کد مطلب: ۸۷۷۷۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صندوق ثروت عربستان ۷۰۰ میلیارد دلاری شد

صندوق ثروت عربستان 700 میلیارد دلاری شد

اخبار مربوط به صندوق ثروت عربستان سعودی به کرات به گوش می‌خورد. حال این صندوق موفق به جذب 700 میلیارد دلار سرمایه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنها در چند ماه گذشته، صندوق ثروت عربستان با 700 میلیارد دلار سرمایه و شرکت‌هایی که تحت کنترل آن هستند، معامله‌ای مهم را برای متحول کردن دنیای گلف انجام داده‌اند، همچنین یک تجارت اجاره هواپیما به ارزش 3.6 میلیارد دلار از استاندارد چارترد (STAN.L) دست و پا کرده‌اند. خرید شرکت مخابراتی اسپانیایی Telefonica (TEF.MC) و پیشنهاد جسورانه 300 میلیون یورویی برای خدمات کیلیان امباپه، فوق ستاره فوتبال فرانسوی از دیگر اقدامات است.

روش سرمایه‌گذاری پر زرق و برق PIF در مقایسه با سایر صندوق‌های ثروت دولتی متفاوت است. در ضمن، دشوار است که قضاوت کنیم تا چه مدت به هزینه کردن پول نقد در بازارهای جهانی ادامه می‌دهد.

تعصب در خانه

به نقل از رویترز ، صندوق‌های دارایی مستقل معمولاً شبیه صندوق بازنشستگی دولتی 1.4 تریلیون دلاری نروژ یا سازمان سرمایه‌گذاری ابوظبی هستند که نزدیک به یک تریلیون دلار را مورد معامله قرار می‌دهند. صندوق PIF متفاوت است. این صندوق که در سال 1971 تأسیس شد، در سال 2015 تحت کنترل محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با هدف کمک به اجرای برنامه چشم‌انداز 2030 و در جهت تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت و ایجاد شغل در بخش خصوصی برای 32 میلیون نفر، بازسازی شد.

یاسر الرمیان، فرماندار PIF، جریان از پیش تعیین شده‌ای از ثروت نفتی را از دولت دریافت نمی‌کند، اما در عوض مجموعه‌ای از دارایی‌های داخلی و بین‌المللی را به وی تحویل داده است. یک‌سوم این صندوق شامل سهام قابل توجهی در شرکت‌های داخلی مانند شرکت مخابراتی عربستان سعودی (7010.SE) به ارزش 51 میلیارد دلار و بانک ملی عربستان سعودی (1180.SE) است.

همچنین هشت درصد از غول نفتی 2.2 تریلیون دلاری عربستان سعودی آرامکو (2222.SE) به ارزش حدود 180 میلیارد دلار را در اختیار دارد که ریاض در سال 2022 و اوایل سال جاری آن را واگذار کرد. یک‌پنجم از کل دارایی‌های PIF در سال 2022 برای توسعه صنایع جدید مانند بازی‌ها هدف‌گذاری شد، در حالی که پنج درصد دیگر برای پروژه‌های گیگا مانند NEOM، خانه «The Line» - یک شهر هوشمند خطی آینده‌نگرانه به طول 110 مایل در نظر گرفته شد.

PIF در سال 2022 تنها 21 درصد از دارایی‌های خود را در خارج از کشور مستقر کرد. در مقایسه، صندوق‌هایی مانند اداره سرمایه‌گذاری قطر، موبادالا ابوظبی و تماسک سنگاپور حدود یک‌چهارم دارایی خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند. بر اساس گزارش گلوبال SWF از ثروت خود در خانه به خوبی مراقبت می‌کنند.

عربستان

سرمایه‌های عربی در خدمت اقتصاد بدون نفت

صندوق PIF می‌گوید که بر 13 بخش استراتژیک تمرکز خواهد کرد که تقریباً همه چیز را به جز نفت پوشش می‌دهد. هر گونه ارزش‌گذاری معتبر برای NEOM و سه گیگا-پروژه سعودی دیگر به خرید سرمایه‌گذاران بین‌المللی بزرگ بستگی دارد. اما عربستان همچنان از هدف خود برای جذب 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تا سال 2030 فاصله دارد. در سال 2022 تنها هشت میلیارد دلار دریافت کرد.

بر اساس گزارش سالانه آن که در 6 آگوست منتشر شد، دارایی‌های تحت مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری عمومی از 2.2 تریلیون ریال (594 میلیارد دلار) در سال 2022 فراتر رفت، در حالی که این رقم در سال 2021، 1.98 تریلیون ریال بود. به گفته تحلیلگر Global SWF، این رقم در غول نفتی عربستان سعودی آرامکو، AUM PIF اکنون حدود 700 میلیارد دلار است.

صندوق ثروت مستقل پادشاهی برای پنج سال منتهی به سال 2022 بازده سالانه هشت درصدی را برای سهامداران ایجاد و در آن سال 25 شرکت تأسیس کرد. در همان سال 120 میلیارد ریال در بخش‌های راهبردی داخلی مستقر شد.

این صندوق اعلام کرد که 17 درصد از دارایی‌های آن به صورت خارجی و 83 درصد به صورت داخلی مدیریت می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.