فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۶۹۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کاهش خطر زلزله / هوش مصنوعی دانشگاه تگزاس توانست تا ۷۰ درصد زلزله‌ها را پیش‌بینی کند

کاهش خطر زلزله / هوش مصنوعی دانشگاه تگزاس توانست تا 70 درصد زلزله‌ها را پیش‌بینی کند

محققان دانشگاه تگزاس هوش مصنوعی‌ای ساخته‌اند که ۷۰ درصد از زلزله‌ها را طی آزمایشی در چین پیش‌بینی کرد. این پیش‌بینی نشان‌دهنده پتانسیل این فناوری برای کاهش خطرات زلزله در آینده است. این هوش مصنوعی که با داده‌های لرزه‌ای آموزش دیده است، در مسابقه بین‌المللی‌ای در چین به رتبه اول رسید و درهای امید را برای بهبود شرایط در مناطقی مثل کالیفرنیا و تگزاس گشود.

به گزارش تجارت نیوز،

تلاش‌های جدیدی که برای پیش‌بینی زلزله به کمک هوش مصنوعی صورت می‌گیرد امیدها را برانگیخته است که این فناوری بتواند روزی تاثیر زلزله‌ بر زندگی و اقتصاد را کاهش دهد. این الگوریتم هوش مصنوعی که محققان دانشگاه تگزاس آن را ساخته‌اند، در طول سری آزمایش‌هایی هفت‌ماهه در چین، توانست ۷۰ درصد زلزله‌ها را یک هفته قبل از وقوع به‌درستی پیش‌بینی کند.

پیش‌بینی زلزله با هوش مصنوعی

محققان با استفاده از اطلاعات زلزله‌های قبلی، این هوش مصنوعی را برای تشخیص نوسانات آماری به صورت لحظه‌ای با داده‌های لرزه‌ای آموزش داده‌اند. نتیجه این بود که این فناوری در آزمایش‌های هفتگی خود موفق شد 14 زلزله تا فاصله 200 مایلی را پیش‌بینی کند؛ البته در این بین ضمن ازدست‌دادن یک زلزله، هشت هشدار نادرست هم داد.

محققان مجموعه‌ای از ویژگی‌های آماری بر اساس دانش تیم از فیزیک زلزله را به هوش مصنوعی دادند و به او گفتند خود را روی پایگاه داده‌ای پنج‌ساله از ضبط‌های لرزه‌ای آموزش دهد. هوش مصنوعی نیز پیش‌بینی خود را با توجه‌ کردن به نشانه‌های زلزله‌های قریب‌الوقوع در میان زمزمه‌های پس‌زمینه زمین ارائه داد.

در این آزمایش که بخشی از مسابقه‌ای بین‌المللی در چین بود، هوش مصنوعی ساخته دانشگاه تگزاس، رتبه اول را از بین 600 طرح دیگر کسب و مجله Bulletin of the Seismological Society of America یافته‌های این آزمایش را منتشر کرد.

جام مقدس تحقیقات زمین‌شناسی

هنوز مشخص نیست آیا همین روش در جاهای دیگر نیز کارایی دارد یا نه، اما این تلاش نقطه عطفی در تحقیقات پیش‌بینی زلزله با هوش مصنوعی است. سرگئی فومل، استاد زمین‌شناسی اقتصادی دانشگاه تگزاس و عضوی از تیم تحقیق، گفت: «پیش‌بینی زلزله‌ها، جام مقدس است. ما هنوز نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که می‌توانیم زلزله‌ها را در هرجای جهان پیش‌بینی کنیم، اما دستاوردمان می‌گوید مشکلی که فکر می‌کردیم حل آن غیرممکن است، اصولاً حل‌شدنی است.»

آمادگی، تنها فاکتور تحت کنترل

الکساندروس ساویدیس، دانشمند ارشد تحقیقاتی که برنامه شبکه لرزه‌نگاری تگزاس (TexNet) را هدایت می‌کند، گفت: «آدم‌ها نمی‌توانند زلزله‌ها را پیش‌بینی کنند. با وجود موفقیت ۷۰ درصدی این فناوری، باز هم زلزله‌ در میلی‌ثانیه‌ها اتفاق می‌افتد و میزان آمادگی‌مان، تنها فاکتور تحت کنترل‌مان است.»

پژوهشگران باور دارند در مکان‌هایی با گسل‌های قوی، مثل کالیفرنیا، ایتالیا، ژاپن، یونان، ترکیه و تگزاس، هوش مصنوعی می‌تواند موفقیت و پیش‌بینی‌های خود را به چند ۱۰ مایل افزایش دهد. یکی از مراحل بعدی آزمایش هوش مصنوعی در تگزاس است، چراکه این ایالت نرخ بالایی از زلزله‌های کوچک و متوسط را تجربه می‌کند. در نهایت، محققان می‌خواهند این سیستم را با مدل‌های مبتنی بر فیزیک ادغام کنند. این امر می‌تواند در جایی که داده‌ها ضعیف هستند، یا مکان‌هایی مثل کاسکادیا که آخرین زلزله بزرگ صدها سال قبل از لرزه‌نگاری رخ داده است، تاثیرگذار باشد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.