فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۵۷۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش انتشار کربن از سوی هوش مصنوعی و کریپتو/ سیاست مالیاتی به کمک می‌آید

استخراج کریپتو و مراکز داده احتمالاً در سه سال آینده ۳.۵ درصد از تقاضای برق جهان را تشکیل می‌دهد

افزایش انتشار کربن از سوی هوش مصنوعی و کریپتو/ سیاست مالیاتی به کمک می‌آید

رمزارزها و هوش مصنوعی چه اشتراکی دارند؟ تجهیزات پرقدرت برای استخراج دارایی‌های رمزنگاری‌شده برق زیادی استفاده می‌کنند. مراکز داده و استخراج رمزارز در حال حاضر 2 درصد از مصرف برق جهانی و نزدیک به یک درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهند و ردپای کربن آن‌ها در حال افزایش است.

به گزارش تجارت نیوز،

یک تراکنش بیت‌کوین تقریباً به همان مقدار برقی نیاز دارد که یک فرد متوسط ​​در غنا یا پاکستان در سه سال مصرف می‌کند. برای درک برق مصرفی مراکز داده هوش مصنوعی، می‌توان مثال زد که درخواست‌هایی که از ChatGPT می‌شود، 10 برابر بیشتر از جستجوی Google به برق نیاز دارند.

تقاضای جهانی برق

همانطور که نمودار نشان می‌دهد، در سال 2022، استخراج کریپتو و مراکز داده روی هم 2 درصد از تقاضای برق جهان را تشکیل می‌دادند. 

بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، بر اساس پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، احتمالاً این سهم در سه سال آینده به 3.5 درصد خواهد رسید. این عدد معادل مصرف فعلی ژاپن، پنجمین مصرف‌کننده بزرگ برق جهان است.

crypto-chart-v2

تأثیر این فعالیت‌ها بر آب‌وهوا، جدا از مزایای اجتماعی و اقتصادی آن‌ها، جای نگرانی دارد. یکی از مقالات اخیر صندوق بین‌المللی پول نشان داد که استخراج کریپتو می‌تواند تا سال 2027، 0.7 درصد انتشار دی اکسید کربن جهانی را ایجاد کند.

گسترش تجزیه‌وتحلیل به مراکز داده (بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی) به این معنی است که انتشار کربن آن‌ها تا سال 2027 به 450 میلیون تن یا 1.2 درصد از کل انتشار کربن جهان می‌رسد.

مهار گازهای گلخانه‌ای با مالیات

سیستم مالیاتی یکی از راه‌های هدایت شرکت‌ها به سمت مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای است. طبق برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، مالیات مستقیم 0.047 دلاری در هر کیلووات ساعت، صنعت ماینینگ کریپتو را به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود در راستای اهداف جهانی سوق می‌دهد. اگر تأثیر آلودگی هوا بر سلامت محلی را نیز در نظر بگیریم، این نرخ مالیات باید به 0.089 دلار افزایش یابد که به معنای افزایش 85 درصدی در میانگین قیمت برق برای استخراج‌کنندگان است. چنین مالیاتی درآمد سالانه دولت را به میزان 5.2 میلیارد دلار در سطح جهان افزایش و انتشار سالانه گازهای گلخانه‌ای را تا 100 میلیون تن کاهش می‌دهد (در حدود انتشار فعلی بلژیک).

برای مراکز داده، مالیات هدفمند بر مصرف برق آن‌ها باید 0.032 دلار در هر کیلووات ساعت یا 0.052 دلار با احتساب هزینه‌های آلودگی هوا تعیین شود. این مقدار کمی پایین‌تر از استخراج رمزارز است چراکه مراکز داده در مکان‌هایی با انرژی تجدیدپذیر و برق سازگارتری با محیط زیست قرار دارند. این میزان مالیات می‌تواند سالانه 18 میلیارد دلار درآمد دولت را افزایش دهد.

امروزه وضعیت برعکس است. بسیاری از مراکز داده و ماینرهای رمزارز از معافیت مالیاتی سخاوتمندانه و مشوق‌های درآمد، مصرف و دارایی بهره‌مند می‌شوند. با توجه به آسیب‌های زیست محیطی، نبود اشتغال قابل توجه و فشار بر شبکه برق (احتمالاً افزایش قیمت برای خانوارها و کاهش تقاضا برای استفاده از سایر کالاهای آلاینده مانند خودروهای برقی)، مزایای خالص این رژیم‌های مالیاتی ویژه در بهترین حالت نامشخص است.

سیاست‌های تشویقی

از طرف دیگر، برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی می‌توانند به استفاده هوشمندانه‌تر و کارآمدتر انرژی منجر شوند که برخی معتقدند می‌تواند به کاهش تقاضای برق کمک کند. سیاست‌های درست همچنین می‌توانند انگیزه توسعه برنامه‌های هوش مصنوعی با اثرات سرریز اجتماعی مثبت باشند و در عین حال آسیب‌های زیست‌محیطی را برطرف کنند.

برای سیاست‌گذاران، قیمت کربن هماهنگ به صورت گسترده بین کشورها بهترین راه برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد بود، زیرا باعث کاهش مصرف سوخت فسیلی، منابع انرژی پاک‌تر و بهبود بهره‌وری انرژی می‌شود. برای محدود کردن گرمایش جهانی به 2 درجه، کشورها باید اقدامات بیشتری معادل افزایش قیمت هر تن تولید کربن به 85 دلار تا سال 2030 انجام دهند.

در غیاب این قیمت هماهنگ جهانی کربن، اقدامات هدفمند می‌تواند استخراج‌کنندگان کریپتو و مراکز داده را تشویق به استفاده از تجهیزات با انرژی کارآمدتر کند و حتی ممکن است انگیزه برای استخراج ارزهای دیجیتال با انرژی کمتر باشد. قرار دادن مالیات بر برق با ایجاد اعتبار برای آلایندگی صفر، قراردادهای خرید برق دوجانبه و گواهینامه‌های انرژی تجدیدپذیر بالقوه نیز به این امر کمک خواهند کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.