خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۷۶۶۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر جنگ بر اقتصاد اسرائیل چیست؟/ از فروش ارزهای خارجی تا جلوگیری از صادرات انرژی

تاثیر جنگ بر اقتصاد اسرائیل چیست؟/ از فروش ارزهای خارجی تا جلوگیری از صادرات انرژی

نیویورک‌تایمز می‌گوید که نبرد بین اسرائیل و حماس از تبدیل شدن اسرائیل به قطب صادرات گاز طبیعی به اروپا و نقاط دیگر جلوگیری می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نبرد بین اسرائیل و حماس می‌تواند ضربه‌ای به اقتصاد اسرائیل و منطقه وسیع‌تر شرق مدیترانه برای تبدیل شدن به قطب صادرات گاز طبیعی به اروپا و نقاط دیگر باشد.

زمانی که شورون، غول انرژی آمریکایی، سهام 2 میدان گازی بزرگ دریایی اسرائیل را به دست آورد، این آرزوها تقویت شد. شورون انرژی، در توسعه صنعت گاز اسرائیل پیشتاز بود.

میادین گاز طبیعی در سواحل اسرائیل در حال حاضر حدود 70 درصد از تولید برق را بر عهده دارند که این موضوع استفاده از زغال سنگ آلاینده را کاهش می‌دهد. این میادین همچنین به اسرائیل کمک کرده است تا وابستگی شدید به واردات انرژی کاهش یابد.

شورون؛ پل اسرائیل به دیگر شرکت‌ها

این تأسیسات دارای امنیت شدید هستند، اگرچه یکی از سکوهای تولید تحت کنترل شورون به نام تامار، در حدود 15 مایلی دورتر از عسقلان، شهری در جنوب اسرائیل، قرار دارد و به طور بالقوه می‌تواند در برابر حملاتی که از غزه سرچشمه می‌گیرد، آسیب‌پذیر باشد.

در جریان جنگ در سال 2021، دولت اسرائیل به شرکت شورون دستور داد تا پروژه گازی تامار را به طور موقت تعطیل کند.

به نقل از نیویورک‌تایمز ، شورون در بیانیه‌ای آخر این هفته گفت که بر تامین مطمئن گاز طبیعی به نفع بازار داخلی اسرائیل و مشتریان منطقه‌ای متمرکز شده است. این شرکت سوالاتی در مورد ادامه عملیات تاسیسات به اسرائیل ارجاع داد.

شورون در حال کار بر روی طرح‌هایی برای توسعه تولید در واحدهای گازی احداث شده به نام لویاتان و تامار و افزودن خطوط لوله برای کمک به افزایش جریان گاز از اسرائیل به مصر است که به طور غیرمستقیم گاز طبیعی مایع را از تاسیسات سواحل مدیترانه صادر می‌کند.

شورون همچنین در حال بررسی نصب یک تاسیسات شناور برای فرآوری گاز طبیعی مایع در آب‌های اسرائیل است، پروژه‌ای که چندین میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

درگیری شدیدی که از روز شنبه آغاز شد به طور بالقوه می‌تواند سرعت سرمایه‌گذاری در میادین گازی در منطقه را کاهش دهد.

این وضعیت می‌تواند تلاش‌های اسرائیل برای جذب بیشتر شرکت‌های انرژی بین‌المللی برای حفاری گاز را مختل کند. انتظار می‌رفت ورود شورون به اسرائیل راه را برای سایر شرکت‌های بزرگ انرژی بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در آنجا باز کند.

فروش 30 میلیارد دلار ارز خارجی توسط بانک اسرائیل

بانک اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که برای حفظ ثبات در طول جنگ اسرائیل با حماس، تا 30 میلیارد دلار ارز خارجی را در بازار آزاد می‌فروشد.

به نظر می‌رسد که این حرکت به سرعت بازار را آرام می‌کند، زیرا شیکل از زیان‌های اولیه بهبود یافت.

اسرائیل

در بیانیه این بانک آمده است که این بانک به منظور تعدیل نوسانات نرخ ارز و تامین نقدینگی لازم برای تداوم عملکرد صحیح بازارها، طی دوره آتی در بازار فعالیت خواهد کرد.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که نقدینگی را از طریق سازوکارهای SWAP در بازار تا سقف 15 میلیارد دلار تامین می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «بانک اسرائیل به نظارت بر تحولات و استفاده از ابزارهای مختلف برای تقویت بازارها ادامه خواهد داد.»

پیش از اعلام این خبر، شیکل بیش از 2 درصد تضعیف شده بود و به پایین‌ترین سطح سه سال گذشته یعنی 3.92 در هر دلار رسید. شیکل اکنون با 0.6 درصد کاهش به نرخ 3.86 رسیده است.

از ابتدای سال 2023 تا الان، شیکل در مقایسه با واحد پول ایالات متحده 10 درصد کاهش یافته بود که عمدتاً به دلیل طرح بازنگری قضائی دولت است که سرمایه‌گذاری خارجی را به شدت کاهش داده است.

قیمت سهام و اوراق قرضه اسرائیل هفت درصد کاهش یافت و بسیاری از مشاغل روز یکشنبه تعطیل شدند.

این رژیم بیش از 200 میلیارد دلار ذخایر ارزی را جمع‌آوری کرده است که بخش اعظم آن از خرید فارکس از سال 2008 برای جلوگیری از تقویت بیش از حد شیکل و آسیب رساندن به صادرکنندگان به دست آمده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.