کد مطلب: ۸۴۱۳۹۷

اقتصاد اردوغانی و افزایش متوالی نرخ بهره / آینده لیر ترکیه کماکان مبهم است

اقتصاد اردوغانی و افزایش متوالی نرخ بهره / آینده لیر ترکیه کماکان مبهم است

بعد از انتصاب حفیظه ارکان به سمت رئیس بانک مرکزی ترکیه، همچنان نرخ بهره در این کشور افزایشی است، هر چند که بانک مرکزی این اقدام را در جهت مقابله با تورم افزایشی عنوان می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ بهره در ترکیه مجدد افزایش یافت و به نگرانی‌ها در ارتباط با آینده اقتصادی این کشور دامن زد. یک ماه پس از انتصاب حفیظه غایه ارکان به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه، نرخ بهره برای دومین بار در این کشور افزایش یافت.

به نقل از Atalayar ، بانک مرکزی ترکیه سیاست‌های پولی را تشدید کرد و نرخ بهره را به 17.5 درصد افزایش داد. اتخاذ چنین سیاستی تحلیگران اقتصادی را متعجب کرده است، چرا که انتظار افزایش ملایم‌تر و یا حتی توقف در چرخه افزایش نرخ بهره را داشتند. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه تصمیم روز پنجشنبه این نهاد مالی در افزایش نرخ بهره از 15 به 17.5 درصد به منظور مهار تورم و همچنین حمایت از لیر ترکیه صورت گرفته است.

این دومین افزایش متوالی نرخ بهره در ترکیه است، پس از آنکه بانک مرکزی در ژوئن گذشته تصمیم گرفت قیمت پول ملی ترکیه را با 900 واحد افزایش از 10.25 درصد به 15 درصد برساند. بانک مرکزی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که افزایش متوالی نرخ بهره در چند هفته اخیر حسب نیاز به حفظ درجه بالایی از انقباض پولی در مواجهه با فشارهای تورمی ناشی از تقاضای ضعیف داخلی، افزایش قیمت کالاها و کاهش ارزش پول ملی صورت گرفته است.

چشم‌انداز تورم بهبود می‌یابد؟

بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه هشدار داده است که انقباضات پولی تا حدی که لازم باشد به موقع و تدریجی تا زمان بهبود چشم‌انداز تورم به اجرا در خواهد آمد. همچنین بانک مرکزی ترکیه اطمینان داده است که به استفاده از همه ابزارهای موجود برای دستیابی به ثبات قیمت‌ها ادامه خواهد داد و تا زمانی که بهبود چشمگیری در انتظارات و پیش‌بینی‌های تورمی مشاهده نشود، سیاست پولی مصمم و شفاف را حفظ خواهد کرد.

امسال ارزش لیر ترکیه در برابر دلار 30 درصد کاهش یافته است. نگرانی‌های بازار از اینکه افزایش نرخ بهره بعدی کمتر خواهد بود باعث شد تا اوایل هفته اخیر لیر ترکیه به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار آمریکا یعنی 26.9 درصد سقوط کند. رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه در تلاش است تا تورم را که اخیرا افزایشی بوده کنترل کند.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است که به نظارت دقیق بر شاخص‌های کلان اقتصادی و مالی ادامه خواهد داد و در این زمینه اقدامات لازم را برای حمایت از ثبات مالی و رشد پایدار انجام خواهد داد. با این تصمیم، بانک مرکزی مواضع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را که بدون در نظر گرفتن تورم افسارگسیخته بر اقتصاد ترکیه تاثیر گذاشته و فشار شدیدی را بر این نهاد مالی برای پایین نگه داشتن نرخ بهره اعمال کرده است را نادیده می‌گیرد.

لازم به ذکر است که اواخر ماه ژوئن و همزمان با انتصاب حفیظه غایه ارکان به سمت رئیس بانک مرکزی ترکیه، نرخ بهره در این کشور با افزایش 6.5 درصدی از 8.5 به 15 درصد افزایش یافت. به نقل از دویچه وله، بانک مرکزی ترکیه در تاریخ 22 ژوئن سال جاری، نرخ بهره پایه را در این کشور به میزان 6.5 درصد افزایش داد، افزایشی که از مارس سال 2021 بی‌سابقه بود. تحلیلگران سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف دولت ترکیه را که «اقتصاد اردوغانی» نامیده می‌شود، نشانه‌هایی از دوران نوین در زمامداری دولت جدید اردوغان قلمداد می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.