق این پیش‌بینی نقش بزرگی ایفا کند. انعقاد قرارداد بین شرکت‌های ایرانی و خارجی مستقر در این نمایشگاه و نت‌ورکینگی که از سوی فعالان مختلف در این رویداد انجام می‌شود می‌تواند منجر به رشد تجارت الکترونیکی در کشور بشود. بیش از ۲۰ رسانه نیز اخبار و تغییرات و تحولات الکامپ را رصد می‌کنند و حامیان رسانه‌ای این رویداد هستند تا بزرگ‌ترین نمایشگاه ICT کشور آوردگاهی مناسب برای شرکت‌ها باشد.

بی‌اثر بودن فیلترینگ و رشد اقتصاد دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک

بازار ۳۱۸۸ همت تجارت الکترونیکی در کشور حدوداً معادل ۵۱ میلیارد دلار می‌شود که اگرچه هنوز با برخی کشورهای منطقه نظیر ترکیه فرق دارد اما واقعیت این است که نسبت به سالیان گذشته رشد کرده و به‌ نظر می‌رسد پس از وقفه‌ای که فیلترینگ در رشد و توسعه این موضوع داشت، حالا با بی‌اثر شدن تبعات آن مردم بار دیگر تجارت الکترونیکی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند. در حال حاضر بر اساس آمارهای اعلام شده، سوشال کامرس نسبت به انواع تجارت الکترونیکی پیشی گرفته و کسب‌وکارهایی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند توانستند پابه‌پای فروشگاه‌های اینترنتی رشد کنند. آمارهایی نظیر رشد سه برابری مرسولات پستی در سال گذشته و نگاهی به برخی آمارهای منتشرشده از بخش خصوصی نشان می‌دهد فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی بیشتر و بیشتر شده و بر اساس میزان تراکنش‌ها و رشد آنها نیز می‌توان حدس زد اقتصاد در زیر پوست این صفحات اجتماعی با سرعت در جریان است. در حال حاضر بر اساس آمارها اقتصاد دیجیتال ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد. در ایران این عدد ۷.۸ درصد است. در ایران اقتصاد دیجیتال ۲.۵ برابر فرصت توسعه دارد. اگر این عدد را نسبت به جمعیت متعادل کنیم می‌تواند پنج برابر شود.

فرصت نقره‌ای ارتباط با سایر کشورها

خوشبختانه طی سال‌های اخیر با توسعه روابط بین‌الملل در کشورهای دوست، شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند بازار خود را در حوزه اقتصاد دیجیتال در این کشورها پیدا کنند. در واقع نباید فراموش کرد که فرصت طلایی صادرات فناوری و تجارت الکترونیکی در ایران شاید از دست رفته باشد اما با فرض این موضوع، حالا فرصتی نقره‌ای به دست آمده که با روابط بین‌المللی بین ایران و کشورهای همسایه در حال پیاده‌سازی است. معاونت علمی ریاست‌جمهوری در سال گذشته پیش‌بینی کرد سهم بازار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در امسال به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برسد و به‌ نظر می‌رسد این شرکت‌ها بتوانند به‌راحتی پا را فراتر از این پیش‌بینی هم بگذارند. حسی که مردم به اقتصاد دیجیتال دارند و علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری شرکت‌های فعال در این حوزه از مواردی است که این روزها به چشم می‌آید. استقبال مردم از نمایشگاه‌هایی چون الکامپ و حضور شرکت‌ها در این نمایشگاه به همراه بازدیدکنندگانی از دانش‌آموز گرفته تا قشرهای دیگر نشان می‌دهد موضوع اقتصاد دیجیتال موضوعی است که هم دولتی‌ها به آن علاقه دارند و هم خود مردم نسبت به آن حس خوبی دارند. در واقع گویا برخلاف انقلاب صنعتی چهارم که شکایت و انتقاد فراوانی از سوی برخی جوامع به‌ همراه داشت، انقلاب اقتصاد دیجیتال منتقد کمتری دارد و همگی نسبت به رشد آن حس خوبی جمعی دارند. پیدا شدن چنین حسی که بتواند بعد از مدت‌ها گروه‌های گوناگون و متنوعی از اقشار جامعه را با یکدیگر نزدیک و هم‌دل کند از معدود مواردی است که در این روزهای جامعه ایرانی یافت می‌شود و لگد زدن به مسیر رشد اقتصاد دیجیتال تنها می‌تواند شیرینی یک همت جمعی را زهرآلود کند.

دانش‌آموزان، استارتاپ‌های کوچک و مابقی قضایا

بخش‌هایی مانند تینواستارز توانسته روح پرانرژی و تازه‌ای به فضای الکامپ بدمد. حضور دانش‌آموزان از سراسر ایران در این رویداد کاری می‌کند که آنها بتوانند پابه‌پای جوانان نقش موثری در بزرگ‌ترین نمایشگاه ICT کشور ایفا کنند. دانش‌آموزان از سراسر ایران محصولات خود را ارائه می‌کنند و با منتورها سروکار دارند و یک دنیای پر از انرژی از نسل زد در نمایشگاه را جاری ساختند. در کنار دانش آموزان، استارتاپ‌های کوچکی در الکامپ حضور دارند که حالا در ابتدای راه خود هستند و با حضور در این رویداد امکان رشد و توسعه خود را فراهم می‌سازند. حضور این استارتاپ‌ها بیشتر از همیشه است و شاید نام‌های مشهورتر کمتری در نمایشگاه امسال شنیده شود اما واقعیت اینجاست که حالا استارتاپ‌های کوچک نیاز به دیده شدن بیشتری دارند و باید با کمک برپایی چنین رویدادهایی بیشتر از پیش دیده شوند. 

همچنان امیدی هست

در واقع می‌توان گفت با تمام سختی‌هایی که وجود دارد بیش از ۵۰۰ شرکت با هدف بازاریابی، برندینگ، جذب مشتری جدید، تعامل با رقبا و اکوسیستم تصمیم به حضور در بیست‌‌وهفتمین نمایشگاه تجارت الکترونیک کشور گرفته‌‌اند و این نمایشگاه فرصت و انیگزه‌ای برای به‌روز شدن شرکت‌ها و فضای رقابتی را بیش از پیش هیجان‌انگیز می‌کند. به‌ نظر می‌رسد برای ترغیب استارتاپ‌های کوچک و بزرگ، باید به آنها فضایی برای نمایش توانمندی‌‌هایشان داده شود و این مهم در الکامپ امسال رخ داده است. باید بخش خصوصی و سیاست‌گذار مقابل یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانند صدای یکدیگر را بشنوند و به تعامل سازنده‌ای برسند. بار دیگر باید تاکید شود غیبت برخی از استارتاپ‌های بزرگ در این نمایشگاه نباید مهر ناامیدی برای وضعیت رشد اقتصاد دیجیتال باشد چراکه آمارها حکایت از گسترش این نوع اقتصاد در کشور دارد. کسب‌وکارهای بزرگ از افزایش فروش و رشد خود در گزارش‌های سالانه‌شان می‌نویسند و آمارهای کلی بانک مرکزی و وزارت صمت و... نیز حکایت از شیب صعودی اقتصاد دیجیتال ایران دارد. به‌ نظر می‌رسد اسامی بزرگ‌تر و شناخته‌شده‌تر قصد دارند ورود خود در رویدادها را به نمایشگاه‌های دیگری اختصاص دهند و می‌توان حدس زد این شرکت‌ها حالا در مسیرهای بزرگ و جدیدتر و متفاوت‌تری قرار دارند که شاید مسیرشان را از الکامپ جدا می‌کند.

شما نظرتان درباره الکامپ و مسیر رشد اقتصاد دیجیتال در ایران چیست؟

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.