کد مطلب: ۸۴۳۳۴۸

‌هدف عربستان از سرمایه‌گذاری هنگفت در فوتبال چیست؟

چرا عربستان ۱۹ میلیارد یورو صرف فوتبال کرده است؟

چرا عربستان 19 میلیارد یورو صرف فوتبال کرده است؟

عربستان قصد دارد در آینده‌ای کوتاه در جمع 10 لیگ برتر فوتبال دنیا بایستد. درآمد سالیانه لیگ این کشور تا 2030 دو برابر خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوید حداد - با توجه به اعلام وزارت ورزش عربستان سعودی در مورد سرمایه‌گذاری 19 میلیارد دلاری این کشور در فوتبال، سوال اینجاست که عربستان با این ولخرجی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

زمانی دلارهای نفتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ابرپروژه‌های عمرانی خرج و چشم جهانیان به ساختمان‌های عظیم‌الجثه شهرهای عربی خیره می‌شد، اما در چند سال اخیر اتفاقات تازه‌ای در جریان است. پس از برگزاری جام جهانی قطر، خبر ورود رونالدو به لیگ فوتبال عربستان توجهات بسیاری را به این شبه جزیره عربی جلب کرد؛ این ماجرا آغازی بود بر ورود فوق ستاره‌های فوتبال به لیگ فوتبال عربستان.

به نقل از الجزیره ، عربستان سعودی در حال سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه خصوصی‌سازی برای رشد و ارتقای ورزش این کشور است، چرا که تعداد بیشتری از بازیکنان بین‌المللی در حال ورود به لیگ فوتبال عربستان هستند. کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی پاییز 1401 (پس از جام جهانی قطر) به النصر عربستان پیوست، در حالیکه اواخر بهار 1402 کریم بنزما و انگولو کانته به ترتیب رئال مادرید و چلسی را به مقصد الاتحاد ترک کردند. پیش‌بینی می‌شود که ستاره‌های بیشتری نیز مرداد ماه امسال تا پیش از شروع لیگ فوتبال عربستان (SPL) وارد این کشور شوند.

ایده خصوصی‌سازی فوتبال در عربستان نه تنها به منظور جهت‌دهی به منابع مالی بوده، بلکه استفاده به‌جا از زیرساخت‌ها برای تقویت بنیه مالی و اقتصادی باشگاه‌های فوتبال مد نظر است. هدف اولیه لیگ فوتبال عربستان افزایش درآمد سالیانه از 120 میلیون دلار فعلی به 480 میلیون دلار تا سال 2030 میلادی است. همچنین ارزش لیگ فوتبال عربستان تا سال 2030 از 800 میلیون دلار فعلی به 2.14 میلیارد دلار خواهد رسید.

بلومبرگ با اشاره به خرید ستاره‌هایی همچون رونالدو و بنزما می‌گوید: تا پیش از این کشورهایی نظیر چین و آمریکا نیز در فوتبال سرمایه‌گذاری کرده بودند. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا این سرمایه‌گذاری بی‌در و پیکر سعودی‌ها در فوتبال در ابعاد دولتی صورت گرفته و ارکان پادشاهی (بن سلمان) وارد میدان شده‌اند؟ علی‌الخصوص آنکه دلارهای نفتی نیز نقش اساسی ایفا می‌کنند.

گفتنی‌ست از اواسط دهه 90 شمسی و پس از روی کار آمدن بن‌سلمان این کشور استحاله غیرمنتظره‌ای را تجربه کرد؛ آزادی‌های اجتماعی، ابرپروژه‌های اقتصادی و تجاری در اقصی نقاط خاک عربستان، برگزاری فستیوال‌های فرهنگی و هنری و همچنین برگزاری مسابقات ورزشی همچون بوکس فوق سنگین از جمله اقدامات این کشور برای نشان دادن تصویری متفاوت از شبه جزیره در میان جهانیان بوده است.

بدون شک یکی از اهداف عربستان خودنمایی ویژه در رسانه‌های بین‌المللی است، اما ناگفته نماند که هدف‌گذاری عربستان قرارگرفتن در جمع 10 لیگ برتر جهان است. اگر باشگاه‌های رئال مادرید و بارسلونا در وضعیت نه‌چندان مطلوب اقتصادی اسپانیا سالهاست که کسب درآمد می‌کنند و صاحب استادیوم 5 ستاره هم هستند پس عربستان (با پشتوانه دلارهای نفتی) نیز می‌تواند به این مهم دست یابد.

ناگفته نماند که رقابت بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز در این‌گونه ولخرجی‌ها موثر است؛ وقتی قطر میزبان جام جهانی فوتبال می‌شود آن‌هنگام عربستان نیز برترین بازیکنان فوتبال جهان را به این کشور آورده تا بیش از پیش نام خود را در عرصه بین‌المللی مطرح سازد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.