کد مطلب: ۹۲۴۶۱۷

جان گرفتن سنبل آبی در یک تالاب بابل / نگرانی از سرایت به تالاب های دیگر

جان گرفتن سنبل آبی در یک تالاب بابل / نگرانی از سرایت به تالاب های دیگر

جان گرفتن سنبل آبی که به شیطانی نیز معروف است در تالاب آغوزبن بابل، بیم تکثیر گیاه و سرایت به تالاب های دیگر منطقه را افزایش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تراژدی تلخ جولان سنبل‌های شیطانی در تالاب آغوزبن بابل بازهم جان گرفت، سنبل‌های شیطانی که هرچقدر قد می‌کشند زخم تالاب بیشتر می‌شود، آن هم از جنس زخم کاری..

با سربرآوردن سنبل‌های شیطانی در تالاب آغوزبن بابل نگرانی منطقه بیشتر شد؛ چراکه سرعت تکثیر گیاه مهاجم در حدی است که سرعت تبخیر آب را تا چندین برابر افزایش داده و مانع نفوذ نور به آب شده و اکسیژن آب را مصرف می‌کند، از این رو سبب مرگ آبزیان و خشک شدن تالاب یا آب‌بندان می‌شود.

سال گذشته هم بحث پاک‌سازی تالاب از گیاه در دستور کار قرار گرفت و امسال هم باز هم شاهد رشد این گیاه در دل تالاب هستیم که لازم است اقدامات جدی‌تری صورت گیرد تا برای همیشه شاهد ریشه‌کن شدن این گیاه مهاجم باشد.

ریشه‌کنی سنبل شیطانی مستلزم اعتبار پایدار است

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران اظهار کرد: در ارتباط با مشکل سنبل شیطانی در تالاب آغوزبن بابل مکاتبه‌های لازم با مجموعه بازرسی، دستگاه‌های متولی آب منطقه و جهاد کشاورزی صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه باید اعتبار پایداری برای این مهم اختصاص یابد، افزود: موضوع دیگر اینکه این نگرانی وجود دارد سنبل‌های شیطانی به تالاب‌های دیگر سرایت پیدا کند.

سنبل آبی 1

ضرورت انجام کارهای پژوهشی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با تاکید بر اینکه باید مطالعات و پژوهش‌های لازم مبنی بر اینکه بهترین روش مطابق با علم روز دنیا و تجربه کشور‌های دیگر چیست، مشخص شود، تصریح کرد: موضوع دوم این است باتوجه به اینکه این گیاه سبز است آیا امکان استفاده وجود دارد و یا با موضوعات کار پژوهشی انجام شود.

کاویان یادآور شد: این تالاب نیاز به اعتبار پایدار دارد، به این دلیل که همه‌ساله بحث پاک‌سازی در این تالاب باید آنجا شود.

تداوم پاک‌سازی تالاب آغوزبن بابل

وی با تاکید بر اینکه لازم است مثل سال گذشته بحث پاک‌سازی تالاب انجام شود تا سنبل‌های شیطانی به طور کامل ریشه‌کن شوند، خاطرنشان کرد: موضوع دیگر اینکه انجام مطالعات پژوهشی باید تسریع شود تا براساس کار علمی مبارزه صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران هشدار داد: این روزها با گرم شدن این نگرانی وجود دارد هرچه هوا گرم‌تر شود، هم ممکن است به منابع آبی آسیب بزند و هم اینکه به کانال‌های آب سرایت کند.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.